این علائم ساده خبر از سرطان روده بزرگ می‌دهند

سرطان روده بزرگ دومین عامل مرگ و میر در زنان و سومین عامل مرگ و میر در مردان است. همانطور که احتمالا می دانید سرطان روده بزرگ، سومین نوع معمول سرطان در کل دنیا است و ده درصد تمامی موارد سرطان را در بر می‌گیرد.

این علائم ساده خبر از سرطان روده بزرگ می‌دهند

به گزارش زنهار؛ سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون، نوعی سرطان است که در روده‌ی بزرگ دیده می‌شود. روده‌ی بزرگ بخش انتهایی سیستم گوارش است. سرطان کولون گاهی به نام سرطان کولورکتال نیز شناخته شده که از راست روده شروع می‌شود. کولورکتال اصطلاحاتی است که از ترکیب دو کلمه‌ی کولون و رکتوم ساخته شده است.

سرطان روده‌ بزرگ معمولا با تشکیل توده‌های کوچک و خوش‌خیمی به نام پولیپ در قسمت داخلی روده بزرگ آغاز می‌شود. در ابتدا پولیپ‌ها کوچک، کم و بی علامت هستند. به همین دلیل پیگیری و غربالگری منظم برای کنترل و برداشتن پولیپ‌‌ها قبل از سرطانی شدن آن‌ها ضروری است. در صورت تبدیل پولیپ‌‌ به سرطان روده‌ بزرگ، درمان‌های زیادی مانند جراحی،‌ پرتودرمانی، درمان‌های دارویی، شیمی‌درمانی و ایمونوتراپی برای کنترل بیماری در دسترس است.

علائم و نشانه‌های سرطان روده‌ بزرگ

در اکثر موارد، در مراحل اولیه‌ی بیماری، علائمی وجود ندارد. علائمی که فرد تجربه می‌کند با توجه به اندازه‌ و مکان توده سرطانی متغیر خواهد بود. حتی ممکن است علائم سرطان روده بزرگ با علائم بیماری‌های دیگر مشترک باشد. در صورت تجربه‌ی علائم زیر به مدت بیش از ۴ هفته، به پزشک داخلی مراجعه کنید.

علائم و نشانه‌های سرطان روده بزرگ عبارتند از:

    تغییر مداوم در اجابت مزاج: وجود اسهال، یبوست و یا تغییر در قوام مدفوع.

    خونریزی گوارشی: خونریزی مستقیم به شکل دفع خون قرمز روشن از مقعد یا وجود خون در مدفوع که باعث سیاه شدن مدفوع می‌شود.

    ناراحتی گوارشی مداوم مانند دفع گاز یا درد شکم.

    احساس عدم تخلیه کافی روده پس از اجابت مزاج.

    ضعف و خستگی

    کاهش وزن بدون دلیل

    احساس پر بودن شکم: حتی در حالی که فرد غذا نخورده است احساس سیری دارد.

    کاهش وزن غیر قابل توضیح

    وجود توده در شکم که توسط فرد یا دکتر احساس می‌شود.

    فقر آهن غیر قابل توضیح در مردان و در زنان پس از یائسگی.

    دیدگاه شما