داروی جدید دیابت چاقی را هم درمان می کند

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد استفاده از یک داروی جدید تأیید شده برای دیابت نوع ۲ ممکن است برای درمان چاقی نیز تاثیری بسیار مفید داشته و بتواند به افراد دارای اضافه وزن کمک کند.

 داروی جدید دیابت چاقی را هم درمان می کند

به گزارش زنهار، یافته های جدید محققان نشان می دهد داروی تیرزپاتید که هفته ‌ای یک بار تزریق می ‌شود، روی دو هورمون طبیعی اثر می ‌گذارد که به مغز کمک می ‌کنند تا احساس سیری کند. بررسی های انجام شده نشان می دهد استفاده از این دارو ممکن است به اندازه جراحی کاهش وزن موثر باشد.

دکتر آنیا جاستربوف، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه ییل و یکی از نویسندگان این مطالعه،  درباره تاثیر داروی فوق گفت: حدود ۹ نفر از ۱۰ نفر شرکت کننده در این مطالعه با کمک این دارو وزن کم کردند و میانگین کاهش وزن برای بالاترین دوز ۲۲ و نیم درصد بود که قبلاً هرگز ندیده بودیم.  این نتایج یک گام مهم رو به جلو در گسترش گزینه های درمانی موثر بالقوه برای افراد مبتلا به چاقی است.

گفتنی است این کارآزمایی جدید روی افرادی متمرکز بود که چاق بودند اما دیابت نداشتند. این  مطالعه نشان داد که آنها حتی بیشتر از آنچه در بررسی های مرتبط با دیابت که منجر به تایید دارو برای این بیماری شده بود، وزن کم کردند.

برای انجام این مطالعه ۷۲ هفته ای، بیش از ۲۵۰۰ بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاق هر هفته ۵، ۱۰ یا ۱۵ میلی گرم از داروی جدید یا دارونما دریافت کردند.

این مطالعه نشان داد که میانگین کاهش وزن برای بالاترین دوز حدود ۲۳ و نیم کیلو بود. افرادی که دوز ۱۰ میلی گرمی مصرف کردند به طور متوسط حدود ۲۲ کیلوگرم وزن کم کردند و افرادی که در گروه ۵ میلی گرم بودند حدود ۱۶ کیلوگرم وزن کم کردند.

 در مقابل، افرادی که دارونما تزریق کردند کمی بیش از ۲ کیلوگرم طی این مدت کاهش  وزن داشتند. گفتنی است در طول این مطالعه به داوطلبان در مورد تغذیه سالم و ورزش مشاوره داده شد.

این مطالعه نشان داد که تقریباً تمام افرادی که از این دارو استفاده می کردند، شاهد بهبود قند خون، فشار خون و سطح کلسترول بودند.

جاستربوف در این رابطه گفت که شایع ترین عوارض جانبی این دارو،  تهوع، اسهال و یبوست بود و عموماً خفیف تا متوسط گزارش شدند.

دکتر اسکات کاهان، مدیر مرکز ملی وزن و تندرستی در واشنگتن، در رابطه با کشف داروی فوق گفت: این مطالعه یک گام بزرگ است. Tirzepatide اولین دارو از دسته جدیدی از داروها است که احتمالاً به داروهای برجسته برای درمان همزمان دیابت و چاقی تبدیل خواهد شد. در حال حاضر داروهای بسیار خوبی برای مدیریت وزن در دسترس داریم  اما میزان کاهش وزن ناشی از مصرف Tirzepatide بسیار بیشتر از سایر داروها است.

شرح کامل این پژوهش در نشست سالانه انجمن دیابت آمریکا در نیواورلئان ارائه شده و به طور همزمان در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی نیوانگلند ( New England Journal of Medicine) منتشر شد.

    دیدگاه شما