فواید ببشمار آب پیاز برای مو

درحالی‌که پیاز معمولاً به دلیل بوی شدید آن شناخته می‌شود، ممکن است اکنون زمان آن باشد که برای موارد دیگری شناخته شود از جمله کمک به مراقبت از مو محققان دریافته‌اند که خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی پیاز ممکن است به رشد مو‌ها کمک کنند و همچنین ظاهر سالم آن را نیز تقویت کنند.

فواید ببشمار آب پیاز برای مو

به گزارش زنهار؛ یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که در مجله تحویل دارو و درمان منتشر شده است، نگاهی به توانایی‌های پیاز در بهبود رشد مو دارد.

محققان این مطالعه یک شامپوی پیاز با استفاده از مواد زیر درست کردند:

*جمع‌آوری ۱۰۰ گرم (حدود ۳.۵ اونس) پیاز تازه

*برش دادن آن‌ها به قطعات کوچک

*خرد کردن پیاز‌ها با استفاده از یک غذاساز به قطعات کوچک‌تر

*فیلترکردن عصاره پیاز با ریختن پیاز خرد شده روی پارچه ماسلین

*و در نهایت اضافه‌کردن عصاره پیاز (معمولاً از ۱ تا ۳ میلی‌لیتر) به یک شامپوی طبیعی روغن نارگیل، کرچک و اکالیپتوس و همچنین سایر پاک‌کننده‌ها

محققان دریافتند حتی وقتی این شامپو به مدت ۵ دقیقه روی پوست سر قرار می‌گیرد (خیلی بیشتر از شامپوی معمولی که استفاده می‌کنید)، این ترکیب پوست را تحریک نمی‌کند.

 محققان همچنین دریافتند که شامپوی پیاز:

*مواد مغذی بیشتر و تغذیه بهتر فولیکول‌های مو را فراهم می‌کند

*مو و پوست سر خشک را مرطوب می‌کند

*رشد مو را تقویت می‌کند

شما نیز می‌توانید از همین فرایند برای افزودن عصاره پیاز به شامپوی خود استفاده کنید. حتی اگر برای شروع تولید شامپو آماده نیستید، می‌توانید از همان روشی که محققان در ساخت عصاره پیاز استفاده کرده‌اند برای افزودن به شامپوی خود در خانه استفاده کنید.

نگران نباشید، مو‌های شما بوی پیاز نمی‌گیرد:

اگر از خود می‌پرسید که پس از استفاده از شامپو آیا به طور نامحدود مو‌های شما بوی پیاز می‌گیرد یا خیر، در این باره خبر‌های خوبی وجود دارد. محققان از عطر‌ها و مقدار کمی آبلیمو برای پنهان نگه‌داشتن بوی پیاز استفاده کرده‌اند. به همین دلیل بسیاری از افراد هنگامی که از شامپو استفاده می‌کردند، "بوی مشخص" پیاز را تشخیص نمی‌دادند.

آب پیاز و سفید شدن مو‌ها:

هیچ مدرک بررسی شده‌ای در مورد اینکه پیاز روند سفید شدن مو را معکوس می‌کند یا خیر وجود ندارد. بااین‌حال، بسیاری از دارو‌های خانگی این نوید را می‌دهند که پیاز می‌تواند به کاهش مو‌های خاکستری سر کمک کند.

 ایده پشت این درمان‌های خانگی این است که پیاز حاوی یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی به نام کاتالاز است که به کاهش پراکسید هیدروژن در ریشه مو کمک می‌کند. تصور می‌شود که این ترکیب باعث می‌شود مو‌ها خاکستری نشوند. اگر می‌خواهید این درمان خانگی را امتحان کنید، در اینجا مخلوطی وجود دارد که می‌توانید سه تا چهار بار در هفته از آن استفاده کنید:

*۳ قاشق چایخوری آب پیاز و ۲ قاشق چایی‌خوری آب‌لیمو را با هم ترکیب کنید.

*مخلوط را تا حد ممکن روی مو و پوست سر بمالید.

*بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه روی مو و پوست سر باقی بماند.

*در آخر شستشو داده و از یک شامپوی ملایم استفاده کنید تا بوی پیاز را کاهش دهد.

روش دیگر این است که شما می‌توانید یک پد پنبه‌ای را در آب پیاز ساده آغشته کرده و آب آن را به پوست سرخود بمالید، و همان‌طور که می‌مالید، پوست سر را ماساژ دهید و بعد از ۱۵ دقیقه با شامپوی ملایم بشویید.

آب پیاز برای مرطوب‌سازی و احیای مو‌های خشک و شکننده:

پیاز حاوی ترکیبات بسیاری است که ممکن است به تقویت مو‌های خشک و آسیب‌دیده کمک کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به فلاونوئید‌ها مانند کامپرفول و کوئرستین اشاره کرد.

این ترکیبات دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و گشاد‌کننده عروق (گشاد شدن رگ‌های خونی) هستند که به جریان خون در پوست سر کمک می‌کنند. گرچه مسلماً محصولات مراقبت از مو حاوی پیاز زیادی در بازار وجود ندارد، اما می‌توانید چند مورد را پیدا کنید. این گزینه‌های آماده به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی فواید پیاز را در مو‌های خود بگنجانید.

شامپو اصلاح پیاز (Tara Nature’s Formula) از مارک محصولات مراقبت از مو Tara، این شامپو بخشی از سیستم سه‌بخشی پیاز است که شامل شامپو، نرم‌کننده و کنسانتره تحریک‌کننده فولیکول مو است.

شامپو و نرم‌کننده روغن دانه سیاه (WOW Skin Science). این ترکیب شامپو و نرم‌کننده دارای پیاز قرمز برای تقویت قدرت مو و ازبین‌بردن تجمع آن است.

شامپو و نرم‌کننده موی پیاز قرمز (Oriental Botanics) این شامپو با روغن پیاز و همچنین چای سبز، برگ کاری و حتی عصاره قهوه کافئین تهیه می‌شود.

آب پیاز برای آرام‌کردن پوست خشک و خارش‌دار:

خواص ضدالتهابی پیاز ممکن است به تسکین خارش پوست سر کمک کند. همچنین می‌توانید عصاره پیاز را با سایر مواد طبیعی ترکیب کنید تا پوست سر شما آرام شود.

برخی از ترکیبات برای امتحان کردن عبارتند از:

*۲ قاشق غذاخوری آب پیاز و ۱/۲ قاشق غذاخوری عسل خام

*۱ قاشق چایخوری روغن زیتون و ۳ قاشق چایخوری آب پیاز

*۳ قاشق غذاخوری آب پیاز، ۵ قاشق چایخوری روغن نارگیل، و ۱ قاشق چایخوری آب‌لیمو

می‌توانید هر یک از این ترکیب‌ها را به پوست سرخود بمالید و بعد از حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را با یک شامپوی ملایم بشویید.

برای درمان آلوپسی:

آلوپسی نوعی بیماری مو است که باعث ریزش مو به‌صورت تکه‌ای می‌شود. یک مطالعه معتبر روی ۳۸ نفر در سال ۲۰۱۴، اثربخشی استفاده از آب پیاز برای درمان آلوپسی را آزمایش کرد. در گروه اول افراد دو بار در روز آب پیاز را به پوست سرخود می‌مالیدند، درحالی‌که یک گروه کنترل از آب شیر استفاده می‌کنند.

 پس از ۶ هفته، ۹/۸۶ درصد از کسانی که آب پیاز استفاده کرده بودند، رشد بیشتری در مو‌های خود مشاهده کردند و فقط ۱۳ درصد از گروه آب‌لوله‌کشی رشد مو را نشان دادند. محققان نتیجه گرفتند که آب پیاز می‌تواند یک درمان خوب برای آلوپسی باشد.

آب پیاز برای رفع شوره سر:

شوره سرآب پیاز دارای خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی است، به همین دلیل برخی از متخصصان بهداشت طبیعی از آن به‌عنوان یک درمان عفونتی پوست حمایت می‌کنند. بسیاری از افراد به دلیل وجود قارچی به نام Malassezia furfur شوره سر را تجربه می‌کنند، بنابراین خواص ضدقارچی پیاز به‌طورقطع می‌تواند به‌عنوان یک ضد شوره مفید باشد.

ازآنجاکه تحقیقات زیادی در مورد پیاز به‌عنوان یک ماده ضد شوره انجام نشده است، در واقع یک درمان خط اول برای شوره سر متوسط ​​تا شدید نیست. اگر گاهاً سر شما پوسته‌پوسته می‌شود، می‌توانید آب پیاز را به پوست سرخود بمالید.

شما همچنین می‌توانید ترکیبات بالقوه مبارزه با شوره سر را آزمایش کنید.

 برای مثال می‌توانید از ترکیبات زیر استفاده کنید:

*۲ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را آسیاب کرده و سپس آن را در ۲ قاشق غذاخوری آب پیاز و آب می‌خیسانید و به پوست سر می‌مالید و پس از ۳۰ دقیقه آبکشی می‌کنید.

*۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و ۳ قاشق غذاخوری آب پیاز را با هم مخلوط کنید، سپس به مدت ۱۰ دقیقه به پوست سرخود بمالید و در آخر بشویید.

اگر پس از استفاده از مواد آماده‌سازی آب پیاز، مو‌های شما بسیار بد بو بود، می‌توانید با یک شامپوی ملایم و آبکشی سرکه سیب بوی بد آن را از بین ببرید.

برای انجام این کار می‌توانید از روش زیر پیروی کنید:

*۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به مو‌ها بمالید

*بعد از اتمام و با دوش گرفتن محلول را از سطح موی خود بشویید.

عوارض جانبی احتمالی استفاده از آب پیاز روی پوست:

اگر از قبل به پیاز‌هایی که می‌خورید حساسیت دارید استفاده از پیاز روی پوست فکر خوبی نیست. همچنین، اگر پوست حساسی دارید، ممکن است آب پیاز باعث تحریک آن شود. نکته اصلی این است که آب پیاز را خیلی طولانی استفاده نکنید. این بدان معناست که اگر پوست حساس یا پوست سر حساسی دارید، نگه‌داشتن آب پیاز در طول شب ممنوع است و مانند هر محصول یا درمانی، اگر عصاره پیاز شما را آزار داد، دیگر از آن استفاده نکنید.

    دیدگاه شما