عضو کمیته ملی واکسن کرونا:

فاویپیراویر هیچ تاثیری ندارد/ رمدیسیویر باعث افزایش عمر یا کاهش مرگ و میر نمی‌شود

مصطفی قانعی درباره آخرین وضعیت رمدسیویر در مراکز درمانی گفت: رمدیسیویر باعث افزایش عمر یا کاهش مرگ و میر نمی‌شود و طول مدت بیماری را کاهش می‌دهد. این دارو از پروتکل درمانی خارج نمی‌شود.

فاویپیراویر هیچ تاثیری ندارد/ رمدیسیویر باعث افزایش عمر یا کاهش مرگ و میر نمی‌شود

به گزارش زنهار؛ ویروس کرونا دلتا در کشور چرخیده و مراکز درمانی کشور دیگر جایی برای پذیرش بیمار ندارد. اخباری مبنی بر عدم دسترسی به داروهایی همچون رمدسیویر، دستگاه اکسیژن و  ... به گوش می‌رسد.

مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره آخرین بررسی‌های برای داروها تجویزی برای مبتلایان به کرونا به خبرنگار برنا گفت:   موضوع داروهای کرونا در کمیته علمی مورد بحث قرار گرفته است. بر اساس نظر قطعی کمیته علمی تمامی اعضا، داروی فاویپیراویر هیچ تاثیری بر درمان کرونا ندارد و باید از ورود آن به پروتکل  درمان جلوگیری کرد.

او افزود: باید بیمه داروی فاویپیراویر حذف شود و از حمایت‌های دولتی خارجی شده و هیچ فردی حق تجویز برای کرونا را نداشته باشد.  داروی فاویپیراویر به جز عوارض برای بیماران کرونایی تاثیر دیگری ندارد.

قانعی درباره تاثیر رمدسیویر تاکید کرد: میزان مصرف این دارو بیش از میزان ارائه شده در پروتکل است. به دلیل اینکه راهنمای مناسب نداشته تمامی بیماران هم اکنون رمدسیویر دریافت کنند. در حالی که تمامی بیماران نیازی به این دارو ندارند. با این تفاسیر دلیلی ندارد تا هر کسی که به کرونا مبتلا شد برایش رمدسیویر تجویز کرد.

 

او ادامه داد: برای مثال تمایل به خریداری و مصرف داروی رمدسیویر و  رفت و آمد در خیابان و رفتن به بیمارستان باعث می‌شود تا افراد دیگری هم آلوده شوند. آنچه امروز در زمینه رمدسیویر مشاهده می‌شود باید مدیریت شود تا در حد نیاز مصرف شود.

این عضو کمیته ستاد مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت رمدسیویر در مراکز درمانی ادامه داد: رمدیسیویر باعث افزایش عمر یا کاهش مرگ و میر نمی‌شود و طول مدت بیماری را کاهش می‌دهد. این دارو از پروتکل خارج نمی‌شود اما نباید بر روی مصرف این دارو به این حد تاکید کرد.

او بیان کرد: سایر داروهای موثر اکسیژن، داروهای کورتیکواستروئید به عنوان ضد التهاب و ضد انعقاد تاثیر گذار هستند.

این عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره دیگر داروهای تجویزی شایع در صورت ابتلا به کرونا افزود: پزشکان برای سرکوب کردن سرفه و برای تب و لرز از داروهای تسکینی استفاده کنند.

    دیدگاه شما