این غذا‌های چاق‌ کننده را نباید ترک کنید!

چگونه مصرف مواد غذایی مانند کره بادام‌زمینی، پنیر و ماکارونی باعث لاغری می‌شوند. بیشتر افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، فکر می‌کنند باید از غذا‌هایی مانند آجیل، پنیر، ماکارونی، نان و کره بادام‌زمینی پرهیز کنند.

این غذا‌های چاق‌ کننده را نباید ترک کنید!

به گزارش زنهار؛ اما هنگامی‌که رژیم دارید خیلی سریع مصرف این غذا‌های چاق‌کننده را قطع نکنید چون این غذا‌ها مملو از مواد مغذی مانند ویتامین ای، کلسیم، فیبر و چربی‌های اشباع نشده هستند که باعث کاهش کالری می‌شوند و چه باور کنید یا نه، این غذا‌ها می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند.

جهت کاهش مصرف کالری بدون گرسنگی کشیدن مداوم، مواد غذایی حاوی فیبر، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم (اشباع نشده) را انتخاب کنید. معمولاً غذا‌های پرچرب از رژیم غذایی حذف می‌شوند، زیرا این غذا‌ها حاوی کالری زیادی هستند.

اما وقتی غذا‌های سرشار از چربی حاوی پروتئین و فیبر باشند، این اجزا با هم کار می‌کنند تا ساعت‌ها احساس سیری داشته باشید - این باعث می‌شود که کمتر برای خوردن وسوسه شوید.

۶ مواد غذایی چاق‌کننده که باید در رژیم غذایی خود داشته باشید:

آجیل‌ها اصولاً در طول رژیم در نظر گرفته نمی‌شوند، زیرا نسبتاً کالری زیادی دارند. بااین‌حال یک‌مشت آجیل - سرشار از چربی اشباع نشده، پروتئین و فیبر - می‌تواند ساعت‌ها شما را سیر نگه دارد.

آجیل

این مواد مغذی قند خون را ثابت نگه می‌دارند به شما کمک می‌کند تا از سیری کاذب پس از غذاهای تصفیه شده با کربوهیدرات زیاد مانند کیک برنج و کلوچه‌ها، جلوگیری کنید.

مطالعات نشان داده است که یکی از میان وعده‌های خوب، (مقادیر کنترل شده) کره بادام‌زمینی یا بادام‌زمینی است زیرا باعث کنترل گرسنگی بدون افزایش وزن می‌شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله بین‌المللی چاقی نشان داد افرادی که بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی را به‌عنوان میان وعده انتخاب می‌کنند، دو تا دو ساعت و نیم احساس سیری کرده و دچار افزایش وزن نیز نشده‌اند.

کره بادام زمینی

به‌عنوان یک میان وعده رضایت‌بخش، از یک‌مشت آجیل به‌تنهایی یا همراه با میوه‌های خشک لذت ببرید. کره بادام‌زمینی را همراه کرفس، سیب یا موز میل بفرمائید یا آن را به‌جای کره یا پنیر خامه‌ای روی نان بمالید. دو قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی حاوی ۱۹۰ کالری، ۱۷ گرم چربی و ۷ گرم پروتئین است.

پنیر یکی دیگر از مواد غذایی موردعلاقه است که اغلب در برنامه‌های کاهش وزن حذف می‌شود. بااین‌وجود پنیر مانند شیر و ماست حاوی مقادیری از مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، کلسیم، پتاسیم و غیره است.

رهنمود‌های رژیم غذایی ایالات متحده توصیه می‌کند که بزرگسالان باید هر روز سه وعده لبنیات کم‌چرب مصرف کنند تا کلسیم، ویتامین دی و پتاسیم موردنیاز بدنشان تأمین شود.

طعم و بافت پنیر‌های فاقد چربی و کم‌چرب در حال بهترشدن است. مارک‌های مختلف را امتحان کنید و انواع کم‌چرب موردعلاقه خود را پیدا کنید یا پنیر‌های پرچرب را انتخاب کنید اما مقدار مصرفی را به ۲۸ گرم محدود کنید.

پنیر را همراه با یک سیب، سبزیجات یا کلوچه غلات کامل مصرف کنید تا فیبر موجود در آن افزایش یابد، این به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. ۲۸ گرم پنیر دارای ۱۰۰ کالری ۸-۹ گرم چربی، ۷ گرم پروتئین و ۲۰۰-۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم است.

بسیاری از افراد حین رژیم از مصرف ماکارونی، نان و برنج اجتناب می‌کنند. درست است که غذا‌های سرشار از شکر یا کربوهیدرات‌های تصفیه شده باعث افزایش قند خون می‌شوند و به دنبال آن افت قند خون اتفاق می‌افتد و گرسنگی کمی بعد دوباره ظاهر می‌شود.

کربوهیدرات

اما اگر غلات سبوس‌دار که سرشار از فیبر هستند را انتخاب کنید، بدن آن‌ها را با سرعت کم و راحت‌تر هضم می‌کند و احساس رضایت بیشتری خواهید کرد. ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای یا نان گندم سبوس‌دار مواد غذایی سیر‌کننده‌ای‌اند که سرشار از فیبر، پروتئین بدون چربی و یا چربی‌های سالم هستند و حتی با این مواد غذایی مدت بیشتری احساس سیری خواهید داشت.

البته، اینکه چه مقدار می‌خورید حائز اهمیت است. یک فنجان ماکارونی دارای ۱۹۰ کالری، ۱ گرم چربی و در صورت اینکه غلات دارای سبوس باشد، حاوی ۶ گرم فیبر است.

برای غذا‌هایی که دوست دارید جا باز کنید:

این جمله را شنیده‌اید که "دوری و دوستی" خوب، این برای غذا‌های موردعلاقه شما نیز صدق می‌کند. وقتی غذا‌هایی را که دوست دارید را از رژیم غذایی‌تان حذف می‌کنید، احساس می‌کنید که از چیزی محروم شده‌اید یا چیزی را از دست داده‌اید، گاهی اوقات به حدی می‌رسد که دائماً به دنبال آن غذا یا نوشیدنی خاص هستید. در نهایت، این موضوع منجر به پرخوری و پایان‌دادن به رژیم می‌شود.

راه‌حل طولانی‌مدت این است که غذا‌های موردعلاقه خود را به‌ویژه غذا‌هایی که غنی از مواد مغذی سالم هستند، در نظر بگیرید. رژیم‌های غذایی که در آن‌ها غذای ممنوعه‌ای وجود ندارد، بهترین رژیم است زیرا نتیجه‌اش این است که فرد رژیم گیرنده در ادامه دادن رژیم خود مُصر است. فقط مراقب باشید تا از مواد غذایی که کالری بالایی دارند خیلی کم‌مصرف کنید تا بتوانید بدون اینکه در رژیم خود اختلالی ایجاد شود، شاهد کاهش وزن خود باشید.

بنابراین اگر عاشق شکلات هستید مقدار کمی از آن را در هر میان وعده میل نمایید و هر روز خود را با میان وعده‌ای متفاوت مهمان کنید. (ترجیحاً شکلات تلخ را انتخاب کنید تا هم از آن لذت برده و هم آنتی‌اکسیدان موردنیاز بدن را تأمین کنید)

کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌کنند مدت‌زمان بیشتری برای خوردن غذای موردعلاقه تان در نظر بگیرید تا آرام‌آرام غذا را بچشد و تا آخرین لقمه بیشترین بهره را از آن ببرید.

    دیدگاه شما