کره بادام‌ زمینی مفید است یا مضر؟

کره بادام‌زمینی یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌ها در جهان است. طعم خوبی دارد و بافت آن به‌گونه‌ای که روی سقف دهان می‌چسبد و کم‌کم آب می‌شود، فوق‌العاده است این حداقل چیزی است که بسیاری از کارشناسان بادام‌زمینی به آن اشاره کرده‌اند. البته همه نمی‌توانند از بادام‌زمینی لذت ببرند چون برخی از افراد به بادام‌زمینی آلرژی دارند و می‌تواند باعث مرگ درصد کمی از افراد شود.

کره بادام‌ زمینی مفید است یا مضر؟

به گزارش زنهار؛ اما آیا کره بادام‌زمینی برای ۹۹ درصد باقی‌مانده مضر است یا مفید؟ در این مقاله به همین موضوع می‌پردازیم.

کره بادام‌زمینی چیست؟

کره بادام‌زمینی از جمله مواد غذایی است که فرآوری نشده است. ترکیبات آن فقط بادام‌زمینی است که بوداده شده است سپس آن‌قدر آسیاب شده تا خمیر مانند شود. بسیاری از مارک‌های تجاری متفاوت کره بادام‌زمینی حاوی مواد مختلف اضافه شده مانند شکر، روغن‌های گیاهی و حتی چربی ترانس هستند.

 اما این کره بادام‌زمینی با مواد افزودنی، فراوری شده می‌باشد. خوردن بیش از حد قند و چربی ترانس باعث بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی می‌شود. به‌جای خرید غذای بی‌ارزش، کره واقعی بادام‌زمینی را انتخاب کنید. کره بادام‌زمینی فقط شامل بادام‌زمینی و شاید کمی نمک باشد.

کره بادام‌زمینی یک منبع انرژی نسبتاً متعادل است که تمام سه عنصر مواد مغذی پرمصرف (چربی، قند و پروتئین) را تأمین می‌کند

صد گرم کره بادام‌زمینی حاوی:

• ۲۰ گرم کربوهیدرات (۱۳٪ کالری) که ۶ مورد آن فیبر است.

• ۲۵ گرم پروتئین (۱۵٪ کالری) که در مقایسه با اکثر غذا‌های گیاهی بسیار زیاد است.

• ۵۰ گرم چربی، در کل حدود ۷۲٪ کالری.

بادام‌زمینی اگرچه سرشار از پروتئین است اما میزان کمی اسیدآمینه متیونین در خود دارد. بادام‌زمینی از خانواده حبوبات است که در مقایسه با پروتئین‌های حیوانی دارای متیونین و سیستئین پایین‌تری است.کسانی که برای تأمین پروتئین بدن خود فقط به کره بادام‌زمینی یا لوبیا بسنده می‌کنند، با خطر کمبود متیونین مواجه می‌شوند.

از طرف دیگر، مصرف کم متیونین باعث برخی بیماری‌ها می‌شود. مطالعات نشان داده است که متیونین طول عمر‌ها را افزایش می‌دهد، اما هنوز دربارة طول عمر انسان اثبات نشده است.

کربوهیدرات پایین

کره بادام‌زمینی خالص شامل ۲۰ درصد کربوهیدرات است که برای رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات پایین مناسب است. همچنین باعث افزایش قند خون نمی‌شود و گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است.

یک مطالعه مشاهده‌ای نشان داد که زنانی که ۵ بار یا بیشتر در هفته کره بادام‌زمینی مصرف می‌کنند ۲۱٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند. این فایده تا حدی به دلیل وجود اسید اولئیک، یکی از اصلی‌ترین چربی‌های بادام‌زمینی است. وجود آنتی‌اکسیدان‌ها نیز می‌تواند دلیلش باشد.

سرشار از چربی‌های سالم

کره بادام زمینی+ کاهش وزنازآنجایی‌که کره بادام‌زمینی بسیار چرب است، یک بخش ۱۰۰ گرمی حاوی ۵۸۸ کالری می‌باشد.

کره بادام‌زمینی با وجود کالری بالایی که دارد، خوردن مقادیر متوسط کره بادام‌زمینی خالص یا بادام‌زمینی در رژیم لاغری اشکال ندارد. نیمی از چربی کره بادام‌زمینی از اسید اولئیک تشکیل شده است، اسید اولئیک نوعی چربی اشباع نشده است که در روغن زیتون نیز به مقدار زیاد یافت می‌شود. از مزایای اسید اولئیک به بهبود حساسیت به انسولین می‌توان اشاره کرد.

کره بادام‌زمینی همچنین حاوی مقداری اسید لینولئیک، یک اسید چرب امگا ۶ ضروری است که در اکثر روغن‌های گیاهی فراوان است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد اسید‌های چرب امگا ۶، نسبت به امگا ۳، ممکن است باعث افزایش التهاب بیماری مزمن شود.

بااین‌حال، همه دانشمندان مطمئن نیستند. مطالعات با کیفیت بالاتر نشان می‌دهد که اسید لینولئیک سطح شاخص التهابی خون را افزایش نمی‌دهد، پس این مطالعه، این نظریه را دچار تردید می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد آلی موجود در کره بادام‌زمینی

کره بادام‌زمینی خوراکی مقوی است. صد گرمی کره بادام‌زمینی حاوی موارد زیر می‌باشد:

• ویتامین ای: ۴۵٪ از (مصرف روزانة توصیه شده ماده در رژیم غذایی)

• ویتامین ب ۳ (نیاسین): ۶۷٪ از (مصرف روزانة توصیه شده ماده در رژیم غذایی)

• ویتامین ب ۶: ۲۷٪از (مصرف روزانة توصیه شده ماده در رژیم غذایی)

• فولات: ۱۸٪ از (مصرف روزانة توصیه شده ماده در رژیم غذایی)

• منیزیم: ۳۹٪ (از مصرف روزانة توصیه شده ماده در رژیم غذایی)

• مس: ۲۴٪ (از مصرف روزانة توصیه شده ماده در رژیم غذایی)

• منگنز: ۷۳٪ (مصرف روزانة توصیه شده ماده در رژیم غذایی)

همچنین حاوی مقدار زیادی بیوتین است و حاوی مقادیری ویتامین ب ۵، آهن، پتاسیم، روی و سلنیوم است.

بااین‌حال، توجه داشته باشید که این برای صد گرم است که در مجموع ۵۸۸ کالری دارد. کره بادام‌زمینی در مقایسه با غذا‌های گیاهی کم کالری مانند اسفناج یا کلم بروکلی کالری فراوانی دارد.

آنتی‌اکسیدان‌های فراوان

مانند بسیاری از مواد غذایی سالم، کره بادام‌زمینی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری است. همچنین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی فعال بیولوژیکی دیگر است که می‌تواند برای سلامتی مفید باشد.

کره بادام‌زمینی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند اسید پی کوماریک است که آرتروز را در موش‌ها کاهش می‌دهد.

همچنین حاوی مقداری رسوراترول است که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مزمن در حیوانات می‌شود. رسوراترول فواید بالقوه دیگری نیز دارد، اگرچه هنوز برای انسان ثابت نشده است.

تولید آفلاتوکسین؛ مضر برای سلامتی

حتی اگر کره بادام‌زمینی کاملاً مغذی باشد، ممکن است حاوی موادی نیز باشد که می‌توانند مضر باشند.

در بالای این لیست (یکی از این مواد مضر) آفلاتوکسین وجود دارد. بادام‌زمینی در زیرزمین رشد می‌کند، جایی که کپک آسپرژیلوس زیاد یافت می‌شود این قارچ آفلاتوکسین تولید می‌کند، آفلاتوکسین ماده‌ای بسیار سرطان‌زا است.

درحالی‌که انسان نسبت به اثرات کوتاه‌مدت آفلاتوکسین مقاوم است، اما آنچه در این خط اتفاق می‌افتد در این مرحله کاملاً مشخص نیست. برخی از مطالعات انسانی نشان داد که آفلاتوکسین باعث سرطان کبد، توقف رشد کودک و عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود. 

اما خبر‌های خوبی هست. طبق اعلام یک منبع معتبر، در فرایند تبدیل بادام‌زمینی به کره بادام‌زمینی، آفلاتوکسین ۹۸٪ کاهش می‌یابد. علاوه بر این برخی از سازمان‌ها میزان آفلاتوکسین موجود در غذا‌ها را کنترل می‌کند و مطمئن می‌شود که میزان آن‌ها از حد توصیه شده عبور نمی‌کند.

نتیجه‌گیری

با اینکه کره بادام‌زمینی نکات مثبت فراوانی دارد اما نکات منفی هم دارد. بادام‌زمینی غنی از مواد مغذی است و منبع خوبی از پروتئین است. همچنین مملو از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است، اگرچه وقتی میزان کالری زیاد را در نظر می‌گیرید این موارد زیاد به چشم نمی‌آیند.از طرف دیگر، می‌تواند آفلاتوکسین تولید کند که این ماده در طولانی‌مدت اثرات مضری را در پی دارد.

از سوی دیگر بادام‌زمینی منبعی برای تولید آفلاتوکسین است که تأثیرات مضر طولانی‌مدتی روی بدن می‌گذارد. اما مشکل اصلی کره بادام‌زمینی این است که مقاومت در برابر آن بسیار سخت است.

اگر کمی بخورید اشکال ندارد اما ممکن است تحریک شوید و بخواهید که بیشتر از آن بخورید؛ بنابراین اگر تمایل به مصرف بیش از حد و افراطی کره بادام‌زمینی دارید کلاً از خوردن آن صرف‌نظر کنید ولی اگر می‌توانید گاهی مقدار کمی از آن بخورید اشکال ندارد.

اگر بتوانید در مصرف کره بادام‌زمینی میانه‌رو باشید نتایج خوبی را مشاهده می‌کنید زیرا خوردن این ماده غذایی مفید خیلی بهتر از خوردن تنقلاتی مانند فست‌فودهاست.

    دیدگاه شما