آیا واقعا تریاک بر درمان کرونا موثر است؟

تویسرکانی منش گفت: از نظر علمی تریاک تاثیری در درمان کرونا ندارد.

آیا واقعا تریاک بر درمان کرونا موثر است؟

به گزارش زنهار؛ تویسرکان منش، مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: درمان اعتیاد به موادمخدر، مخرب و روانگردان دو شیوه درمانی دارد، یکی درمان‌های دارویی و دیگری غیردارویی.

او در توضیح تفاوت بین مواد مخدر، مخرب و روانگردان گفت: مواد مخدر، موادی هستند که پایه تریاک دارند و تاثیرشان نئشگی و سست کنندگی بدن است، گروه دیگری از مواد منشأ طبیعی و یا صنعتی دارند، که تحت عنوان مواد محرک نامیده می‌شوند که معروفترین آن حشیش و شیشه است.

تویسرکان منش ادامه داد: فردی که این مواد مخدر مصرف می‌کند، حرکاتش برعکس نئشگی یا خماری می‌شود، در این حالت ضربان قلب فرد بالا می‌رود و عملکرد بدنش مختل می‌شود.

او ادامه داد: نوع سوم این مواد، روانگردان‌هاست که ایجاد توهم می‌کنند مانند موادی که از پایه ال اس دی هستند و دیگر روانگردان‌هایی که به تازگی وارد چرخه مصرف شده اند. متاسفانه بیش از هزار نوع روانگردان صنعتی در حال تولید است، این مواد درک فرد را از زمان و مکان و واقعیت تغییر می‌دهد.

تویسرکان منش در خصوص درمان اعتیاد به مواد مخدر گفت: درمان‌های دارویی موثری وجود دارد که به عنوان درمان‌های جایگزین یا سم زدا استفاده می‌شود. به طور معمول از درمان‌های آگونیستی(که داروی معمول آن متادول بوده) استفاده می‌شود تا افرادی که به هروئین و یا تریاک معتاد هستند، راحتتر بتوانند ترک کنند. 

او تصریح کرد: با حمایت ستاد مبارزه با موادمخدر و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های جهاد دانشگاهی موفق شدیم تعدادی داروی ترک اعتیاد به سبد دارویی این بیماری اضافه کنیم. زیرا همانگونه که مشهود است، هر شخصی بنا به سن، جنسیت و وضعیت سلامت و نوع ماده مخدر مصرفی، ممکن است نیازمند درمان دارویی اختصاصی خود باشد.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: به دلیل اینکه داروهای ترک اعتیاد در کشور محدود است، سبد دارویی برای این بیماران نیز محدود است اما با تلاش شرکت‌های دانش بنیان داروی بوپرنورفین را در اشکال مختلف دارویی با اثربخشی بالا و قیمت مناسب به تولید برسانیم. داروی بوپره نورفین، داروی جدیدی است که به عنوان جایگزین برای مواد مخدر در کشور تولید شده است.

تویسرکانی منش گفت: این داروها در مرحله ی سم زدایی و سپس در مرحله نگهدارنده برای فرد استفاده می‌شوند، و پس از اتمام دوره درمان، مصرفشان قطع می‌شود.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآوری کرد: از نظر علمی تریاک تاثیری در درمان کرونا ندارد.

او ادامه داد: تریاک از قدیم در طب استفاده میشده و الان هم در برخی امور کاربرد دارد. طبق تحقیقات بین مصرف تریاک با ابتلا به سرطان رابطه مستقیم وجود دارد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار