چین ۲۰۰ میلیون یوان به افغانستان کمک می‌کند

وزیر خارجه چین ضمن استقبال از تشکیل دولت موقت طالبان در افغانستان از کمک ۲۰۰ میلیون یوانی (۳۰.۱ میلیون دلار) به طالبان خبر داد.

چین ۲۰۰ میلیون یوان به افغانستان کمک می‌کند

به گزارش زنهار؛ «وانگ یی» چهارشنبه شب در حاشیه شرکت در اولین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در پکن از طریق پیوند ویدیویی افزود: چین تصمیم گرفته است که به صورت فوری  ۲۰۰ میلیون یوان (۳۰.۱ میلیون دلار) کمک در قالب غلات، لوازم زمستانی، واکسن و دارو با توجه به نیاز مردم افغانستان به این کشور هدیه کند.

او گفت: چین تصمیم گرفته است در اسرع وقت سه میلیون دز واکسن به مردم افغانستان اهدا کند  چین همچنین آماده است که مواد ضد همه گیری و اضطراری بیشتری را در چارچوب ذخایر اورژانس کشورهای چین و جنوب آسیا در اختیار افغانستان قرار دهد.

وانگ یی در این نشست با انتقاد از خروج آمریکا و همپیمانانش از افغانستان، بر شکست قلدری سیاسی، دخالت نظامی و به اصطلاح، دموکراسی ترمیمی آمریکا و غرب تأکید کرد.

وزیر خارجه چین به ضرورت همکاری‌ در شش زمینه در مرحله کنونی تاکید کرد که شامل کمک به افغانستان در مقابله با کرونا، باز نگه داشتن گذرگاه‌های مرزی، تقویت کنترل مهاجرت پناهندگان، عرضه هرچه سریع تر کمک‌های انسان‌دوستانه بر اساس نیازهای مردم افغانستان، تقویت همکاری در مبارزه با تروریسم، برقراری امنیت و گسترش همکاری در مبارزه با مواد مخدر است.

طرف‌های حاضر در این نشست نیز بر ضرورت هماهنگی دیدگاه‌ها و مواضع کشورهای همسایه افغانستان، با توجه به تحولات کنونی این کشور تاکید کردند.

در این نشست که وزیر خارجه پاکستان ریاست آن را بر عهده داشت، وزیران خارجه چین، ایران، تاجیکستان، ازبکستان و معاون وزیر خارجه ترکمنستان نیز حضور یافتند.  

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار