با این گیاه تمام بیماری‌ها را از خود فراری دهید

تحقیقات علمی اثربخشی و ایمنی تعدادی از روش‌های طب مکمل ازجمله گیاهان دارویی را در درمان برخی بیماری‌ها اثبات کرده است. استفاده از داروهای گیاهی می‌تواند اثربخشی بیش‌تر و عوارض کم‌تری نسبت به داروهای شیمیایی داشته باشد.

با این گیاه تمام بیماری‌ها را از خود فراری دهید

به گزارش زنهار؛ یکی از این گیاهان دارویی که در طب ایران و ملل مختلف سابقه مصرف دیرینه‌ای دارد و خواص درمانی چشم‌گیری برای آن ذکر کرده‌اند، گیاه پونه است. از گیاه پونه در طب ایران برای درمان نفخ، قولنج روده‌ای، خلط‌آور، اشتهاآور، ضد سرفه، ضد اسپاسم، داروی سقط‌جنین، مسکن درد قاعدگی، ضد تهوع، اسهال و استفراغ استفاده می‌شود.

مفید برای سرماخوردگی و آنفولانزا

گیاه پونه حاوی منتول بالاست. منتول دارای خواص خلط‌ آور و تسکین‌دهنده علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مثل گرفتگی بینی، آبریزش چشم، سرفه و سردرد است. بخور گیاه پونه به تنفس راحت کمک می‌کند و به‌عنوان یک ضد احتقان برای سیستم تنفسی و ریه‌ها عمل می‌کند.

پونه مفید برای هضم غذا و درد معده

تاثیرات گیاه دارویی پونه در درمان نفخ، اسپاسم، معده درد و ترش کردن غذا به اثبات رسیده است. استفاده از دمنوش پونه به‌عنوان دارویی ضد اسپاسم باعث تسکین درد معده می‌شود.

پونه برای درمان آکنه یا جوش صورت

گیاه پونه با خاصیت ضد باکتری بالا یک نوع آنتی‌بیوتیک طبیعی در مقابل باکتری‌های بیماری‌زا است. شست‌وشوی نامنظم صورت، چربی پوست و ماندگاری برخی از لوازم‌آرایش روی پوست موجب تجمع باکتری و ایجاد جوش می‌شود. با استفاده از ماسک پونه می‌توان از بروز جوش‌های چرکی جلوگیری کرد. برای این منظور از عرق خالص گیاه پونه بر روی پوست صورت استفاده کنید.

پونه موثر در کاهش درد عضلات و مفاصل

اسانس گیاه پونه از خواص گرم‌کننده و بی‌حس‌کننده برخوردار است و در ماساژ‌ها برای کمک به کاهش درد عضلات و مفاصل استفاده می‌شود. از قدیم گیاهان دارویی دارای طبع گرم و خشک را برای درمان بیماری‌هایی مانند: روماتیسم و آرتروز مفید می‌دانستند. گیاه پونه با طبع گرم و خشک و خاصیت کاهنده اسیداوریک برای درمان بیماری نقرس و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) موثر است.

پونه گیاه ضد اسهال و عفونت روده

یکی از خواص و فواید پونه برای سلامتی بدن ضد اسهال بودن آن است. اسهال یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی و درمانی در سراسر دنیا است. گیاه پونه به‌عنوان دارویی گیاهی دارای اثر ضد اسهال بالایی است.

عوارض استفاده بیش‌ازحد

گیاه پونه و فرآورده‌های آن برای زنان باردار منع است. استفاده از پونه در مصارف بالا موجب تحریک انقباض رحم و افزایش جریان قاعدگی و سقط‌جنین خواهد شد.

مصرف بیش‌ازحد پونه موجب مسمومیت می‌شود.

ممکن است برای برخی افراد ایجاد حساسیت کند. این حساسیت به‌صورت خارش و قرمزی پوست و چشم و عطسه یا سرفه نمایان می‌شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار