علائم خطرناک و هشداردهنده سرطان تخمدان

سپتامبر، ماه آگاهی نسبت به سرطان تخمدان است که سالانه شمار زیادی از زنان را در دنیا به کام مرگ می کشاند. طبیعتا شناخت علائم این بیماری می تواند تا حد زیادی خطر مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهد.

علائم خطرناک و هشداردهنده سرطان تخمدان

به گزارش زنهار؛ شناخت علائم سرطان تخمدان شامل نفخ دائمی، درد شکمی، کم خوردن و احساس پری در شکم و دشواری در ادرار کردن یا اجابت مزاج می تواند زندگی یک زن را نجات دهد.

تجربه حتی یکی از این علائم برای مدت بیش از دو هفته علامت هشداردهنده ای است که حتما باید به پزشک مراجعه کنید. البته نگران نباشید، ممکن است این علائم، به دلیل مشکل دیگری ایجاد شده باشند اما بررسی آن ضامن سلامتی شماست.

بیش از 80 درصد موارد سرطان تخمدان در مراحل پایانی بیماری شناسایی می شوند که سرطان متاستاز کرده و شانس زنده ماندن بیمار بیش از 5 سال تنها 44 درصد است. به گزارش سیناپرس، اما در صورتی که این بیماری به موقع و خیلی زودتر شناسایی شود، احتمال زنده مانده بیمار تا 5 سال بعد تا 93 درصد افزایش می یابد. 

سرطان تخمدان پنجمین سرطان شایع در زنان آمریکایی است اما جزء کشنده ترین و مرگبارترین سرطان ها در زنان به شمار می رود. به خاطر داشته باشید که تست پاپ اسمیر که زنان معمولا سالیانه باید انجام دهند، سرطان تخمدان را غربالگری نمی کند و درواقع، هیچ تستی برای تشخیص این سرطان وجود ندارد؛ بلکه تنها با شناسایی زودهنگام علائم مشکوک می توانید در مراحل ابتدایی برای درمان مراجعه کنید. 

ژنتیک و سابقه خانوادگی، افزایش سن، باردار نشدن و نداشتن فرزند و عدم استفاده از روش های جلوگیری از بارداری جزء عوامل پرخطری هستند که احتمال بروز سرطان تخمدان را افزایش می دهند. 

اما به این نکته هم توجه داشته باشید که بیشتر جهش های ژنتیکی مرتبط با سرطان تخمدان ژنتیکی نیستند بلکه به دلیل نوع سبک زندگی زنان این تغییرات ایجاد می شوند. برخی از انواع این جهش ها به دلیل رشد سرطان ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه یا موادشیمیایی سرطان زا به وجود می آیند. 

وجود برخی موادشیمیایی موجود در محیط زیست یا موادغذایی خاص، ممکن است باعث ایجاد جهش های ژنتیکی و در نتیجه بروز تومورهای سرطان تخمدان شوند. اما به طورکلی، بسیاری از جهش های غیرژنتیکی ناشناخته باقی می مانند.

درست است که برخی عوامل از جمله ژنتیک را نمی توان از بین برد، اما رعایت برخی موارد از قبیل حفظ وزن متعادل و عدم استفاده از هورمون درمانی های جایگزین بعد از یائسگی از جمله موارد مهمی است که رعایت آنها تأثیر به سزایی در کاهش ابتلا به سرطان تخمدان دارد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار