اولین علامتی که می‌گوید اُمیکرون گرفتید

اخیرا درباره سویه جدید ویروس کرونا اخباری منتشر شده و در این گزارش درباره جزئیات و مهم‌ترین علائم آن توضیح خواهیم داد.

اولین علامتی که می‌گوید اُمیکرون گرفتید

به گزارش زنهار؛ یکی از متخصصان و پزشکانی که در جریان شناسایی و معرفی واریانت جدید کرونا نقش داشت، آنجلیک کوتزی رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی است که از زمان شروع شیوع این ویروس در آفریقا تا به حال در زمینه بررسی و شناسایی علائم ابتلا به این ویروس در میان بیماران کرونایی بوده.

طبق آخرین ارزیابی‌ها و تحقیقات رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی درباره نحوه عملکرد این ویروس جهش یافته، مشخص شده ابتلا به این سویه جدید، بیماری خفیف کووید-۱۹ را در پی داشته و موجب بروز عوارض حادی در میان بیماران نشده است. همچنین اولین بار علائم ابتلا به این سویه جدید را در بیمار ۳۰ ساله مشاهده کرده است.

اولین بیمار مبتلا به اُمیکرون چه علائمی داشت؟

به گفته آنجلیک کوتزی، اولین بیماری که به این ویروس مبتلا شده بود، علائمی نظیر احساس خستگی زیاد، بدن درد و سر درد خفیف و گرفتگی صدا داشته و بر عکس سویه‌های قبلی، فرد دچار گلو درد، مشکل ریوی منجر به سرفه‌های حاد و از میان رفتن حس بویایی و چشایی نشده بوده و به گفته او این علائم در گروه کوچکی از مبتلایان به سویه اُمیکرون تکرار و مشاهده شده و در حال حاضر باتوجه به تازگی شیوع این واریانت، برای اظهارنظر دقیق درباره تبعات و عوارض عمومی ابتلا به نوع جهش‌یافته ویروس کرونا مقداری زود است.

اما باتوجه به موارد گفته شده، بهتر است در نظر داشته باشید که این سویه جدید یا همان اُمیکرون ، از جمله مهم‌ترین جهش‌های مهم ویروس کرونا شناخته شده و بر اساس آنچه که متخصصان اعلام کرده‌اند، بین ۳۰ تا ۵۰ جهش در این نوع واریانت از کرونا وجود دارد و در همان هفته ابتدایی شیوع ویروس، در کشور آفریقا آمار را به ۲ برابر افزایش داده بود.

آیا سویه جدید کرونا، خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی است؟

در زمینه کشنده بودن این سویه جدید کرونا نیز، در حال حاضر ‌اطلاعات کامل و مورد تاییدی وجود ندارد، اما طبق گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان این سویه جدید یا همان اُمیکرون ، قدرت بیماری‌زایی بسیار زیادی دارد و گروه‌های سنی جوان‌تر در معرض خطر بیشتری قرار دارند و باتوجه به اینکه این سویه جدید در برخی کشورهای نزدیک مشاهده شده، می‌طلبد دستورالعمل‌های بهداشتی را بیشتر از قبل رعایت کنیم.

در همین راستا مسعود یونسیان، دبیر کمیته تخصصی اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری ویروس کرونا رفتیم درباره اقدامات مهم پیشگیرانه برای کاهش ابتلا به "اُمیکرون " و علائم این سویه توضیحاتی داد که در ادامه خبر می‌توانید مشاهده کنید.

وی می‌گوید: «سویه اُمیکرون تازه تشخیص داده شده و قبل از این که مشاهده شود آیا تغییری در واگیری، علائم و مقاومت واکسن دارد یا نه، سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان یک واریانت نگران‌کننده طبقه‌بندی کرد».

به گفته دبیر کمیته تخصصی اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری ویروس کرونا، «محض احتیاط، سازمان بهداشت جهانی این سویه جدید را به عنوان واریانت نگران‌کننده طبقه‌بندی کرده‌ که اگر در آینده همراه با تغییری در سرایت‌پذیری، علائم، واکسن‌گریزی و... شد، بتوانند در این مورد تصمیم بگیرند و ممکن است این اتفاقات رخ ندهد و به حالت یک واریانت متعارف برگردد».

یونسیان در پاسخ به سوالی مبنی بر علائم و جزئیات سویه جدید کرونا می‌گوید: «طبق موضوعی که در حال حاضر می‌دانیم، ‌علائم و نشانه‌های این ویروس تغییری نکرده و همان روش‌های پیشگیرانه‌ای که با غیر واکسن و دارو داشتیم، نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و... صادق است».

یونسیان مدعی است که درباره اثر بخشی واکسن بر روی این سویه، به دلایل گفته شده در حال حاضر نمی‌توان اظهار نظر کرد و باید منتظر زمان باشیم و مناسب‌ترین کار این است که واکسیناسیون را افزایش دهیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار