اگر هندزفری بلوتوثی استفاده می‌کنید مراقب مغزتان باشید!

اگر سری به مقالات علمی بزنید، متوجه می‌شوید که امواج موبایل تأثیر مستقیم بر مغز انسان دارند. حال ما این وسیله خطرناکی که این همه می‌تواند برای مغز ضرر داشته باشد را برای مکالمه در کنار گوشمان قرار می‌دهیم.

اگر هندزفری بلوتوثی استفاده می‌کنید مراقب مغزتان باشید!

به گزارش زنهار؛ اگر سری به مقالات علمی بزنید، متوجه می‌شوید که امواج موبایل تأثیر مستقیم بر مغز انسان دارند. حال ما این وسیله خطرناکی که این همه می‌تواند برای مغز ضرر داشته باشد را برای مکالمه در کنار گوشمان قرار می‌دهیم. به این ترتیب مغزمان را در کمترین فاصله با موبایل می‌بریم تا بیشترین ضرر را برای آن داشته باشد! بسیاری از افراد استفاده از هندزفری را هنگام مکالمه با موبایل توصیه می‌کنند؛ اما این توصیه تا چه حدی منطقی است؟ اصلاً هندزفری بلوتوث چه تاثیری روی مغز می‌گذارد؟ آیا بهتر است از هندزفری سیمی استفاده کنیم؟ یا هندزفری بلوتوث هم برای مغز ضرر ندارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ به سؤالات خود را بیابید.

تأثیر امواج موبایل روی مغز انسان

امواج موبایل از نوع میکرو یا همان خرد هستند. به همین خاطر به‌راحتی روی مغز انسان تأثیر می‌گذارد. متأسفانه تأثیر امواج موبایل روی مغز انسان آنی و لحظه‌ای نیست. به همین خاطر کاربران موبایل از اثر خطرناکی که موبایل روی مغز آن‌ها می‌گذارد بی‌اطلاع هستند. بد نیست بدانید که موبایل می‌تواند روی مغز ما تأثیر بگذارد و باعث کاهش انتقال و جذب اکسیژن توسط هموگلوبین خون ما شود. به‌این‌ترتیب بین 5 الی 10 درصد اکسیژن خون ما در اثر استفاده طولانی مدت از موبایل، کاهش پیدا می‌کند. همچنین امواج موبایل می‌تواند روی عملکرد حافظه نیز تأثیر بگذارد و در طولانی مدت باعث بروز بیماری‌های عصبی همانند آلزایمر در انسان شود.

استفاده از هندزفری چه تاثیری دارد؟

زمانی که از هندزفری استفاده می‌کنید، دیگر گوشی را هنگام تماس، زیر گوشتان قرار نمی‌دهید. بیشترین امواج موبایل در زمان مکالمه افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر زمانی که با موبایل در حال مکالمه هستید، تأثیر مخرب موبایل روی مغزتان تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند. پس وقتی‌که هندزفری را به گوشی متصل کرده باشید، گوشی موبایل از سرتان فاصله دارد.

در ابتدا هندزفری‌های سیمی به بازار عرضه شدند. این نوع هندزفری در حقیقت فقط یک میکروفون و بلندگو بودند که باسیم به داخل گوش و کنار دهان منتقل می‌شد. خب طبیعتاً این نوع هندزفری هیچ خطری نداشت و باعث می‌شد تا امواج موبایل کمترین تأثیر مخرب را روی مغز انسان داشته باشد. از طرفی به‌تازگی هندزفری‌های بدون سیم یا همان هندزفری بلوتوث به بازار عرضه‌شده‌اند. به همین خاطر دوباره باید تأثیر هندزفری روی مغز را بررسی کرد؛ اما این بار نوع اتصال بلوتوث آن را باید بررسی نمود. امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی انواع هدفون و انواع هندزفری با برندهای مختلف و کیفیت‌های گسترده در بازار رونمایی و عرضه می‌شود، که شما با توجه به نیاز خود می‌توانید هدف خوب و باکیفیت که برای‌تان مناسب‌ترین گزینه است خریداری کنید.

در ابتدا هندزفری‌های سیمی به بازار عرضه شدند. این نوع هندزفری در حقیقت فقط یک میکروفون و بلندگو بودند که باسیم به داخل گوش و کنار دهان منتقل می‌شد. خب طبیعتاً این نوع هندزفری هیچ خطری نداشت و باعث می‌شد تا امواج موبایل کمترین تأثیر مخرب را روی مغز انسان داشته باشد. از طرفی به‌تازگی هندزفری‌های بدون سیم یا همان هندزفری بلوتوث به بازار عرضه‌شده‌اند. به همین خاطر دوباره باید تأثیر هندزفری روی مغز را بررسی کرد؛ اما این بار نوع اتصال بلوتوث آن را باید بررسی نمود.

آیا استفاده مدام از هندزفری بلوتوث به مغز آسیب می‌رساند؟

جالب است بدانید که مسائل مختلفی درباره استفاده از هندزفری بلوتوث مطرح می‌شود. برخی ادعا می‌کنند که امواج بلوتوث باعث ناباروری می‌شود. برخی دیگر مدعی هستند که امواج بلوتوث روی DNA تأثیر می‌گذارند. برخی دیگر بر این باور هستند که امواج بلوتوث می‌توانند باعث بروز سرطان در انسان شوند. حتی برخی دیگر می‌گویند که امواج بلوتوث می‌تواند سلول‌های بدن را همانند امواج مایکروفر کباب کند!

در حقیقت همه این‌ها باورهای غیرعلمی هستند که به‌هیچ‌وجه صحت ندارند. بر اساس قوانین فیزیک، مهم‌ترین خاصیت امواج، طول‌موج و قدرت آن‌ها است. قدرت موج امواج بلوتوث آن‌قدر نیست که بتواند چنین آسیب‌های بزرگی را به بار بیاورد! در اصل می‌توان قدرت بلوتوث را همانند قدرت موج رادیو دانست. اگر موج رادیو سرطان‌زا است و می‌تواند باعث مرگ شود، بلوتوث هم می‌تواند!

برخی افراد می‌گویند که بلوتوث می‌تواند امواج موبایل را تقویت کند و باقدرت بیشتری به مغز برساند! این موضوع نیز هیچ‌گونه پایه و اساس علمی ندارد و اصلاً درست نیست. در اصل تفاوت خاصی ازنظر عملکرد و سازوکار بین هندزفری سیمی و هندزفری بلوتوث وجود ندارد. بلوتوث همانند امواج رادیویی، صدا را از گوشی به هندزفری و از هندزفری به گوشی منتقل می‌کند و هیچ وظیفه دیگری بر عهده ندارد.

حتی به‌تازگی با دقیق‌ترین دستگاه‌های اندازه‌گیری امواج رادیویی، امواج رادیویی هندزفری بلوتوث را اندازه‌گیری کرده‌اند. این امواج اصلاً قدرت آن را ندارند که به بتوانند به بدن انسان آسیب وارد کنند. پس اصلاً نیازی به نگرانی نیست. باید بدانید که بر اساس تحقیقاتی که تا به امروز انجام داده‌اند، هندزفری بلوتوث هیچ تأثیر منفی و مخربی بر بدن انسان ندارد.

اگر بلوتوث ضرر ندارد، چرا گوشی به‌صورت خودکار آن را خاموش می‌کند؟

بسیاری این سؤال را مطرح می‌کنند و آن را مدرکی دال بر مضر بودن بلوتوث می‌دانند که اگر بلوتوث مضر نیست، چرا وقتی از آن استفاده نمی‌کنیم، گوشی بلوتوث را خاموش می‌کند. اولاً که این موضوع برای تمام گوشی‌ها صدق نمی‌کند. ثانیاً این عملکرد گوشی موبایل فقط و فقط به خاطر کاهش مصرف باتری است و ثالثاً تا زمانی که بلوتوث به هندزفری متصل نشود، هیچ موج رادیویی تبادل نخواهد شد!

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار