این دارو ویروس کرونا را تکثیر می‌کند

متخصص بیماری‌های عفونی نسبت به استفاده خودسرانه ی دگزامتازون در درمان بیماران مبتلا به کرونا هشدار داد و افزود: این دارو در صورت تجویز بی موقع می تواند منجر به تشدید تکثیر ویروس کرونا شود.

این دارو ویروس کرونا را تکثیر می‌کند

به گزارش زنهار؛ دکتر سیاوش وزیری با اشاره به خطرات بسیار استفاده خودسرانه از دگزامتازون در بیماران مبتلا به کرونا، گفت: متاسفانه برخی افراد به محض مشاهده علائم کرونا اقدام به تزریق خودسرانه دگزامتازون می کنند.

وی افزود: این درحالیست که مصرف این دارو در هفته اول ابتلا به کرونا ممنوع است، چرا که می تواند موجب شدت تکثیر این ویروس شود.

وزیری گفت: مصرف خودسرانه دگزامتازون در این بیماران علاوه بر افزایش قند و فشار خون، می تواند موجب بروز فرم شدید کرونا شده و فرد را در وضعیت بدی قرار دهد.

این متخصص بیماریهای عفونی گفت: در هفته دوم بیماری هم "دگزامتازون" با تشخیص پزشک معالج تنها برای آن دسته از بیمارانی تجویز می شود که واکنش های ایمنی و تخریب بافتی در آنها آغاز شده باشد.

وزیری گفت: متاسفانه برخی افراد خودسرانه به تصور اینکه سرما خورده اند و یا مبتلا به آنفلوآنزا شده اند سراغ تزریق دگزامتازون می روند، درحالیکه در شرایط فعلی همه علائم مشابه این بیماری ها کرونا است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. حتی در زمینه درمان این بیماری ها هم "دگزامتازون" باید با تجویز پزشک تزریق شود.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: تمام افراد با هر علامت مشابه کرونا باید به پزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه هر نوع دارو به طور جد اجتناب کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار