چه اتفاقاتی در دیدار اردوغان و بایدن افتاد؟

آمریکا و ترکیه پس از ملاقات روسای جمهوری دو طرف در شهر رم ایتالیا، در زمینه تشکیل سازوکاری مشترک برای تقویت و بهبود مناسبات دو جانبه به توافق دست یافتند.

چه اتفاقاتی در دیدار اردوغان و بایدن افتاد؟

به گزارش زنهار؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در شهر رم، با جو بایدن همتای آمریکایی اش دیدار و گفت و گو کرد.

دو طرف در مورد مناسبات دو جانبه و موضوعات منطقه ای از جمله سوریه و افغانستان و همچنین دیگر موضوعات مرتبط با درخواست ترکیه برای راستی آزمایی در مورد مناقشه جت های اف – ۳۵ بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین انتظار می رود دو رئیس جمهوری در اجلاس سران جهان در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل که امروز (یکشنبه) در گلاسکو اسکاتلند آغاز می شود، شرکت کنند.

اردوغان بار قبل در ماه ژوئن (خرداد) در جریان اجلاس سازمان ناتو در بروکسل با بایدن دیدار کرد.

کاخ سفید با صدور متن چکیده ای از گفت و گوهای بایدن و اردوغان اعلام کرد که بایدن بر تمایل به برقراری مناسباتی سازنده، گسترش زمینه های همکاری و مدیریت اختلافات به نحوی موثر تاکید داشت.

در این متن چکیده آمده است: بایدن از نزدیک به دو دهه کمک ترکیه به ماموریت ناتو در افغانستان تقدیر کرد. دو رئیس جمهوری همچنین درمورد فرآیند سیاسی در سوریه، اعطای کمک های بشردوستانه به افغانستان، انتخابات لیبی، اوضاع در شرق مدیترانه و تلاش های دیپلماتیک در قفقاز جنوبی گفت و گو کردند.

رئیس جمهوری آمریکا، شراکت دفاعی واشنگتن با آنکارا را مورد تائید دوباره قرار داد و از اهمیت ترکیه به عنوان متحد ناتو یاد کرد، اما در عین حال نسبت به مالکیت سامانه موشکی اس – ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه ابراز نگرانی کرد و بر اهمیت نهادهای دموکراتیک قوی در ترکیه، احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون برای صلح و رفاه در این کشور تاکید ورزید.

سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان روز شنبه اجلاس دو روزه ای را در ایتالیا آغاز کردند تا در مورد تهدید تغییرات اقلیمی بحث و تبادل نظر کنند.

تغییرات آب و هوایی و همه گیری کرونا، دو موضوع مهم در دستور جلسه رهبران ۲۰ قدرت اقتصادی برتر جهان است که در کنار سایر تحولات بین‌المللی درموردشان چاره‌اندیشی می شود.

گروه ۲۰ یک مجمع بین‌المللی است که اعضای آن ۸۰ درصد اقتصاد جهان را در دست دارند. این گروه از سال ۱۹۹۹ به این سو هر ساله تشکیل جلسه داده و از ۱۳ سال پیش هم سران کشورها سالانه ملاقات می‌کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار