دیابتی‌ها فقط در این صورت آناناس بخورند

میوه‌ها می‌توانند انتخاب سالمی برای افراد مبتلا به دیابت باشند. آناناس غنی از مواد مغذی است اما می‌تواند شاخص قند خون بالایی داشته باشد. آناناس تازه ممکن است گزینه بهتری نسبت به آناناس کنسروی، خشک و یا آبدار باشد.

دیابتی‌ها فقط در این صورت آناناس بخورند

به گزارش زنهار؛ اگر مبتلا به دیابت هستید، می‌توانید هر غذایی از جمله آناناس و دیگر میوه‌ها را بخورید، اما باید در نظر بگیرید که چگونه غذایی که می‌خورید با بقیه رژیم غذایی و سبک زندگی شما متناسب است. نوع دیابت که دارید نیز می‌تواند مؤثر باشد.

برنامه ورزشی داشته باشید که متناسب با مصرف کربوهیدرات و مصرف دارو باشد.

ازآنجایی‌که میوه حاوی کربوهیدرات از جمله قند‌های طبیعی است، شما باید آن را در وعده غذایی و برنامه ورزشی خود در نظر بگیرید. سه‌راه اصلی برای متعادل کردن رژیم غذایی با دیابت نوع ۲ وجود دارد:

شمارش کربوهیدرات به روش بشقابی شاخص گلیسمی (GI)

در اینجا، نحوه محاسبه آناناس در هر رویکرد را پیدا کنید.

دیابت

شمردن کربوهیدرات در آناناس:

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، دریافت کربوهیدرات خود را هر روز می‌شمارند زیرا کربوهیدرات مسئول افزایش سطح قند خون است. برای حفظ سطح گلوکز در محدوده سالم، شما باید مصرف ثابتی از کربوهیدرات را در طول روز داشته باشید.

 وقتی که مقدار کربوهیدرات را بشماریم، بیشتر افراد هدف ۴۵ گرم (‌گرم) کربوهیدرات در هر وعده غذایی و ۱۵ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی هستند که به اهداف کالری روز بستگی دارد. اما این مقدار نیز بسته به عوامل فردی مانند دارو‌ها و میزان ورزش متفاوت خواهد بود.

رعایت تعادل به این معنی است که شما می‌توانید چیزی را که دوست دارید بخورید، اما باید مطمئن شوید که تعداد کل کربوهیدرات در یک جلسه در محدوده خاصی است. بنابراین اگر شما یک ماده اولیه پرمصرف مثل آناناس را به یک وعده غذایی اضافه کنید، ممکن است نیاز داشته باشید که به طور مثال بدون سیب‌زمینی و یا یک‌تکه نان این کار را بکنید.

به طوری که تعداد مناسبی از کربو داشته باشید.

جدول زیر تعداد کربوهیدرات موجود در دسته‌های مختلف آناناس را نشان می‌دهد:

واحد آناناس وزن تقریبی کربوهیدرات

برش نازک 2 اونس 7.4 گرم

یک‌تکه ضخیم 3 اونس 11 گرم

1/2 فنجان 4 اونس 15 گرم

بااین‌حال، شایان‌ذکر است که از میان تکه‌های کوچک آناناس، ۵ گرم به طور طبیعی شکر وجود دارد. یک‌تکه ۳ گرمی حاوی ۸. ۳ گرم شکر و یک فنجان آناناس حاوی ۱۶. ۳ گرم است. قند سریع‌تر از سایر انواع نشاسته عمل می‌کند و به‌احتمال زیاد باعث ایجاد یک مقدار گلوکز می‌شود. یک فنجان ۶ گرمی از تکه‌های آناناس کنسرو شده که آب آن خالی شده است، حاوی ۲۸ منبع کربوهیدرات است.

تکه‌های آناناس در شربت سنگین مقدار کربوهیدرات بالاتری خواهند داشت. برچسب روی قوطی را بررسی کنید تا مقدار carb را برای یک محصول خاص پیدا کنید. تنها یک اونس مایع آب آناناس ۱۰۰ درصد حاوی تقریباً ۱۳ منبع کربوهیدرات است.

خوردن میوه تا حدی فیبر‌های آن را تجزیه می‌کند که به این معنی است که قند حاصل از آب‌میوه سریع‌تر از قند حاصل از کل میوه وارد جریان خون می‌شود. نوشیدن یک لیوان بزرگ آب آناناس به‌احتمال زیاد باعث به‌وجودآمدن یک سیخ گلوکز خواهد شد، حتی اگر این عصاره با نام "آب شیرین نشده" و یا "آب ۱۰۰ درصد" برچسب زده شود.

روش بشقاب:

برخی افراد رژیم غذایی خود را با متعادل کردن انواع غذا‌ها در بشقاب خود مدیریت می‌کنند. با شروع از یک بشقاب ۹ اینچی، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (‌CDC) توصیه می‌کند که آن را با موارد زیر پر کنید:

نیمی از سبزیجات بدون نشاسته، مانند کلم بروکلی، سالاد یا هویج

یک‌چهارم پروتئین بدون چربی، به‌عنوان‌مثال مرغ، توفو، یا یک‌چهارم دانه تخم‌مرغ

 مواد غذایی نشاسته‌ای، از جمله غلات کامل، ماکارونی یا سیب‌زمینی

در کنار بشقاب خود، ADA پیشنهاد می‌کند یک قطعه میوه با اندازه متوسط یا یک فنجان میوه و یا لبنیات کم‌چرب اضافه کنید.

پایش شاخص قند خون:

چه شما در حال شمارش کربوهیدرات باشید و چه با استفاده از روش بشقاب، شاخص گلایسمیک (‌GI)‌می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا آناناس برای شما هست یا خیر و در این صورت، به چه روشی است.

 GI روشی برای رتبه‌بندی مواد غذایی باتوجه‌به سرعت افزایش قند خون است. گلوکز ۱۰۰ امتیاز دارد، درحالی‌که آب صفر است.

عوامل مؤثر بر این امتیاز عبارتند از:

•    مقدار قند و نشاسته

•    مقدار فیبر

•    میزان و نوع بررسی

•    کامل شدن

•    روش پخت

انواع میوه یا کنسرو و یا محصولات دیگر:

اگر غذایی نمره GI بالایی داشته باشد، می‌تواند قند خون شما را به‌سرعت افزایش دهد. شما هنوز هم می‌توانید این غذا‌ها را بخورید اما باید آن‌ها را با غذا‌های با قند خون پایین در وعده‌های غذایی متعادل کنید.

میوه‌ها می‌توانند بسیار شیرین باشند اما همچنین حاوی فیبر نیز هستند که هضم آن‌ها را کندتر می‌کند و احتمال کمتری دارد که منجر به سیخ شدن قند شود. به همین دلیل، آن‌ها همیشه در این شاخص امتیاز بالایی کسب نمی‌کنند. باتوجه‌به جدول بین‌المللی نمرات GI، آناناس با گلوکز و دیگر میوه‌ها مقایسه می‌شود.

آناناس: بین ۵۱ تا ۷۳ بسته به مبدأ پاپایا: بین ۵۶ تا ۶۰

هندوانه: حدود ۷۲

بااین‌حال، این امتیاز می‌تواند بسیار متفاوت باشد. یک مطالعه اولیه نمره GI آناناس مالزی را در حدود ۸۲ نشان داد. عوامل دیگری که می‌توانند بر نمره GI تأثیر بگذارند پردازش و به‌عمل‌آمدن هستند. این‌ها مقدار قندی که میوه می‌تواند آزاد کند را افزایش می‌دهند و این که بدن چقدر سریع آن را جذب می‌کند.

به همین دلیل کل میوه‌ها امتیاز کمتری نسبت به آب‌میوه خواهند داشت و میوه‌های رسیده امتیاز GI بالاتری نسبت به میوه‌های نارس خواهند داشت. همچنین GI می‌تواند تحت تأثیر دیگر اجزای غذایی موجود در یک وعده غذایی قرار گیرد. اگر مبتلا به دیابت هستید. غذا‌هایی که شاخص GI پایین‌تری دارند، معمولاً گزینه بهتری نسبت به غذا‌هایی هستند که امتیاز بالایی دارند.

 مزایا و معایب آناناس:

•    آناناس می‌تواند یک فرد طرفدار شیرینی را راضی کند. منبع خوبی از ویتامین C است.

•    آناناس و آب‌میوه آن می‌توانند قند بالایی داشته باشند. آناناس میوه شیرین و خوش‌مزه است که حاوی برخی مواد مغذی ضروری است.

•    آناناس، ۲۶. ۸ میلی‌گرم ویتامین C فراهم می‌کند. ویتامین C برای حفظ سیستم ایمنی سالم در میان عملکرد‌های دیگر ضروری است.

•    هم چنین آناناس شامل کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین A، فولات و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که می‌توانند به افزایش سلامت کلی شما کمک کنند. بااین‌حال، آن می‌تواند شامل قند نیز باشد که باید در حد مجاز روزانه برای کربوهیدرات در نظر گرفته شود.

درک مطلب:

اگر مبتلا به دیابت هستید، می‌توانید آناناس را با اعتدال و به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و متعادل بخورید. آناناس تازه و یا آناناس کنسروی بدون شکر اضافه‌شده را انتخاب کنید و از مصرف شربت شیرین خودداری کنید و یا قبل از خوردن آن را آبکشی کنید.

هنگام خوردن آناناس خشک و یا نوشیدن آب آناناس، به یاد داشته باشید که مقدار قند برای چیزی که به نظر کوچک‌تر می‌رسد بالاتر خواهد بود. اگر برای اولین‌بار پس از تشخیص، آناناس را به رژیم غذایی خود وارد می‌کنید، مراقب هرگونه تغییر در میزان قند خون خود باشید.

اگر متوجه شدید که آناناس به طور قابل‌توجهی بر میزان گلوکز شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است بخواهید یک وعده غذایی کوچک‌تر در نظر بگیرید و یا آن را با یک وعده غذایی با کربوهیدرات کم‌تر بخورید. آناناس و دیگر میوه‌ها می‌توانند بخشی از رژیم غذایی متنوع و متعادل با دیابت باشند.

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما و یا متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند که چگونه میوه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار