غذاهای چرب را فقط در این ساعت بخورید

علاوه بر باور شایع حذف شام برای کاهش وزن، راجع‌ به انتخاب نوع غذا در این وعده نیز تصورات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند شام صرفا باید یک نوشیدنی باشد و بعضی دیگر غذای کامل را مناسب می‌دانند، گاه سالاد پیشنهاد می‌شود و گاه تکه‌ای نان.

غذاهای چرب را فقط در این ساعت بخورید

به گزارش زنهار؛ انتخاب غذاهای چرب در وعده‌ ناهار یا شام نیز پرسش بسیاری از طرفداران رژیم و حفظ سلامت بدن است. اما واقعا بهترین زمان مصرف غذاهای چرب، ظهر است یا شب؟

پیش از انتخاب غذاهای چرب در وعده ناهار یا شام، باید دانست که چربی‌ها به دو دسته چربی‌های سالم و ناسالم تقسیم‌بندی می‌شوند که تاثیرات مختلفی در بدن ایجاد می‌کنند. چربی یکی از گروه‌های اصلی غذایی است که در تامین انرژی، تنظیم دمای درونی بدن، سنتز هورمون‌ها و باروری نقش دارد. در مورد اسیدهای چرب ضروری نیز ثابت شده که جذب ویتامین‌ها را تسهیل می‌کند. از جمله چربی‌های مفید می‌توان به اسیدهای چرب امگا3 مانند روغن‌های گیاهی و ماهی‌‌های چرب همچنین امگا6 مانند روغن هسته انگور اشاره کرد. امگا3 در محافظت از قلب، کاهش تری‌گلیسرید خون و تنظیم فشار خون موثر است. امگا6 نیز تاثیرات مقابله با کلسترول دارد. کنترل قند خون نیز در مورد امگا9 اثبات شده ‌است.

با توجه به این خواص عالی لازم است تا منابع این چربی‌های مفید در رژیم غذایی روزانه گنجانده ‌شود. البته زمان مصرف آنها چندان تفاوتی ندارد بلکه مقدار مصرف بسیار مهم‌تر است. به‌عنوان مثال، تفاوتی ندارد که یک قاشق روغن گیاهی یا 150 گرم ماهی چرب در وعده ناهار میل شود یا شام و تنها توجه به مقدار مناسب اهمیت دارد.

در مقابل چربی‌های سالم باید به چربی‌های ناسالم نیز اشاره کرد که مصرف آنها باید به حداقل ممکن برسد. کره، پنیر پرچرب، خامه، روغن نارگیل و روغن پالم از جمله این چربی‌هاست. چربی‌هایی که به‌عنوان ترانس معرفی می‌شود در خوراکی‌های آماده وجود دارد که مصرف مداوم و زیاد آنها زمینه‌ساز افزایش کلسترول بالا و بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی می‌شود.

گرچه لازم است در مصرف غذاهای حاوی این نوع چربی‌ها از جمله چیپس و دیگر خوراکی‌های سرخ‌شده احتیاط به‌خرج داد بلکه به‌خصوص نباید در وعده شام میل شود زیرا عملکرد گوارش را مختل و خواب را آشفته می‌کند. به‌طور کلی، توصیه می‌شود این نوع غذاها فقط گاهی و در وعده ناهار میل شود و همراه شام خوراکی‌های حاوی چربی‌های سالم گنجانده ‌شود. البته توجه به مقدار مناسب همچنان ضرورت دارد. 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار