بیماری خطرناکی که با خوردن برنج تشدید می‌شود!

دانشمندان دانشگاه هاروارد آمریکا تحقیقات گسترده‌ای درباره تاثیر مصرف برنج در بروز بیماری‌ها انجام دادند.

بیماری خطرناکی که با خوردن برنج تشدید می‌شود!

به گزارش زنهار؛ دیابت نوع ۲ بیماری مزمن است که فرد با سطح بالای گلوکز و مقاومت به انسولین مواجه است. سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۵۰ دیابت نوع ۲ به هفتمین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل شود.

به گزارش اکسپرس، هم اینک تنها در انگلیس ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به دیابت مبتلا هستند و سالانه ۲۰۰ هزار نفر به این جمعیت اضافه می‌شود. میزان شناسایی افراد مبتلا به دیابت طی ۲۰ سال اخیر شتاب گرفته و دو برابر شده است.

در دیابت نوع ۲ سلول‌های بدن پاسخ کمتری به انسولین داده (مقاومت به انسولین) و در نتیجه سطح قند خون افزایش می‌یابد. از این رو، متخصصان تاکید دارند افراد باید از مصرف برخی مواد غذایی به ویژه آن‌هایی که دارای سطح قند بالایی هستند اجتناب کنند.

برنج قوت غالب بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. با این حال، دانشمندان دانشگاه هاروارد آمریکا می‌گویند این غذا می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. محققان در این پژوهش رژیم غذایی ۳۲۵ هزار نفر در ژاپن، چین، آمریکا و استرالیا را در یک بازه ۲۲ ساله مورد بررسی قرار دادند.

یافته‌های دانشمندان نشان داد مصرف ۱۶۰ گرم برنج پخته شده در روز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۱۱ درصد افزایش می‌دهد. پیش‌تر دانشمندان انگلیسی نیز در تحقیقی مشابه از تاثیر مصرف برنج بر افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ خبر داده بودند.

در حقیقت شاخص گلیسیمیک (شاخص قند خون) برنج بالاست و همین موضوع خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. شاخص گلیسیمیک برای سنجش قند خون موجود در مواد غذایی بکار می‌رود. شاخص گلیسیمیک یک ماده غذایی نشان می‌دهد که با مصرف آن به چه میزان قند خون بالا خواهد رفت.

اگر چه برنج سفید برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست، اما برنج قهوه‌ای به دلیل دارا بودن سطح بالایی از فیبر می‌تواند برای این افراد مفید باشد. مواد غذایی دارای فیبر دیگر مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، و نیز آجیل و دانه‌ها نیز برای افراد دیابتی مناسب است.

در حقیقت فیبر این مواد غذایی فرآیند آزادسازی قند موجود در آن‌ها را به تاخیر انداخته و همین امر مانع از افزایش ناگهانی قند خون و ناتوانی انسولین بدن می‌شود. از همین رو، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر یکی از توصیه‌های اصلی به مبتلایان به دیابت است. ورزش کردن و اجتناب از پرخوری از دیگر راهکار‌های موثر برای این افراد محسوب می‌شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار