رضاخواه:

تجمیع بودجه، از جمله اشکالات بودجه 1401 است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه یکی از موارد مخالفت با بودجه مربوط به تجمیع برخی ردیف ها بود، گفت: ما اسم آن را مجلس زدایی می گذاریم و این مسئله حتما امکان نظارت را کاهش می دهد.

تجمیع بودجه، از جمله اشکالات بودجه 1401 است

به گزارش زنهار  از بازار، مجتبی رضاخواه با اشاره به تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جلسه کمیسیون تلفیق گفت: موافقت و مخالفت های متعددی پیرو محتویات لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی نمایندگان مطرح شد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به اظهارات مخالفان بودجه بیان داشت: یکی از موارد مخالفت مربوط به ادغام و تجمیع برخی ردیف های بودجه ای بود،نمایندگان مخالف اذعان داشتند که کاهش ردیف های بودجه به ۵۰ ردیف اصلی اشکالاتی را در پی خواهد داشت و می تواند به نوعی مجلس زدایی تلقی شود آنهم به دلیل اینکه مجلس نمی‌تواند در تصویب جزئیات ردیف هایی که با هم ادغام شدند و تحت یک ردیف اصلی درآمده اند، اظهارنظر کند.

وی بیان داشت: طبیعتا این کار اگرچه دست مجری را بیشتر باز می گذارد اما از سویی دیگر نظارت را بر بودجه کمتر می کند و ممکن است که رعایت عدالت بین ارگان های مختلف دچار اشکال شود و طبیعتا برای اینکه این اتفاق نیافتاد باید کاری کنیم که نظارت در این بخش وجود داشته باشد. لذا ما معتقدیم باید به این موضوع و چالش رسیدگی کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: این اشکال هم به بودجه وارد است که اگر ردیف های بودجه‌ای تمام دانشگاه ها در وزارت علوم تجمیع شده است، آیا وزرات علوم سازوکاری را دارد و می تواند در یک روال مناسبی این بودجه را در بین دانشگاه های مختلف توزیع کند و یا خیر، چراکه تا به حال شرایط اینگونه بوده که هر دانشگاهی ردیف مشخص خود را داشته و بودجه مذکور توسط سازمان برنامه تخصیص پیدا می‌کرده است البته این سازوکار در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد و اما سوال این است که آیا سازوکار فوق در وزارت علوم وجود دارد؟ همچنین از کجا معلوم است این سازوکار در ارگان های اصلی، - ۵۰ ردیف اصلی - با یک استاندارد مشخص انجام شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین این نگرانی وجود دارد که قبل از اجرای این مصوبات در بودجه ۱۴۰۱، باید مقدمات این مسئله آماده و با یک استاندار درست به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به تخصیص ردیف بودجه ای مجزا برای استان ها اظهارداشت: سوال اصلی هم در این بخش این است که این منابع قرار است با چه سازوکاری در داخل استان ها توزیع شود، طبیعتا رویکرد در این بخش باید یک رویکرد عادلانه باشد یعنی نباید بدین نحوه باشد که استانداری که قرار است به یک شهرستان خاص رسیدگی کند بودجه آن را بالاتر ببرد و برخی از شهرستان ها در این بخش بی بهره بمانند. لذا این مسئله هم سازوکار خودش را می طلبد و از جمله مشکلاتی است که ما اسم آن را مجلس زدایی می گذاریم و این مسئله حتما امکان نظارت را کاهش می دهد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در ادامه با اشاره به کسری بودجه ۱۴۰۱ گفت: کسری بودجه در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد و البته روند این امر کاهشی است، اما ما فکر می کنیم اتفاقاتی در نحوه نگارش بودجه رخ داده که ممکن است منجر به کسری بودجه بیشتر شود. البته ما امیدواریم این اتفاق رخ ندهد اما با این حال می توانم بگویم که روند کلی بودجه نویسی مقداری در بودجه ۱۴۰۱ بهتر شده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار