عزم راسخ دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت‌های اکسپو ۲۰۲۰ دبی

حضور معاون علمی رییس جمهور و وزرای صمت، فرهنگ و میراث فرهنگی، در جلسه ای با رویکرد ارتقای وضعیت پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دبی نشان از عزم دولت برای استفاده از ظرفیت‌های این رویداد جهانی است.

عزم راسخ دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت‌های اکسپو ۲۰۲۰ دبی

به گزارش زنهار از وزارت صمت، در این جلسه که به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با موضوع رسیدگی به وضعیت ساختاری و شکل دهی پاویون کشورمان در اکسپوی دبی برگزار شد، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزرای صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با امضای یک توافقنامه مهم، ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در این رویداد جهانی را کلید زدند.

 

اکسپوی دبی که از تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۰ آغاز شده است، به مدت شش ماه تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ با شعار اکسپو «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» ادامه خواهد داشت. امارات پیش‌بینی کرده است تا ۲۵ میلیون نفر از اکسپو بازدید کنند. ایران نیز در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ مترمربع ایران با روایتی از شهرزاد قصه‌گو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» در اکسپو دبی حضور دارد. بسیاری از کارشناسان، معماران، ‌فعالان اقتصادی، ‌فرهنگی و گردشگری نقدهای صریحی را به محتوا و مدیریت پاویون ایران در اکسپو دبی وارد کرده‌اند.

برگزاری این جلسه و حضور معاون رییس جمهور و سه وزیر کابینه بیانگر و نشان دهنده عزم راسخ و اراده جدی دولت سیزدهم برای ارتقای محتوا و مدیریت پاویون کشورمان در این رویداد مهم بین المللی و استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌ها برای ارایه تصویری مناسب از توانمندی‌های ایران در اذهان جهانی در یکصد روز باقیمانده از اکسپوی دبی است.

در این راستا تغییرات بنیادین برای به تصویر کشیدن توانمندی های فناورانه و پیشرفتهای صنعتی، معدنی، تجاری، علمی و فرهنگی کشور با بهره‌گیری از فناوریهای به روز بصری محور توافقات صورت گرفته بود و تأمین مالی برای اجرای ایده های ارایه شده در راستای ارتقای وضعیت پاویون کشورمان در صد روز باقیمانده از نمایشگاه مهمترین محور این توافقنامه چند جانبه بود که به تأیید رسید.

 

در این جلسه در خصوص برگزاری روز ملی ایران( ۱۸ بهمن) و آیین نوروز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت صمت، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث و تبادل نظر شد.

هر چند تغییرات ساختاری در شکل ورودی ها و فضاهای داخلی و بیرونی پاویون جمهوری اسلامی ایران طی یک ماه گذشته برای یکپارچه سازی تم پاویون ایران صورت گرفت اما با توافق‌های صورت گرفته و عزم راسخی که در بدنه دولت وجود دارد، این روند با شیب بیشتری در یکصد روز باقیمانده از این رویداد منحصر به فرد دنبال خواهد شد.

البته به گفته کارشناسان، رویکرد فرهنگی پاویون، معماری فضاهای عمومی و رزرو برنامه های مختلف برای اجراء در سایت اکسپو از نکات مثبت پاویون امسال ایران می‌باشد که از این تجربیات باید برای هرچه بهتر برگزار کردن اکسپوی دوره بعد(ژاپن) استفاده گردد.

گفتنی است موضوع و تِم اصلی اکسپو ۲۰۲۰ دبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده و رشد و مطرح شدن ایده‌های خلاقانه را دنبال می‌کند. یکی از نکات جالب توجه که بیانگر اهمیت اکسپوهای جهانی است، معرفی خلاقیت‌ها، ایده‌ها، اختراعات و سازه‌های مشهور و مهم بشری است.

تحقق پتانسل‌ها و استعدادهای بالقوه افراد و جوامع برای شکل‌دهی آینده، پویایی هوشمندانه‌تر و سازنده‌تر افراد و پایداری با رویکرد بهره‌برداری درست از منابع انرژی و آب از جمله موضوعات فرعی اکسپو دبی محسوب می‌شوند که در کنار سرگرمی، نمایشگاه‌های هنری، باغ‌ها و فضای سبز، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد مورد توجه قرار گرفته است.

به‌طور حتم معرفی و حضور آخرین دستاوردها و یافته‌های صنعتی، معدنی و تجاری، علمی، فناوری و دانش بنیان ایران توسط نخبگان و خبرگان، نتایج مطلوبی را برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت و فرصت‌های طلایی پیش روی کشورمان خواهد گذاشت.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار