این خودروها ارزش خریدن ندارند!

در بازار پرتلاطم این روزهای صنعت‌خودرو، انتخاب خودرویی متناسب با بودجه که ارزش خرید بالایی نیز داشته باشد، امر چندان راحتی نیست. این موضوع، به‌خصوص زمانی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که بخواهید به‌سراغ خودروهایی بروید که واردات آن‌ها متوقف شده است یا از چرخه تولید خارج شده‌اند!

این خودروها ارزش خریدن ندارند!

به گزارش زنهار؛ در بازار پرتلاطم این روزهای صنعت‌خودرو، انتخاب خودرویی متناسب با بودجه که ارزش خرید بالایی نیز داشته باشد، امر چندان راحتی نیست. این موضوع، به‌خصوص زمانی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که بخواهید به‌سراغ خودروهایی بروید که واردات آن‌ها متوقف شده است یا از چرخه تولید خارج شده‌اند! این نکته را به‌یاد داشته باشید که خودروهای کارکرده زیادی در بازار خودرو کشور موجود هستند که با وجود برچسب قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تری که درمقایسه با خودروهای هم‌رده خود دارند، از ارزش خرید چندانی برخوردار نیستند و شما با خرید آن‌ها، عملا خود را وارد دردسرهای فراوانی کرده‌اید. این خودروها عموما در زمان خود فروش موفقی را نیز تجربه کرده‌اند؛ اما درحال حاضر به‌علت توقف خط‌تولید یا عدم‌واردات کنار گذاشته شده‌اند و تنها نمونه‌های دست‌دوم آن‌ها در بازار یافت می‌شود. با درنظرگرفتن تمام این نکات، به‌یاد داشته باشید که برچسب قیمت معقول خودرو، همیشه نمی‌تواند شما را به‌یک انتخاب درست هدایت کند. به‌عنوان مثال خودرو قدیمی که استهلاک بالایی دارد و دسترسی به‌خدمات و قطعات آن نیز به‌راحتی میسر نیست، گاهی انتخاب درستی برای خرید نیست و ارزش خرید بالایی ندارد. روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد دارد با نگاهی به‌خودروهای کارکرده ارزش خرید آن‌ها را بررسی کند.

پروتون جنتو

نخستین خودرو، لیفت‌بک جنتو است. این محصول که برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۴ توسط کمپانی پروتون در کشور مالزی عرضه شد، یک موتور ۱.۶ لیتری دارد که می‌تواند ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک یا پنج‌سرعته دستی نیز این پیشرانه را همراهی می‌کند. شرکت زاگرس‌خودرو در سال ۲۰۰۷، جنتو را در بازار کشور عرضه کرد و در زمان عرضه، انتظار می‌رفت این خودرو با توجه به‌ظاهر خاص خود، بتواند رقبای سرسختی چون رنو مگان و زانتیا سیتروئن را به‌زانو درآورد؛ اما این اتفاق رخ نداد. جنتو عمر کوتاهی داشت و عرضه آن بعد از یک سال متوقف شد. مهم‌ترین علتی که سبب شد جنتو نتواند به‌رغم ظاهر خود در بازار دهه ۸۰ ایران موفق عمل کند، هم‌زمانی عرضه این خودرو با زانتیا سیتروئن بود؛ خودرویی که با توجه به‌ظاهر جذاب، پیشرانه قدرتمند و امکانات خاصی که داشت، توانست به‌یکی از محبوب‌ترین‌های بازار تبدیل شود. بازار خرید و فروش جنتو در کشور، حتی زمانی که صنعت‌خودرو ما از رونق خوبی برخوردار بود، چندان قوی و پربار نبود؛ چه برسد به‌حالا که کسادی، تمام ابعاد بازار خودرو را در بر گرفته است. فارغ از بازار خرید و فروش بسیار ضعیف، عدم‌وجود قطعات یدکی خودرو نیز مالکان جنتو را به‌چالش می‌کشد.

سیتروئن زانتیا

خودرو بعدی این فهرست، پادشاه دهه ۸۰ صنعت‌خودرو کشور یعنی سیتروئن زانتیاست. این خودرو که حتی بعد از گذشت ۱۰ سال از توقف خط‌تولید آن هنوز طرفداران متعصب خاص خود را دارد، این روزها دیگر از ارزش خرید چندانی برخوردار نیست. شما با بودجه‌ای که برای خرید یک زانتیا دست‌دوم صرف می‌کنید، می‌توانید محصولاتی را خریداری کنید که کارکرد به‌مراتب کمتری دارند و خط تولید آن‌ها همچنان فعال است؛ علاوه‌براین، با خرید چنین خودروهایی دیگر دغدغه‌ای در خصوص تامین لوازم‌یدکی نیز نخواهید داشت. زانتیا سیتروئن برای نخستین‌بار در اوایل دهه ۸۰ میلادی به ایران پا گذشت و آخرین نسخه آن نیز در سال ۱۳۸۹ از خط تولید خارج شد. این خودرو در بهترین زمان ممکن به‌بازار انحصاری و فاقد تنوع ایران وارد شد و توانست با توجه به مزایایی چون کیفیت ساخت بالا، پیشرانه قدرتمند در نمونه ۲ لیتری و کیفیت سواری بسیار خوب، فروش موفقی را تجربه کند. این خودرو در نمونه‌های ۱.۸ و ۲ لیتری و در تیپ‌های ساده (X)، لوکس (SX) و سوپرلوکس به‌همراه سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی در بازار کشور عرضه شد. با وجود تمام مزایای گفته‌شده، در حال حاضر این خودرو دیگر مانند گذشته ارزش خرید بالایی ندارد. هرچند بازار خرید و فروش زانتیا هم‌چنان نسبت به‌دیگر محصولات موجود در این فهرست پررونق‌تر است، اما در حال حاضر، اکثر نمونه‌های موجود از این خودرو توسط مالکان پیشین تحت‌فشار قرار گرفته‌اند و دارای کارکرد بالایی هستند یا این‌که تصادفات کوچک و بزرگ فراوانی را تجربه کرده‌اند. اغلب نمونه‌های دست‌دوم زانتیا مشکلات فراوانی پیرامون پمپ هیدرولیک، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، سیستم انتقال قدرت و… دارند و یافتن یک زانتیای سالم کار آسانی نیست. به‌علاوه، لوازم‌یدکی اصلی یا حتی باکیفیت این خودرو نیز بسیار کمیاب است و برای خودرویی در این بازه قیمتی گران‌ محسوب می‌شود.

هیوندای ورنا

سومین خودرو این فهرست هیوندای ورنا است. این خودرو که حدفاصل سال‌های ۸۳ تا ۸۹ در نسخه‌های دنده‌دستی و اتوماتیک به‌بازار کشور راه یافت، در زمان عرضه، یکی از اقتصادی‌ترین محصولات هیوندای در کشور محسوب می‌شد. برچسب قیمتی معقول در کنار کیفیت ساخت خوب، استهلاک پایین و سواری و هندلینگ مناسب، از جمله مزایای هیوندای ورنا بود که سبب شد این خودرو از بازار فروش خوبی نیز برخوردار شود. ورنا در نسخه دنده‌دستی به‌یک موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز است که می‌تواند ۹۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۱ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. نسخه اتومات این خودرو نیز دارای یک گیربکس چهارسرعته اتوماتیک است و موتور ۱.۶ لیتری آن، توانی برابر با ۱۰۵ اسب‌بخار و ۱۴۳ نیوتون‌متر گشتاور دارد. اگر موفق شوید هیوندای ورنایی بیابید که در آپشن‌ها بتواند شما را راضی نگه دارد، حتما این نکته را در نظر بگیرید که در زمان فروش آن، با چالش بزرگی مواجه خواهید شد و باید مدت نسبتا طولانی برای یافتن یک خریدار واقعی منتظر بمانید.

دوو سیلو

این سدان سال‌خورده محصول کمپانی دوو، حدفاصل سال‌های 13۷۶ تا 13۸۳ در بازار کشورمان عرضه شد و جدیدترین مدل آن، بیش‌تر از ۱۶ سال سن دارد. این سدان جمع‌وجور شرکت دوو، به‌یک موتور ۱.۵ لیتری مجهز است که می‌تواند 75 اسب‌بخار قدرت و 124 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. یک جعبه‌دنده دستی پنج‌سرعته نیز نیروی تولیدی این پیشرانه را به‌چرخ‌های جلو خودرو انتقال می‌دهد. پیشرانه سیلو چندان تعریفی نیست و این خودرو مونتاژی کرمان‌موتور شتاب و کشش چندان زیادی ندارد؛ اما آن‌چه سبب شده است این محصول بتواند در زمان خود از فروش خوبی برخوردار شود، مصرف سوخت اقتصادی و برچسب قیمتی مقرون‌به‌صرفه آن بوده است؛ البته سیلو این روزها دیگر ارزش خرید ندارد. علت این موضوع نیز به‌استهلاک بالای نمونه‌های موجود و کمبود لوازم‌یدکی آن‌ها بازمی‌گردد. درحال حاضر حتی کمپانی خودروسازی دوو نیز وجود خارجی ندارد و در بازار آشفته لوازم‌یدکی داخل کشور، به‌سختی می‌توان قطعات فنی و ظاهری این خودرو سال‌خورده را یافت. با این شرایط، به‌شما توصیه می‌کنیم که به‌سراغ این سدان نروید؛ چراکه مالک اول و آخر آن خود شما هستید. با هزینه‌ای که می‌خواهید برای خرید این خودرو صرف کنید، محصولات خانواده پراید انتخاب معقول‌تری هستند؛ چراکه این خودروها با وجود ایمنی ضعیف، حداقل از بازار خرید و فروش خوبی برخوردار هستند و با کمبود لوازم‌یدکی نیز مواجه نیستند.

فولکس گل

این خودرو تولیدی کمپانی فولکس‌واگن، حدفاصل سال‌های 13۸۴ تا 13۸۹ توسط شرکت کرمان‌موتور در بازار خودرو کشور عرضه شد. گل‌های مونتاژی کرمان‌موتور، به‌یک پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر مجهز هستند و می‌توانند ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید کنند.

چالاکی قابل‌قبول مدل‌های مونتاژی گل در کنار طراحی جذاب و کیفیت ساخت بالا، سبب شدند که این خودرو در زمان خود، به‌خصوص در میان قشر جوان، محبوبیت بالایی داشته باشد و به‌یکی از پرفروش‌ترین‌ها تبدیل شود. اما حالا نزدیک به ۱۰ سال از مونتاژ آخرین نمونه‌های این خودرو در داخل کشور می‌گذرد و با توجه به‌نبود قطعات یدکی باکیفیت و ارزان‌قیمت برای این هاچ‌بک جذاب، دیگر کمتر خریداری به‌سراغ آن می‌رود و به‌همین دلیل بازار خرید و فروش آن بسیار کساد است. فولکس گل نیز با وجود تمام خوبی‌ها، از دیگر خودروهایی است که هم‌اکنون ارزش خرید چندانی ندارد!

جمع بندی

خرید خودرو دست‌دوم به‌خودی‌خود یک عمل پرریسک است و اگر تصمیم بگیرید به‌سراغ نمونه‌های قدیمی و پراستهلاک بروید، این ریسک افزایش پیدا می‌کند. درشرایط فعلی کشور که صنعت‌خودرو سخت‌ترین روزهای خود را می‌گذراند و عملا بازار لوازم‌یدکی نیز بی‌سروسامان است، پذیرش این ریسک چندان معقول نیست. در این شرایط به‌شما توصیه می‌کنیم پیش از خرید خودرو مورد نظر، حتما درخصوص بازار خرید و فروش و میزان دسترسی به‌لوازم‌یدکی آن تحقیق کنید. به‌عبارت ‌دیگر بهتر است تمرکز اصلی شما روی خرید خودرویی با کارکرد کم و بازار خرید و فروش پررونق باشد که ترجیحا همچنان روی خط‌تولید قرار دارد. درواقع، خرید خودرویی قدیمی و پردردسر که نه فروخته می‌شود و نه لوازم‌یدکی آن در دسترس است، انتخاب چندان معقولی به‌نظر نمی‌رسد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار