کدام خودروها گران شدند؟/ خودرو ارزان می شود یا گران؟

پژو ۲۰۷، پژو۲۰۶، جک جی ۴، ساینا اس و تیبا هاچ بک شش خودرو مونتاژ و تولید داخل هستند که از ۱ تا ۵ میلیون تومان افزایش بها در بازار را تجربه کردند.

کدام خودروها گران شدند؟/ خودرو ارزان می شود یا گران؟

به گزارش زنهار از بازار، خودرو در کشور به چالش جدی برای دولت و صنعت تبدیل شده است، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت پیش از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، وعده کنترل قیمت خودروها را داده بود. با گذشت پنج ماه از سکان داری فاطمی امین به وزارت صمت نه تنها قیمت خودروها کاهش نیافت، بلکه شاهد افزایش قیمت نیز بودیم.

وعده کنترل قیمت خودرو توسط وزیر صمت نه تنها تحقق نیافت بلکه خودروسازان ۱۸ درصد محصولات را گران کردند، این درحالی بود که وزیر صمت می توانست با قیمت گذاری دستوری مواداولیه و صنایع مادر مانند فولاد و پتروشیمی که اکثرا شرکت های دولتی هستند، می توانست قیمت خودرو را کنترل کند.

از آن سو به دلیل عدم تغییر ساختار مدیریتی خودروسازان که معمولا با تغییر دولت ها مدیران خودرویی نیز تعویض می شوند، زیان انباشت ناشی از سو مدیریت افزایش و بها آن را باید مشتریان در بازار پرداخت کنند. کارشناسان معقتد هستند نظام فروش خودرو همگام با مدیریت خودروسازان باید تغییر یابد تا قیمت ها روند نزولی در بازار پیش گیرند. دراین گزارش به بررسی قیمت برخی از خودروها طی یک هفته گذشته در بازار خواهیم پرداخت.

پژو ۲۰۷ هاچ بک در ابتدا هفته جاری با نوسان قیمتی به بها ۳۷۳ میلیون تومان رسید، امروز این خودرو با قیمت بیشتر از ۳۷۵ میلیون تومان در بازار معامله می شود

پژو در ایران ارزان نمی شود

پژو ۲۰۷ هاچ بک یکی از محصولات پر طرفدار بازار است که اغلب سودجویان نیز این خودرو را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند، این محصول در ابتدا هفته جاری با نوسان قیمتی به بها ۳۷۳ میلیون تومان رسید. امروز این خودرو با قیمت بیشتر از ۳۷۵ میلیون تومان در بازار معامله می شود. آنطور که به نظر می رسد احتمالا قیمت این خودرو در بازار طی هفته آینده پایدار باشد و نوسان بها را تجربه نکند. هرچند که یکی از عوامل افزایش قیمت این خودرو در بازار عدم عرضه مناسب خودرو توسط تولید کننده به بازار است.

خودرو ارزان می شود یا گران؟ | قیمت 6 خودرو در بازار مجدد افزایش یافت

۲۰۶ هاچ بک تیپ ۲ این محصول در ابتدای هفته جاری با ۲۷۲ میلیون تومان خرید و فروش می شد. امروز این خودرو به قیمت ۲۷۵ میلیون تومان رسیده است

۲۰۶ سه میلیون گران شد

۲۰۶ هاچ بک تیپ ۲ در بازار یکی از انتخاب های مهم مشتریان است، این محصول در ابتدای هفته جاری با ۲۷۲ میلیون تومان خرید و فروش می شد. امروز این خودرو به قیمت ۲۷۵ میلیون تومان رسیده و ظاهرا سیر صعودی بها این محصول در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت. باتوجه به کاهش تیراژ ایران خودرو برای این محصول، تقاضا کاذب ایجاد کرده است. هرچند که به مقدار افزایش قیمت، کیفیت محصولات افزایش نیافته است، مشتریان نیز در بازار با چالش کیفی مواجه هستند.

خودرو ارزان می شود یا گران؟ | قیمت 6 خودرو در بازار مجدد افزایش یافت

جک جی ۴ در ابتدای هفته ۴۴۵ میلیون تومان قیمت داشت و امروز به بها ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است

کرمان خودرو در تخت گاز گرانی

جک جی ۴ یکی از محصولات کرمان خودرو است که در بازار سدان ها مشتریان فراوانی دارد، این خودرو طی یک هفته گذشته ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. جی ۴ در ابتدای هفته ۴۴۵ میلیون تومان قیمت داشت و امروز به بها ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است. فاکتورهای بازار گویای آن است که جی ۴ طی هفته آینده افزایش قیمت مجدد را نیز تجربه خواهد کرد. هرچند که کرمان خودرو مدعی ساخت داخل است، اما ظاهرا واردات قطعات به صورت سی کی دی، با احتساب هزینه های حمل و نقل و نوسان ارزی، قیمت خودرو را افزایش داده است.

خودرو ارزان می شود یا گران؟ | قیمت 6 خودرو در بازار مجدد افزایش یافت

ساینا اس دنده ای در ابتدای هفته جاری قیمت ۲۰۳ میلیون تومانی داشت، اما امروز این خودرو با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان خرید و فروش می شود

ساینا ۲ میلیون تومان گران شد

ساینا اس دنده ای یکی از محصولات پر فروش گروه خودروسازی سایپا است، این خودرو در ابتدای هفته جاری قیمت ۲۰۳ میلیون تومانی داشت، اما امروز این خودرو با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان خرید و فروش می شود. ساینا یکی از محصولات نارنجی پوشان جاده مخصوص هست که در یک ماه گذشته روند افزایش قیمت را فقط در پیش گرفته بود. هر چند که این خودرو نسبت به سایر محصولات سایپا از لوازم یدکی کمتری در بازار آزاد برخوردار است، اما به دلیل کیفیت نسبی از سایر محصولات سایپا طرفداران بیشتری در بازار دارد.

خودرو ارزان می شود یا گران؟ | قیمت 6 خودرو در بازار مجدد افزایش یافت

تیبا هاچ بک در ابتدا هفته جاری قیمت ۱۷۴ میلیون تومانی داشت. امروز این نسخه از تیبا قیمت ۱۷۵ میلیون تومان دارد

تیبا یک میلیون تومان گران شد

تیبا هاچ بک یکی از خودروهای پر طرفدار بازار محسوب می شود که دنبال دست یابی به جایگاه پژو ۲۰۶ است. این محصول در هفته پایانی آذرماه سال جاری روند نزول قیمت را با شدت دنبال می کرد، اما از ابتدای دی ماه سال جاری این محصول افزایش قیمت را در پیش گرفت. تیبا هاچ بک در ابتدا هفته جاری قیمت ۱۷۴ میلیون تومانی داشت. امروز این نسخه از تیبا قیمت ۱۷۵ میلیون تومان دارد. تیبا جز محصولات اقتصادی این روزهای بازار محسوب می شود که بیشترین نوسان قیمت را تجربه کرده است.

خودرو ارزان می شود یا گران؟

کاهش قیمت خودرو به گفته کارشناسان فقط در صورت نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار صورت خواهد گرفت. صنعت خودرو با ابر بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی، راهکاری جز افزایش قیمت محصولات ندارد. وزیر صمت به عنوان شخص سیاستگذار صنعتی در کشور، تاکنون نتوانسته راهکاری برای کاهش بها محصولات ارائه کند. از آن سو مدیران خودرویی به ویژه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با عدم تخصص لازم در خصوص صنعت خودرو میزان زیان این خودروساز را روزانه کرده است.

بنابراین باتوجه به فرا رسیدن ماه های پایانی سال، بازار خودرو داغ خواهد شد و تقاضا افزایش خواهد یافت، این مساله می تواند موجب افزایش موج گرانی جدید در بازار شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار