اتفاق هشدار دهنده در بازار ارز

با وجود هشدار دائمی کارشناسان درباره مضرات چند نرخی بودن ارز در داخل، ظاهرا سیاستگذار نه تنها برای رفع مشکل کاری نمی‌کند که به آن دامن هم می‌زند. در چند روز اخیر اختلاف قیمت دلار در بازار نیما و آزاد به پنج هزار تومان رسیده و حالا باید منتظر تبعات این شکاف باشیم.

اتفاق هشدار دهنده در بازار ارز

به گزارش زنهار؛ یکی از ایرادات اصلی بازار ارز چند نرخی بودن آن است. معضلی که با وجود تبعات بسیارش، از مرکز توجه خارج شده و حالا سیاستگذار نه تنها در راستای تک نرخی کردن ارز گامی برنمی‌دارد بلکه ظاهرش خودش هم بر این سیاست اشتباه دامن می‌زند.

با این که سالهاست تجربه فعالیت در بازارهای ایران ثابت کرده فاصله قیمتی بالا بین بازارهای مختلف، نتیجه‌ای ندارد جز تاثیرگذاری بر میزان تقاضا و در نهایت رانت و فساد گسترده، در چند روز اخیر همچنان شاهد این دست اختلافات کنترل نشده در بازار ارز هستیم.

باتوجه به اینکه نوسان بالا و تغییر ساعتی قیمت دلار مشکلات زیادی برای واردکنندگان و صادرکنندگان به وجود آورده بود، دولت سامانه نظام یکپارچه‌سازی معاملات ارزی یا همان نیما را راه‌اندازی کرد.

سامانه‌ای که نرخ ارز در آن چند روزی است ایستاده. آن هم درحالی که در بازار آزاد همین ارزها( دلار و یورو) ترمز بریده‌اند.

روز گذشته نرخ دلار صرافی ۲۷ هزار و ۵۰ تومان و نرخ بازار آزاد ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بود. با این حال دلار در سامانه نیما کاهشی شده و با قیمت ۲۲ هزار و ۹۰۷ تومان برای فروش و ۲۲ هزار و ۷۰۱ تومان برای خرید معامله می‌شد.

این یعنی اختلاف قیمتی حدودا پنج هزار تومانی میان دو بازار! اتفاق خطرناکی که کارشناسان درباره‌اش هشدار می‌دهند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار