کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا

صادرات گاز روسیه به اروپا با خط لوله یامال به‌شدت کاهش یافته است.

کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا

به گزارش زنهار از شانا، داده‌های اپراتور شبکه آلمانی گسکید نشان داد انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان با خط لوله یامال - اروپا در روز شنبه (۲۷ آذرماه) به‌شدت کاهش یافته است، با نزدیک شدن به اوج تقاضای گاز زمستانی در اروپا، این مسئله سبب وارد شدن فشار بیشتری بر بازار گاز اروپا شده است که با محدویت عرضه دست‌وپنجه نرم می‌کند.

 

هنوز مشخص نیست که چرا انتقال گاز با این خط لوله - یکی از مسیرهای اصلی صادرات گاز روسیه به اروپا و بلاروس - کاهش یافته است.

 

شرکت گازپروم، صادرکننده گاز روسیه، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

 

قیمت گاز اروپا در سال جاری میلادی و پس از بهبود بحران شیوع  کرونا با افزایش تقاضای جهانی بالا رفته، روسیه، تأمین‌کننده اصلی گاز اروپا، اعلام کرده که عرضه‌ قراردادهای بلندمدت به‌طور کامل تأمین شده، اما حجم گاز عرضه‌شده در بازار تک‌محموله‌ای را اضافه نکرده است.

 

گازپروم از چند مسیر به اروپا گاز صادر می‌کند و ظرفیت اضافی - یا حجمی که در کنار قراردادهای قطعی است - را در مناقصه‌ها برای تحویل از طریق اوکراین و از مسیر یامال به آلمان رزرو می‌کند.

 

بر اساس داده‌های اپراتور آلمانی، حجم جریان گاز در مرکز اندازه‌گیری ملنو آلمان که در مرز لهستان قرار دارد روز شنبه یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلووات بر ساعت و بسیار کمتر از میانگین روزهای گذشته بود.

 

میانگین انتقال گاز در روز جمعه (۲۶ آذرماه) ۱۰ میلیون کیلووات بر ساعت و در روز پنجشنبه (۲۵ آذرماه) ۱۲ میلیون کیلووات برساعت بود.

 

عرضه گاز مسکو به اروپا با سطح گاز موجود در ذخیره‌سازی‌های گازپروم در روسیه ارتباط تنگاتنگی دارد. این شرکت در این هفته برداشت گاز از تأسیسات زیرزمینی خود در منطقه مرکزی روسیه را آغاز کرد و انتظار می‌رود مصرف گاز در یک ماه آینده به اوج برسد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار