استفاده ۹ ماهه از ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از رقم مصوب

گمرک اعلام کرد: استفاده ۹ ماهه از ارز ۴۲۰۰ تومانی از رقم مصوب سالانه فراتر رفت.

استفاده ۹ ماهه از ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از رقم مصوب

به گزارش زنهار از بازارف تکمیل ظرفیت قانونی استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالای اساسی و افزایش آن در سال جاری، با ثبت واردات ۱۰.۵ میلیارد دلاری در کمتر از ۹ ماه مواجه شده که تا امروز، حداقل ۲.۵ میلیارد دلار بیش از رقم مصوب برای کل سال است.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰، دولت امکان استفاده از ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی را دارد، رقمی که برابر گزارش بانک مرکزی در همان نیمه نخست سال استفاده شد.

چندی پیش دولت درخواست استفاده از منابع بیشتر تا پایان سال را مطرح کرد و در حالی فعلا این روند ادامه پیدا کرده که در لایحه بودجه سال آینده دیگر خبری از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالای اساسی نیست و احتمالا یارانه آن به نوعی دیگر توزیع خواهد شد.

بررسی آخرین وضعیت واردات اقلام اساسی نشان داد که از ابتدای سال جاری تا ۱۹ آذر ماه، ۲۱.۸ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۱۳.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده است که از این رقم، میزان ۱۹.۱ میلیون تن به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار به کالاهایی اختصاص دارد که با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین ارز شده است؛ کالاهایی از قبیل گندم، ذرت، جو، انواع دانه‌های روغنی، روغن‌های خوراکی و بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی.

جزئیات گزارش گمرک نشان می‌دهد ۴.۷ میلیون تن گندم به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار و ۶ میلیون تن ذرت به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است.

همچنین از دیگر اقلام وارداتی با ارز ترجیحی ۱.۹ میلیون تن انواع دانه‌های روغنی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار، ۱.۴ میلیون تن روغن خوراکی به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار و ۱.۹ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش بیش از یک میلیارد دلار است.

در رابطه با دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز از ابتدای سال جاری تا ۱۹ آذر ماه بیش از ۱۵.۲ هزار تن به ارزش بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار واردات ثبت شده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار