نقش محصولات کشاورزی در روابط ایران و روسیه

مدیر کل سازمان توسعه تجارت گفت: پیشران توسعه صادرات ایران به روسیه اقلام و محصولات کشاورزی و موادغذایی است.

نقش محصولات کشاورزی در روابط ایران و روسیه

به گزارش زنهار، محمدرضا کریم‌زاده در ارتباط با افزایش صادرات ایران به روسیه از ۵۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد دلار که پیشتر از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح شده بود، اظهارداشت: پیشران این افزایش صادرات حوزه کشاورزی است و تمرکز اصلی روی موادغذایی است.

 

وی افزود: البته خدمات فنی مهندسی شرکت‌های دانش بنیان، حمل و نقل و ترانزیت و همچنین پتروشیمی و صنعت نیز در افزایش صادرات نقش بسزایی دارند.

 

کریم‌زاده گفت: در حال رایزنی برای گسترش همکاری‌های صنعتی با روسیه هستیم و صحبت‌هایی نیز برای حضور ایران خودرو در بازار این کشور شده است.

 

وی افزود: بحث توسعه روابط اقتصادی و تجاری در دستور کار دولت است و براین اساس اولویت بندی‌هایی نیز انجام شده است.

 

مدیر کل سازمان توسعه تجارت گفت: براساس این اولویت‌ها کشورهای هدف نیز مشخص شده‌اند و در این اولویت بندی کشورهای همسایه در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند.

 

کریم زاده افزود: درخصوص روسیه باید گفت که این کشور حجم واردات ۲۳۰ میلیارد دلاری دارد و برنامه‌ریزی‌های انجام شده براین اساس است که در افق ۱۴۰۴ پنج درصد از این حجم متعلق به ایران باشد و حدود ۱۰ میلیارد دلار در افق ذکرشده حجم صادراتی ایران به روسیه باشد البته این موضوع الزاماتی از جمله موضوعات لجستیکی، استاندارد، همکاری‌های گمرکی، مانع زدایی از قوانین تولید و صادرات دارد که باید بجا آورده شود.

 

وی گفت: پروژه و زیرپروژه‌هایی نیز برای دستیابی به این هدف تعریف شده و از مهمترین موضوعات توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی است که باید به انجام برسد.

 

کریم زاده افزود: همچنین مقرر گشته همکاری تجاری میان استان‌های متناظر ایران و روسیه افزایش یابد و ظرفیت‌های مناطق آزاد نیز برای جذب سرمایه‌گذاری استفاده شود البته برای این موضوع یک هدف میانی نیز درنظر گرفته شده است به شکلی که ابتدا صادرات ایران به روسیه به پنج میلیارد دلار و سپس در افق ۱۴۰۴ به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

 

وی گفت: برای نیل به این اهداف اهتمام بین دستگاه‌ها و همچنین همگرایی بین فعالان اقتصادی بسیار مهم است که امیدواریم با شکل‌گیری آن به افق‌های موردنظر دست یابیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار