آژانس بین‌المللی انرژی:

نفت بیش از تقاضا عرضه می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد که با وجود تأثیر سویه اومیکرون ویروس کرونا، عرضه نفت از تقاضا پیشی می‌گیرد.

نفت بیش از تقاضا عرضه می‌شود

به گزارش زنهار از شانا، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز سه‌شنبه (۲۳ آذرماه) در تازه‌ترین گزارش ماهانه‌اش پیش‌بینی کرد که افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و شیوع سویه اومیکرون، تقاضای جهانی نفت را کاهش می‌دهد، اما دورنمای کلی این است که افزایش عرضه نفت در ماه جاری از تقاضا پیشی می‌گیرد و این مسئله در سال ۲۰۲۲ بیشتر می‌شود.

 

آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس در گزارش ماهانه نفت خود گفت: انتظار می‌رود افزایش موارد تازه کرونا به‌طور موقت روند بهبود کنونی تقاضای نفت را آهسته کند، اما سبب توقف آن نمی‌شود.

 

این نهاد اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین افزایش تولید را برای دومین ماه پیاپی به خود اختصاص خواهد داد زیرا حفاری را افزایش داده است.

 

در این گزارش تصریح شده است: عربستان و روسیه که هر دو عضو ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) هستند، می‌توانند در سال آینده میلادی به‌طور کامل محدودیت‌های عرضه توافق‌شده خود را بردارند و تولید سالانه این دو کشور رکورد بزند.

 

عرضه جهانی نفت هم در این صورت می‌تواند سال آینده میلادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد، این رقم در سال ۲۰۲۱، یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود.

 

این نهاد پیش‌بینی خود درباره تقاضای نفت در سال جاری و سال آینده  را ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد که بیشتر به‌دلیل انتظار برای کاهش مصرف سوخت جت به‌دلیل محدودیت‌های جدید مسافرتی است.

 

این در حالی است که بر اساس این گزارش، تقاضای سوخت مورد استفاده در حمل‌ونقل جاده‌ای و خوراک پتروشیمی به‌شدت افزایش خواهد یافت.

 

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه جهانی نفت که در سال ۲۰۲۱ تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، در سال آینده ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار  بشکه در روز افزایش خواهد یافت و عرضه حداقل در سه ماه پایانی سال آینده از تقاضا پیشی خواهد گرفت.

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار