تداوم کاهش قیت آهن

گزارش‌ها از قیمت روز آهن آلات بیانگر ادامه روند کاهشی و ثبات مقاطع فولادی در روز سه‌شنبه بود.

تداوم کاهش قیت آهن

به گزارش زنهار از آهن پرایس، گزارش‌ها از قیمت روز آهن آلات بیانگر ادامه روند کاهشی و ثبات مقاطع فولادی در روز سه‌شنبه بود. عمده شرکت‌ها محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند اما بخش زیادی از مبادی فروش نیز تغییر قیمتی نداشتند.

اما آنچه از بازار ارز به گوش می‌رسد نشان‌دهنده ادامه نوسانات نرخ دلار است. قیمت دلار که هفته گذشته تا بیش از ۳۱ هزار تومان جهش یافته بود، روز سه شنبه تا کانال ۲۹ هزار تومانی عقبگرد داشت و مجددا در پایان روز با افزایش قیمت مواجه شده و وارد کانال قیمتی ۳۰ هزار تومان شد، به طوری که روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

به گزارش آهن پرایس قیمت اهن الات در روز گذشته در پی بلاتلیفی فروشندگان و افزایش فشار بر آنها همچنان در مسیر کاهشی قرار داشت به طوری که شاهد کاهش قیمت میلگرد در حدود ۲۰ الی ۳۰۰ تومان بودیم اما در برخی مبادی فروش تغییر چندانی مشاهده نشد و شرکت‌ها با ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

اگرچه نیمی از فروشندگان تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند اما نیمی دیگر نیز قیمت نبشی و ناودانی را به طور میانگین ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش دادند. قیمت تیرآهن هم مانند غالب محصولات فولادی با کاهش قیمت مواجه بود به طوری که در بخش کیلوفروشی شاهد کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصولا بودیم و در بخش کیلوفروشی نیز به طور میانگین ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتیم اگرچه کاهش ۱۰۰ هزار تومانی هم در برخی شاخه‌های این محصول به چشم می‌خورد.

قیمت انواع لوله مانیسمان و داربستی و... همچنین قیمت پروفیل‌ها در بخشی از مبادی فروش با ثبات همراه بود اما به طور میانگین کاهش ۶۰۰ تومانی این مقاطع هم در برخی شرکت‌ها مشاهده شد.

همانطور که مشاهده می‌شود کلیه بازارها در انتظار نتایج نشست‌ برجام بلاتکلیف مانده‌اند و برای رهایی از رکود حاکم در بازار آهن که به دلایل متعددی رخ داده است، به کاهش قیمت‌ها تمایل بیشتری دارند تا از سکون بیشتر در بازار ممانعت کنند.

اما آنچه از مذاکرات به گوش می‌رسد چندان سیگنال‌های مثبتی نیست و اخبار ضد و نقیض نیز در این زمینه کم نیست! و اینطور که به نظر می‌رسد مقامات اروپایی و آمریکایی نسبت به پایان یافتن زمان مذاکرات به ایران هشدار داده‌اند.

به دنبال ادعای تروئیکای اروپایی، ایران از توافقاتی که پس از چندین هفته مذاکره صورت گرفته بود، عقب‌نشینی کرده و خواسته‌های جدیدی را بیان کرده است. آنها همچنین ادعا کردند اقداماتی که ایران در زمینه مسائل هسته‌ای انجام می‌دهد گویای نقض بندهای برجام است اما ما به دنبال ایجاد توافقی دوجانبه و احیای برجام هستیم.

از طرفی نماینده روسیه درحالی از روند مذاکرات ابراز خوش‌بینی می‌کند که متن پیشنهادی ایران همچنان از طرف مذاکره‌کنندگان پذیرفته نشده است. با این اوصاف نمی‌توان برداشت مشخصی از روند مذاکرات داشت و همچنان باید منتظر تصمیمات مذاکره‌کنندگان ایرانی و اروپایی باشیم.

از سوی دیگر با توجه به کاهش نرخ شمش در بورس کالای روز گذشته پیش‌بینی می‌شود که میلگرد عرضه شده در بورس کالای امروز نیز با اقبال چندانی روبه‌رو نشود. مجموعه این عوامل را می‌توان در کاهش قیمت محصولات فولادی که در چندین روز اخیر شاهد آن هستیم، دخیل دانست.

براساس آمار موجود از تالار صنعتی، امروز حدود ۱۴۲ هزار و ۲۹۹ تن انواع میلگرد در بورس کالا عرضه می‌شود که پایین‌ترین قیمت درنظر گرفته شده برای این محصول حدود ۱۴ هزار و ۲۴۰ تومان است که نسبت به آخرین عرضه حدود ۸۵ تومان افزایش داشته است.

معطلی صادرات در پی قانون جدید عراق

به گفته سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک، دولت عراق قوانین جدیدی برای تجارت وضع کرده است که طبق آن باید مقاطع صادر شده پیش از ورود به خاک عراق مورد آزمایش قرار گرفته و پس از دریافت تأییدیه وارد این کشور شود.

صدور مجوز برای صادرات مقاطع فولادی ایرانی توسط کمرگ کشور عراق حدود ۵ روز زمان‌بر است. اگرچه این شرایط صادرات را با برخی مشکلات و دشواری‌ها روبه‌رو می‌کند اما یک تاجر عراقی تأییدیه صادرات محصولات ایرانی از قبیل میلگرد، تیرآهن،   تسمه، ورق آهنی و ... را دریافت کرده و درحال حاضر مانعی در زمینه ارسال این محصولات مشاهده نمی‌شود.

تجار و گمرک ایران در انتظار تصمیمات عراق در زمینه تعیین استاندارد برای محصولات صادراتی هستند به همین جهت کمرگ ایران انجام آزمایشات لازم بر روی محصولات را در نقطه صفر مرزی پیشنهاد داده است. این پشنهاد در صورت تأیید و اجرا از تحمیل ضررهای مالی ممانعت کرده و موجب بهبود اوضاع صادرات دو کشور و شرکت‌های حمل و نقل خواهد شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار