برگزاری نخستین اجلاس سران بیمه‌ای اعضای اکو به میزبانی ایران

رییس مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی از برگزاری نخستین اجلاس سران بیمه‌ای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به میزبانی ایران در روزهای ۲۲ و ۲۳ آذرماه خبر داد.

برگزاری نخستین اجلاس سران بیمه‌ای اعضای اکو به میزبانی ایران

به گزارش زنهار از ایرنا، محمود اسعد سامانی اظهار داشت: نخستین اجلاس سران بیمه‌ای کشورهای عضو اکو در حوزه بیمه ریسک بحران در روزهای ۲۳و ۲۴ آذرماه به میزبانی ایران برگزار می‌شود. 

وی افزود: این برنامه توسط سران و وزرای کشورهای عضو اکو تصویب شده و در شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای کشورهای عضو اکو نیز به آن اشاره شده است. 

این مقام مسوول با بیان اینکه بیمه ریسک و بحران موضوع این اجلاس است، گفت: بحران یک مفهوم شناخته شده وعبارت بین‌المللی است و سازمان ملل متحد این واژه را برای اشاره به بحران‌هایی که منشا طبیعی و انسان‌ساز دارند، استفاده می‌کند. 

وی بیان کرد: ما بحران‌های طبیعی همچون سیل، زلزله، آتش فشان و مسایلی از این دست را داریم که در مناطق مختلف رخ می‌دهد یا بحران‌هایی داریم که منشا انسانی دارد همچون انفجار بیروت که به لحاظ گستردگی می‌توان عنوان بحران را به آن اطلاق کرد. 

اسعد سامانی افزود: بدین ترتیب سازمان ملل از همه کشورها می‌خواهد که برای بحران‌های طبیعی و انسان ساز اقداماتی را انجام دهند و برای این منظور در سال ۲۰۱۵ «سند سندای» در شهر سندای ژاپن امضا شد. این رویدادها موجب می‌شود مسیر توسعه پایدار کشورها مختل و فقر بوجود آید و اقتصاد کشورها متزلزل شود. 

وی گفت: با توجه به اینکه بحران‌ها با توسعه پایدار که باید در دنیا رخ دهد، همخوانی ندارد لذا باید مدیریت شوند. پیشنهاد سازمان ملل این است که این مدیریت در راستای کاهش ریسک بحران باشد. از آنجایی که بیمه یکی از ابزارهای مدیریت ریسک است لذا یکی از استراتژی‌ها در این زمینه استفاده از مدیریت ریسک در صنعت بیمه است.

رییس مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی با اشاره به اجلاس‌های جهانی برای مدیریت ریسک در سطح جهانی، تصریح کرد: هم اکنون نیز قرار است این اجلاس در سطح منطقه‌ای برگزار شود؛ معمولا در این اجلاس‌ها، اعضا به دنبال آن هستند که مکانیسم‌های بیمه‌ای برای انتقال ریسک بحران را دنبال کنند.

وی درباره شرکت کنندگان در نخستین اجلاس سران بیمه‌ای اظهار داشت: ۱۰ کشور عضو دائم سازمان اکو هستند که از بین آنها روسای نهاد بیمه‌ای افغانستان و ترکمنستان در اجلاس تهران حضور نخواهند داشت و روسا یا مقامات ارشد هشت کشور دیگر عضو اکو در این اجلاس حضور خواهند داشت.

اسعد سامانی گفت: با توجه به اینکه بحران و مدیریت ریسک بحران موضوعی جهانی است و کشور ما در منطقه‌ای بحران خیز قرار دارد، برگزاری اجلاس سران بیمه‌ای در کشور ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی اظهار داشت: براساس آمارها، سالیانه بیش از ۲ میلیارد دلار خسارت از محل بحران‌های طبیعی به منطقه اکو وارد می‌شود و چون هزینه بالایی است و امکان جذب آن توسط مکانیسم‌های بیمه وجود ندارد بنابراین به دنبال توسعه سیستم بیمه منطقه‌ای هستیم تا در صورتی که بحرانی رخ داد و منطقه درگیر شد، بتوان هماهنگی‌های لازم را برای مدیریت بحران انجام داد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار