ساداتی‌نژاد:

دولت سیزدهم توانست از فروچاله آبان عبور کند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه کوتاه مدت سه ماهه ما در دولت سیردهم که امنیت غذایی مردم و آرامش نسبی در بازار بود، به خوبی انجام شد و ما توانستیم از فروچاله آبان ماه به سلامتی عبور کنیم.

دولت سیزدهم توانست از فروچاله آبان عبور کند

به گزارش زنهار، سید جواد ساداتی نژاد در اولین جلسه هم اندیشی با اندیشمندان و صاحب نظران که با حضور نمایندگان اندیشکده‌های مرتبط با بخش کشاورز در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: برنامه کوتاه مدت سه ماهه ما در دولت سیردهم که امنیت غذایی مردم و آرامش نسبی در بازار بود، به خوبی انجام شد و ما توانستیم از فروچاله آبان ماه به سلامتی عبور کنیم.

او ادامه داد: این گذر از بحران به دلیل جلسات مستمر قرارگاه امنیت غذایی، رصد هر روزه غذا و کالاهای اساسی و استفاده از ظرفیت های هوشمند در توزیع محصولات اساسی بوده است.

ساداتی نژاد با بیان این که تمام زنجیره تولید تا سفره مردم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: قرار بر این بود که زنجیره مزرعه تا سفره و اختیارات تام از اول فروردین ۱۴۰۱ به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود اما رئیس جمهوری معتقد بود در این شرایط بحرانی بهتر است کار را هر چه زودتر آغاز کنیم و در حال حاضر تولید، بازار و مصرف با فرماندهی واحد وزارت جهاد کشاورزی به پیش می رود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که برنامه ریزی‌های ما برای تولید در سال ۱۴۰۱ ثمره خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد: یک آرامش در بازار محصولات غذایی برای مردم ایجاد شود و تولید و توزیع غذا به سمت ارزان تر شدن پیش برود.

وی با بیان این که در قرارگاه امنیت غذایی به دنبال ارزان سازی غذا هستیم، تصریح کرد: ارزان سازی دو بُعد دارد که یکی در تولید و دیگری در توزیع است، در بخش توزیع، دلالان باعث گرانی محصولات بودند که با توزیع هوشمند محصولات اساسی این مشکل را برطرف کرده ایم.

ساداتی نژاد با بیان این که ارزان سازی در تولید به بهره وری وابسته است، ادامه داد: تنها راه افزایش بهره وری با توجه به کشاورزی خرد در کشور، کشاورزی قراردادی است که به این منظور از ۲۲ آبان کار را در ۷۳ هزار هکتار و با برداشت ۲۲۰ هزار تن گندم آغاز کرده ایم.

وی افزود: در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی ایران در ۷ استان و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ۱۰ استان مجری طرح کشاورزی قراردادی هستند که طی یک قرارداد، بیمه و نهاده های کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار می دهند و پس از برداشت محصول هزینه اعمال شده، توسط کشاورز تسویه می شود.

وزیر جهاد کشاورزی، پنج برنامه را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: اطلاعات و داده اولین اولویت ما در وزارت جهاد کشاورزی است.

وی تاکید کرد: از هفته آینده مقدمات راه اندازی رصدخانه کشاورزی ایران را آغاز خواهیم کرد؛ ما ۱۳۰ سامانه در این وزارتخانه داریم که باید با هم در ارتباط باشند.

ساداتی نژاد، اولویت دوم وزارت جهاد کشاورزی را صدور سند برای اراضی کشاورزان عنوان کرد و افزود: سند به کشاورز هویت می دهد و در ۲۲ بهمن جشن اتمام سنددار شدن اراضی در دو شهرستان را برگزار خواهیم کرد و تا ۴ سال آینده تمام اراضی کشاورزی سند تک برگ خواهند داشت.

وی با بیان این که اولویت سوم ما الگوی کشت و کشاورزی قراردادی است، گفت: اولویت چهارم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی، سرمایه گذاری بسیار پایین است بنابراین با کمک صندوق های سرمایه گذاری و بانک کشاورزی باید کار را پیش ببریم و لازم است بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این بخش حمایت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی، دیپلماسی غذایی را اولویت پنجم این وزارت برشمرد و گفت: ما از ظرفیت های کشاورزی همسایگان خود به درستی استفاده نکرده ایم و تبادلات تجاری ما باید تقویت شود.

وی در ادامه با تاکید براینکه ما باید برای تمام ۱۵ همسایه کشور تقویم تبادلات تجاری ایجاد کنیم، افزود: خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی تولید است و اگر تولید نباشد قیمت محصولات مفهومی ندارد.

او ادامه داد: ما تلاش می کنیم تا محصول غذایی با قیمت عادلانه و کیفیت مناسب به دست مصرف کننده برسد اما بخش تولید، بنگاه خیریه نیست که کالا را رایگان و با ضرر و زیان در اختیار مصرف کننده قرار دهد بنابراین قیمت کالاها و محصولات غذایی باید واقعی باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با احیای جهاد سازندگی خاطرنشان کرد: شورای عالی جهاد سازندگی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است و این شورا با نگاه جوان گرایی، تفکر جهادی و تشکیل گروه های جهادی کار خود را شروع خواهد کرد.

ساداتی نژاد در پایان ابراز امیدواری کرد که شورای عالی جهاد سازندگی با نگاه جهادی به پایداری کسب و کارهای کشاورزی و دامپروری در روستاها کمک کند تا شرایط معیشتی روستاییان و کشاورزان بهبود یابد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار