گاز مصرفی کدام مشترکان رایگان می‌شود؟

بنا به مصوبه سال گذشته دولت، مشترکانی که مصرف آنها کمتر از الگوی اعلامی باشد، از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

گاز مصرفی کدام مشترکان رایگان می‌شود؟

به گزارش زنهار؛ کمبود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در کنار افزایش تقاضا برای مصرف، ناترازی شبکه گاز را به دنبال داشته است. سال گذشته مصرف گاز به رکورد ۶۵۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی رسید که حدود ۴ برابر الگوی مصرف در جهان است و باید با اقداماتی این میزان مصرف را مدیریت کرد.

افزایش ۱۰۰ درصدی مصرف گاز

محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از سرما زودرس خبر داد و می‌گوید«مصرف گاز به‌شدت افزایش‌یافته است به‌طوری‌که میزان مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته است که این روند مصرف با ادامه برودت هوا افزایش خواهد یافت».

مصرف گاز رکورد زد

محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز از رسیدن مصرف گاز در جمعه ۱۴ آبان به ۳۷۲ میلیون مترمکعب در بخش خانگی و تجاری خبر داده است و از مردم خواست به‌منظور مدیریت مصرف گاز نسبت به تنظیم دمای منزل بر ۱۸ تا ۲۱ درجه و استفاده از لباس گرم در خانه، این شرکت را نسبت به گازرسانی پایدار همراهی کنند.

تخفیف ۱۰۰درصدی برای مشترکان کم مصرف

شرکت ملی گاز برای کاهش مصرف و مدیریت تقاضا از سال گذشته اقدام به ارائه تخفیف‌هایی برای مشترکان کم‌مصرف کرده است. مطابق مصوبه دولت گذشته مشترکانی که میزان مصرف خود را نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش دهند، مشمول ۱۵ درصد تخفیف می‌شوند و مشترکانی که بسته به موقعیت جغرافیای میزان مصرف خود را در حد الگوی تعریف‌شده قرار دهند، ‌ مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند شد. نحوه محاسبه قبوض گاز بر مبنای تقسیم‌بندی کشور به ۵ اقلیم آب‌وهوایی است از سوی دیگر با تقسیم ایام سال به فصل سرد و گرم، هزینه مصرف گاز مشترکان بر مبنای تعرفه متفاوت محاسبه می‌شود.

تعرفه گاز در ایام گرم نسبت به فصل سرما بالاتر است

بهای گاز بخش خانگی در فصل تابستان بسته به میزان مصرف، ‌بیش از دو برابر تعرفه‌های فصل زمستان است. تعرفه فصل سرد از ۱۶ آبان تا ۱۵ فروردین و ایام گرم از ۱۶ فروردین تا ۱۵ آبان اعمال خواهد شد. برخی از اقلیم‌های نیز بسته به موقعیت جغرافیایی در دسته خیلی سرد اقلیم اول و خیلی گرم در اقلیم پنجم دسته‌بندی‌شده است.

کمتر از ۲۰۰ مترمکعب در ماه مصرف کنید،پول گاز ندهید

سایر مشترکان در اقلیم‌های ۱، ۲ و ۳ ‌ در فصل سرد اگر در هرماه کمتر از ۲۰۰ مترمکعب گاز مصرف کنند، از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد. میزان مصرف مجاز برای اقلیم ۴ در ایام سرد سال ۱۵۰ مترمکعب در ماه و برای اقلیم ۵ نیز ۱۰۰ مترمکعب در هرماه تعیین‌شده است.

این تعرفه دولت باعث رایگان شدن، گاز بها ۳۳ درصد از مشترکان می‌شود که عمدتاً در دهک یک تا سه قرار دارند. با بررسی‌های صورت گرفته مشخص‌شده است، درصورتی‌که دهک چهارم نیز بتواند مصرف گاز خود را تا این میزان کاهش دهد، حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور شامل تخفیف صددرصدی خواهند شد.

قبض رایگان برای خوش مصرف‌ها

گفتنی است سقف مصرف در ایام گرم سال برای هر ۵ اقلیم، ۴۵ مترمکعب در نظر گرفته‌شده است. این مصوبه از اول دی‌ماه سال گذشته اجرایی شده و مشترکانی که مصرف آن‌ها زیرالگوی مصرف است با دریافت قبض از رایگان بودن مصرف خود بهره‌مند خواهند شد.

تخفیف ۱۵ درصدی برای مشترکانی که مصرف خود را کاهش دهند

البته در این مصوبه علاوه بر در نظر گرفتن پاداش برای مشترکان کم‌مصرف، مقرر گردید مشترکانی که نسبت به سال ۹۶ و ۹۷ بیش از ۱۵ درصد رشد مصرف داشته باشند، ‌ تعرفه گاز بهای آن‌ها افزایش ۱۵ درصدی خواهد داشت.

طرح رایگان کردن بهای گاز مشترکان کم‌مصرف، هزینه‌ای بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومانی خواهد داشت که از سایر محل‌های درآمدی شرکت ملی گاز تأمین خواهد شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار