سرنوشت بیت‌کوین در انتظار تصمیم دولت‌ها

پس از بزرگترین افزایش قیمت ماهانه از دسامبر ۲۰۲۰ چشمان بیت کوین به جلسه فدرال رزرو دوخته شده است.

سرنوشت بیت‌کوین در انتظار تصمیم دولت‌ها

به گزارش زنهار؛ به نظر می‌ رسد که رشد ماه اکتبر بیت‌کوین، این ارز دیجیتال را در آستانه نشست‌ های بانک مرکزی در ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا برای ارزیابی میزان چسبندگی یا پایداری تورم و تعیین پاسخ های سیاسی لازم برای قرار گرفتن در جایگاهی محکم، قرار داده است.

تارنمای «یاهو فاینانس» در گزارشی نوشت، برترین ارز دیجیتال در ماه اکتبر نزدیک به ۴۰ درصد رشد کرد و به رکورد جدید ۶۶ هزار و ۹۷۵ دلار رسید زیرا سرمایه گذاران از روند مثبت این ارز دیجیتال و همچنین راه اندازی صندوق های مبادله ای مبتنی بر بیت کوین (ETF) در ایالات متحده استقبال کردند.

در حالی که شاخص‌ های کلیدی نشانگر ادامه روند مثبت در ماه‌های آتی هستند اما اگر کاهش قریب‌ الوقوع محرک‌ ها که در اصطلاح به آن تیپرینگ (Tapering) یا «کاهش سرعت خرید دارایی ها» می گویند، توسط فدرال رزرو ایالات متحده و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ اعمال شده و بازارهای سهام را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است باقی ماندن این روند صعودی کار آسانی نباشد.

به طور کلی به تغییر سیاست سنتی بانک های مرکزی تیپرینگ (Tapering) گفته می شود و عمدتا با هدف کنترل نرخ بهره و انتظارات سرمایه گذاران در مورد آینده نرخ بهره انجام می شود. تیپرینگ در اقتصاد به معنای کاهش تدریجی دارایی های تجمیع شده در ترازنامه بانک مرکزی یا به زبان ساده تر کم کردن مقدار تزریق پول به جامعه است. در تیپرینگ بانک مرکزی می تواند از روش هایی مانند کاهش خرید اوراق، تغییر نرخ تنزیل یا الزامات سرمایه ای استفاده کند. تیپرینگ فقط پس از اجرای یک دوره برنامه های تحریک اقتصادی انجام می شود و اولین گام در روند خروج از برنامه های محرک پولی است.

انتظار می‌رود که نشست روز چهارشنبه فدرال رزرو با اعلام برنامه‌ های سیاست‌گذاران برای تپرینگ ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلاری خرید دارایی‌ ها که باعث ریسک‌ پذیری بی‌سابقه‌ ای در تمام بازارهای مالی در ۱۸ ماه گذشته شده، به پایان برسد.

تحلیلگران ماه گذشته به سایت تحلیلی خبری «کوین دسک» گفتند که کاهش سرعت خرید دارایی ها  توسط فدرال رزرو باعث تغییر پیش بین های قیمتی معامله گران شده است.  بنابراین، واکنش بازار به نحوه پاسخگویی فدرال رزرو در مورد تورم و زمان اولین افزایش نرخ بهره بستگی دارد.

چندین سیاستگذار گفته اند که ثابت شده تورم بیش از آنچه قبلا انتظار می رفت پایدار خواهد بود. در همین حال، معامله گران اوراق قرضه و معاملات آتی نرخ بهره، انتظارات خود را برای افزایش زودهنگام نرخ بهره بالا برده اند.

بر اساس گزارش چند روز قبل بلومبرگ، تحلیلگران «گلدمن ساکس» شرکت بانکداری و خدمات مالی آمریکایی چندملیتی پیش بینی خود را برای اولین افزایش نرخ بهره از جولای ۲۰۲۲ تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ ارائه کردند. غول بانکداری سرمایه‌گذاری انتظار دارد دومین افزایش نرخ در نوامبر ۲۰۲۲ و به دنبال آن دو افزایش در سال‌ های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رخ دهد.

قیمت اوراق آتی صندوق های فدرال رزرو از اوایل نیمه دوم سال ۲۰۲۲ در حال افزایش قیمت است. بازدهی خزانه داری دو ساله ایالات متحده در ماه اکتبر تقریبا دو برابر شد و به ۵۰ واحد پایه رسید.

این در حالی است که سهام و بیت کوین انعطاف پذیر باقی مانده اند، اگر بیانیه فدرال رزرو به گذرا بودن تورم اشاره کمی داشته باشد، ممکن است اوضاع تغییر کند. این شاید به معنای ناراحتی رو به رشد سیاستگذاران از تورم بالا باشد و ترس از افزایش سریعتر نرخ بهره را تایید و به نوبه خود فشار فروش را به سهام و بیت کوین وارد کند.

به غیر از جلسه فدرال رزرو، سرمایه گذاران به جلسه روز سه شنبه بانک مرکزی استرالیا (RBA) و تصمیم روز پنجشنبه بانک انگلستان در مورد نرخ بهره و گزارش روز جمعه حقوق و دستمزد بخش غیرکشاورزی ایالات متحده نیز توجه خواهند داشت. بازارهای پول انتظار دارند بانک انگلستان در این هفته نرخ بهره را افزایش دهد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار