فروشندگان مسکن فتیله را پایین کشیدند

گزارش‌های میدانی از بازار مسکن در مناطق مختلف پایتخت، حاکی از آن است که با افت قیمت دلار و البته اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت اعلامی مسکن از سوی ملاکان پای معامله افت ۱۵ تا ۳۰ درصدی دارد و این روند تخلیه تورم انتظاری ادامه دارد.

فروشندگان مسکن فتیله را پایین کشیدند

به گزارش زنهار؛ بازار مسکن در طی سال‌های اخیر همزمان با ورود تقاضاهای سرمایه‌ای به بازاری مشابه ارز، سکه و طلا تبدیل شده و نوسانات قیمتی این بازار نیز مشابه بازارهای یاد شده انجام می‌شود.

در حالی که خلا آماری بانک مرکزی موجب شده است که اطلاعاتی از قیمت روز بازار مسکن در تهران و شهرستان‌ها در دسترس نباشد، اما اطلاعات میدانی از بازار مسکن بیانگر آن است که همزمان با ریزش قیمت دلار و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت معاملات مسکن نیز با کاهش مواجه شده است.

بررسی  از چندین منطقه تهران حاکی از آن است که در بازار فعلی مسکن، خریداری وجود ندارد و به نوعی با یک رکود سنگین با محوریت کاهش تقاضا مواجه هستیم.

در این بازار بسیاری از فروشندگان ملک، قیمت‌های بالایی را ارائه می‌دهند، اما زمانی که با بازار واقعی مواجه می‌شوند، متوجه می‌شوند که این قیمت‌های منطقی نیست، برای مثال فروشنده‌ای تحت تدثیر فضاسازی سایت‌ها، قیمت ملک خود را برای هر متر ۶۵ میلیون تومان گذاشته بود، اما در پای معامله و زمانی که متوجه واقعیت قیمت‌ها شده بود این واحد مسکونی را به قیمت هر متر ۵۰ میلیون تومان به فروش رساند.

کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن

به گزارش اقتصادنیوز,بررسی‌ها از چندین دفتر معاملات املاک در منلطق مخاف پایتخت نشان می‌دهد یک هفته اخیر میان قیمت اعلامی و قیمت معامله برای املاک، شاهد افت قیمت بین ۱۵ تا ۳۰ درصدی بوده‌ایم و بخشی از تورم شکل گرفته ناشی از افزایش نرخ ارز در بازار مسکن در حال تخلیه شدن است.

به گفته کارشناسان مسکن، افرادی که برای دلالی به بازار مسکن مراجعه می‌کنند، قطعا زیان می‌بینند، از سوی دیگر تصویب قانون مالیات جدید می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را بالا ببرد.

‌همزمان با کاهش قیمت مسکن به واسطه کاهش قیمت دلار، پیش‌بینی می‌شود، با اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه قیمت مسکن سیر کاهشی خود را ادامه دهد و میزان تورم انتظاری خود را تخلیه کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار