سهامداران این پیش بینی مهم را بخوانند

بورس تهران در شروع خرداد ماه توانست عملکرد بهتری را نسبت به روزهای گذشته ثبت کند و نوید روزهای بهتری بدهد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

سهامداران این پیش بینی مهم را بخوانند

به گزارش زنهار؛ بورس امروز توانست شرایط به نسبت بهتری را از روزهای گذشته سپری کند و شاهد تقاضای قدرتمندتری در سطح بازار به خصوص در برخی از گروه‌ها بودیم. با این حال اما همچنان به نظر می‌رسد که مسیر صعود متعادل، محتمل‌ترین سناریو برای روزهای آتی بورس تهران باشد و هر گروه یا نمادی با توجه به شرایط و خبرهای پیرامون خود به ادامه معاملات بپردازد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری توانست روز سبزی را سپری کند و بازدهی مثبت ۰.۶۹ درصدی را به ثبت برساند تا بار دیگر خود را به محدوده ۲.۳۱۸ میلیون واحدی برساند. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن که به واسطه دو گروه بانکی و خودرویی توانست عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد، با افزایش ۱.۶۷ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز طی روز جاری با بهبود نسبت به روز گذشته عدد ۱۳۳۹۶ میلیارد تومان را به نمایش گذاشت و شاهد ورود پول ۱۰۱۱ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

با وجود واکنش نه چندان چشمگیر بورس تهران به انتشار گزارش‌های سالانه، می‌توان در برخی صنایع و سهام ردپای سودآوری‌های خوب سال ۱۴۰۱ را مشاهده کرد. فارغ از این موضوع خبرهای منتشر شده در سطح خرد و کلان سیاسی و اقتصادی موجب شد تا سهامداران با امید بیشتری به خرید سهام بپردازند و چشم‌انداز مثبتی را برای آینده بورس تهران متصور باشند. در ادامه با بررسی شرایط موجود، واکاوی اثرات خبرهای منتشر شده و همچنین نگاهی به روندهای روزانه نماگرهای تالار شیشه‌ای، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

طی دو روز گذشته برخی خبرها و صحبت‌ها باعث شده است که احتمال از سرگیری مذاکرات احیای برجام افزایش یابد و بازارها نیز تا حدی به این موضوع واکنش داده‌اند. چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی صحبت‌های خود از احتمال از سرگیری گفتگوها پیرامون توافقات هسته‌ای ایران و غرب در آینده نزدیک سخن گفت و خبر احتمال سفر پادشاه عمان به تهران و انتقال پیشنهاد آمریکا، این موضوع را تشدید کرد و موجب شد که بازار ارز با کاهشی حدود ۲هزار تومانی همراه شود و به کانال ۵۱هزار تومانی برسد.

 

شب گذشته اما خبری از سمت رسانه نورنیوز منتشر شد که طبق آن، این رسانه با انتشار توییتی از دبیر شورای عالی امنیت ملی مدعی شد که کناره‌گیری علی شمخانی پس از ده سال از این سمت قطعی است که در نهایت امروز با دستور ریاست جمهوری، علی‌اکبر احمدیان به عنوان دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد. این اتفاق در کنار صحبت‌هایی که اخیرا از سمت رهبر انقلاب نیز درباره نرمش قهرمانانه منتشر شده بود باعث شد تا احتمال برداشته‌ شدن قدم‌های مثبتی در این زمینه بیش از پیش افزایش یابد.

 

از همین رو در بورس تهران نیز امروز شاهد تقاضای خوبی برای دو گروه بانکی و خودرویی بودیم که از دیرباز به عنوان گروه‌های برجامی شناخته می‌شوند و در صورت تحقق این موضوع می‌توانند آینده خوبی را تجربه کنند. بنابراین می‌توان اینگونه انتظار داشت که تا زمان مشخص شدن خبرهای قطعی از این موضوع، نگاه برجامی در بورس تهران ادامه داشته باشد و این گروه‌ها مورد توجه باشند.

 

ردپای گزارش‌های سالانه در معاملات بورس

همانطور که در بالا اشاره شد، انتشار گزارش‌های سالانه و فصلی شرکت‌ها با وجود اهمیت بالایی که دارند، نتوانستند اثر چشمگیری بر روند بورس تهران طی روزهای گذشته داشته باشند. با این حال اما برخی از شرکت‌ها که افزایش سودآوری قابل توجهی را گزارش کرده بودند، در بازار با افزایش قابل توجه تقاضا برای نمادهای خود مواجه شدند.

 

در بازار امروز نیز وبملت یکی از این نمادها بود که توانست بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد و کار خود را با صف خرید نسبتا خوبی به پایان برساند. بانک ملت با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۱۲ ماهه در سال مالی ۱۴۰۱، از سود خالص ۴۳ همتی خبر داد که معادل ۱۲۱۵ ریال برای هر سهم است و رشد ۲۴۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. از سمت دیگر گفته می‌شود که امسال بانک آینده بخش عمده‌ای از این سود را تقسیم خواهد کرد که موجب تشدید تقاضا برای این نماد در بازار امروز شد.

 

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به مسیر روزانه نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای در بازار امروز نگاهی بیاندازیم، همانطور که پیداست تقاضا در ابتدای بازار با قدرت خوبی توانست شاخص‌های بورس را افزایش دهد و سپس به تعادل مناسبی رسید و تا انتها نیز این روند را ادامه داد. از این رو می‌توان انتظار داشت که این مسیر متعادل در بورس فردا نیز ادامه داشته باشد.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا می‌توان انتظار داشت که بورس فردا نیز روندی مثبت و متعادل را حفظ کند اگرچه در صورت انتشار خبرهای مثبت یا منفی درباره نکات ذکر شده، ممکن است این پیش بینی دستخوش تغییراتی شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار