تورم در این کشور سر به فلک کشید!

طبق داده‌های رسمی، غذا و انرژی عامل اصلی افزایش قیمت‌ها و تورم در فرانسه هستند.

تورم در این کشور سر به فلک کشید!

به گزارش زنهار؛ راشاتودی، داده‌های منتشر شده از اداره ملی آمار فرانسه نشان داد که تورم در فرانسه در ماه آوریل به دلیل افزایش قیمت انرژی شتاب گرفت. ارقام جدید نشان داد که قیمت‌های مصرف کننده در ماه گذشته با افزایش سالانه ۵.۹ درصد، از ۵.۷ درصد در ماه مارس افزایش یافته است.

رشد قیمت انرژی پس از افزایش ۴.۹ درصدی در ماه مارس به ۶.۸ درصد در ماه آوریل افزایش یافت که عمدتاً به دلیل افزایش هزینه سوخت است. در همین حال، افزایش قیمت گاز نسبت به ماه مارس ۳۵.۶ درصد کاهش یافت که در ماه آوریل ۲۲.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

قیمت مواد غذایی ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که کمی کمتر از نرخ ۱۵.۹ درصدی ماه مارس بود. این کاهش به دلیل کاهش فصلی قیمت کالا‌های تازه بود. با این حال، علی رغم سرعت پایین‌تر رشد قیمت، اقتصاددانان اداره آمار می‌گویند که افزایش هزینه‌های مواد غذایی نسبت به افزایش هزینه‌های انرژی، تأثیر مهم‌تری بر تورم کلی داشته است.

 نظرسنجی اخیر شرکت تحقیقات بازار Elabe نشان داد که ۴۳ درصد از مصرف کنندگان فرانسوی به دلیل تورم از خرید برخی مواد غذایی خودداری کرده اند. میان افراد مورد بررسی، ۴۳ درصد گزارش دادند که خرید گوشت را کاهش داده اند، ۳۴ درصد ماهی کمتری می‌خرند و ۲۷ درصد از کیک و بیسکویت صرف نظر کرده اند. بر اساس این نظرسنجی، اکثر مصرف کنندگان فرانسوی مجبور شده اند عادات خرید خود را تنظیم کنند، به طوری که ۴۴ درصد مواد غذایی ارزان‌تر و ۳۰ درصد، مقادیر کمتری را خریداری می‌کنند.

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه در ماه مارس گفت که انتظار دارد تورم در تابستان امسال به اوج خود برسد و سپس کاهش یابد. فرانسوا ویلروی دی گالهو، رئیس بانک مرکزی فرانسه اذعان کرد که تورم در سراسر منطقه یورو بسیار بالاست و همچنان نگرانی اصلی و اولویت اصلی سیاست پولی است. در ماه مارس، مقام‌های فرانسوی به اصطلاح سبد غذایی ضد تورم را معرفی کردند که شامل حدود ۵۰ قلم کالای اساسی بود و خرده فروشان بزرگ را موظف کردند تا قیمت این کالا‌های اساسی را تا ماه ژوئن افزایش ندهند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار