سورپرایز ویژه برای بازنشستگان/ این ماه فیش حقوقی خود را چک کنید

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: معوقات ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ را که به بخشی از بازنشستگان سایر سطوح تعلق می‌گیرد، اسفند ۱۴۰۱ محاسبه کرده‌اند ۳۸ درصد افزایش سال گذشته هم اعمال شده، و لذا این بخش از حقوق بازنشستگان نیز مشمول ۲۱ درصد افزایش حقوق ۱۴۰۲ می‌شود.

سورپرایز ویژه برای بازنشستگان/ این ماه فیش حقوقی خود را چک کنید

به گزارش زنهار؛ با نزدیک شدن به پایان اردیبهشت ماه، بازنشستگان عزیز منتظر ببینند که بالاخره حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می یابد. در روزهای اخیر خبرهای خوشی راجع به حقوق بازنشستگان اعلام شده است. سخنگوی دولت هفته قبل در جلسه ای اعلام کرد که دولت با همسان سازی حقوق بازنشستگان با کارگران موافقت کرده است. همچنین سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که افزایش حقوق بازنشستگان در پایان اردیبهشت اعمال می شود. تازه ترین خبر درباره افزایش حقوق بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت، سخنگوی دولت از موافقت هیئت وزیران با پیشنهاد تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیرانِ این سازمان به میزان افزایش مصوبِ شورایعالی کار خبر داد. بر این اساس، افزایش حداقل مستمری بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۱، برابر با ۲۷ درصد و برای سایر سطوح مستمری ۲۱ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت خواهد بود.

 در این میان، مدیران ارشد سازمان قول داده‌اند «تمام معوقات بازنشستگان» در اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود؛ این قول به این معناست که احکامِ بیست و پنج درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ برای مشمولانِ آن صادر و مطالبات به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد؛ مدیران سازمان به صراحت در این زمینه وعده‌ی پرداخت داده‌اند.

با این حال، چند سوال اساسی مطرح است؛ نحوه‌ی محاسبه و پرداخت باقیمانده‌ی متناسب‌سازی چگونه است؟ معوقات مربوط به چه زمانی‌ست و به چه ترتیبی واریز می‌شود و سوال دیگر اینکه، تکلیف افزایش مزایای مزدی بازنشستگان چه می‌شود؟ برای شاغلان کارگری، افزایش بُن خواربار و حق مسکن، مجموع این دو مولفه مزدی را به دو میلیون تومان رسانده است که البته این مبلغ در بسیاری از کارگاه‌های متوسط و کوچک کشور پرداخت نمی‌شود؛ برای بازنشستگان، افزایش مزایای مزدی قرار است چقدر باشد؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری کشور) در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان کارگری می‌گوید: در اردیبهشت افزایش حقوق اعمال می‌شود حتی اگر روند صدور احکام بیشتر به درازا بکشد؛ ما خوشحالیم که اراده‌ی مدیران سازمان بر این قرار گرفته که کار با سرعت و در بازه‌ی زمانیِ مشخص انجام شود.

صادقی در مورد پرداخت‌های اردیبهشت و مساله معوقات و به طور مشخص معوقات باقیمانده متناسب‌سازیِ ۱۴۰۰ می‌گوید: براساس اظهاراتِ شخص مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، این ماه (اردیبهشت) افزایش حقوق به اضافه‌ی معوقات در حقوق‌ها اعمال می‌شود و پرداخت از همان بیستم اردیبهشت ماه آغاز خوهد شد اما اگر احکام جدید تا آن زمان (زمان پرداخت حقوق) صادر نشود، تا پایان ماه انجام خواهد شد. آنچه ما به طور غیرمستقیم شنیدیم این است که همه چیز طبق روال قانونی در حال پیش رفتن است.

او اضافه می‌کند: معوقات ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ را که به بخشی از بازنشستگان سایر سطوح تعلق می‌گیرد، اسفند ۱۴۰۱ محاسبه کرده‌اند ۳۸ درصد افزایش سال گذشته هم اعمال شده، و لذا این بخش از حقوق بازنشستگان نیز مشمول ۲۱ درصد افزایش حقوق ۱۴۰۲ می‌شود. به مزایای جانبی هم ۲۱ درصد افزایش تعلق می‌گیرد؛ هفته گذشته ۲۱ درصد افزایش سایر سطوح مستمری در هیات دولت تصویب شد؛ امسال یک مقدار تعلل از جانب دولت بود و اگر دولت زودتر افزایش مستمری بازنشستگان را مصوب می‌کرد، کارها جلو می‌افتاد و تا امروز احکام جدید صادر می‌شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار