واریز یارانه نقدی 500 هزارتومانی برای این افراد

طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارتخانه‌های یاد شده وظیفه دارند تا پایان اردیبهشت ماه آیین‌نامه مربوط به طرح‌های تشویقی یارانه که درحال حاضر مربوط به کالا برگ الکترونیکی است را تدوین کنند.

واریز یارانه نقدی 500 هزارتومانی برای این افراد

به گزارش زنهار؛  چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا اردیبهشت ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد.

چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد که البته وزیر اقتصاد گفت از تغییر یارانه تا اردیبهشت خبری نیست؛ البته طرح کالابرگ الکترونیک از ۱۵ اسفندماه در سراسر کشور اجرا شد که طبق آمارهای رسمی مورد استقبال دهک‌های پایین جامعه قرار گرفته است، بنابراین وزارت کار، سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد تصمیم گرفتند طرح افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ را از طریق کالابرگ الکترونیک اجرا کنند.

مشمولان افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ چه کسانی هستند؟

طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارتخانه‌های یاد شده وظیفه دارند تا پایان اردیبهشت ماه آیین‌نامه مربوط به طرح‌های تشویقی یارانه که درحال حاضر مربوط به کالا برگ الکترونیکی است را تدوین کنند. طبق اعلام مسئولین ۵ دهک پایین درآمدی جامعه در الویت بهره‌مندی از این طرح‌های تشویقی هستند.

احتمال دارد همزمان با واریز یارانه نقدی اردیبهشت، فاز اول این طرح تشویقی که مربوط به افزایش رقم یارانه نقدی ۱۴۰۲ می‌شود اجرا شود. مطلق، معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا گفته است که هنوز رقم افزایش یارانه مشخص نشده و بر سر آن کش‌وقوس‌هایی وجود دارد. اما به عنوان مثال اگر فردی در دهک سوم یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گیرد علاوه براین ۴۰۰ هزار تومان دریافتی، مبلغی نیز مازاد در اختیار خواهد داشت تا بتواند از طریق کالابرگ الکترونیکی کالای بیشتری بخرد.

جزییات ثبت نام افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲

اگر جزو ۵ دهک پایین جامعه هستید، شرط افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ شما استفاده از کالا برگ الکترونیکی است. پس باید به نشانی اینترنتی https://shoma.sfara.ir/ مراجعه کنید و اپلیکیشن شما را نصب کنید و اطلاعات درخواستی که مربوط به سرپرست خانوار است را کامل کنید. همزمان با اجرای طرح‌های تشویقی، رقم یارانه‌تان از طریق شارژ مازاد کالا برگ افزایش پیدا می‌کند.

متقاضیان که در طرح افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ از طریق کالا برگ شرکت‌ می‌کنند، می‌توانند با رقم یارانه خود یک ماه زودتر خرید کنند. برای مثال می‌توانید در اردیبهشت‌ماه تمام مبلغ یارانه خردادماه را (به شرط استفاده از کالابرگ الکترونیکی) کالاهای اساسی بخرند.

گفتنی است تمام افراد مشمول دریافت یارانه می‌توانند اپلیکیشن شما را نصب کنند و از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، اما قرار است تنها رقم اعتبار ۵ دهک پایین جامعه افزایش پیدا کند.

یارانه اردیبهشت ۱۴۰۲ از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه قابل برداشت است.

اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است، درصورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل می‌توانید به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی، آن را برداشت نمایید.

آیا از هر فروشگاهی امکان خرید در این طرح وجود دارد؟

خیر، تنها با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی “شما” (فارا) یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند، می‌توان خرید اعتباری را انجام داد.

کالاهایی که شامل اعتبار می شوند کدامند؟

۱۰ قلم کالای اساسی شامل شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید(مرغ)، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج می باشد. برای مشاهده جدول کالاهای اساسی می توانید به برنامه کاربردی “شما” (فارا) یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه نمایید.

چگونه از اعتبار استفاده کنم؟

با استفاده از کلیه کارت های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار بوده و با مراجعه به فروشگاه های مجاز می توانید از خرید اعتباری استفاده نمایید.

معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا گفت: با توجه به استقبال بیشتر ۵ دهک درآمدی پایین جامعه از طرح کالابرگ الکترونیک، دولت در قالب طرح تشویقی مبلغ مازادی را از ماه های بعد به حساب این افراد واریز خواهد کرد تا بتوانند کالای بیشتری خرید کنند.

    اجرای طرح کالابرگ از بهمن ماه سال گذشته در برخی استان های کشور به شکل آزمایشی آغاز شد اما به مرور در اسفندماه به کل کشور به ویژه استان تهران تعمیم داده شد. استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی امری کاملا اختیاری است و اساسا اجرای طرح کالابرگ به این معنا نیست که افراد قادر نباشند، یارانه نقدی خود را برداشت کنند.

احسان مطهری مطلق، معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا (شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان)  در مورد آخرین خبرها از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در کشور گفت: از ۱۵ اسفندماه که طرح در سراسر کشور اجرا شد مردم برای خرید کالا از یارانه فروردین خود استفاده کردند و از ۱۵ فروردین از یارانه اردیبهشت ماه خود در حال استفاده هستند. در این مدت ما یک بار به طور کامل سیکل کالابرگ را در سراسر کشور انجام دادیم و الان در سیکل دوم اجرا هستیم.

مطهری به گروهی که بیشترین استفاده از کالابرگ الکترونیکی در این مدت داشتند اشاره کرد و افزود: در این مدت ۵ دهک درآمدی پایین جامعه بیشترین میزان استفاده از کالابرگ را داشتند.

وی در مورد طرح دولت برای ایجاد مشوق برای ترغیب مردم برای استفاده از کالابرگ الکترونیک گفت: وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد موظف هستند طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ یک آیین نامه اجرایی برای طرح های تشویقی تدوین و در آن محل و میزان منابع را مشخص کنند. در این آیین نامه اولویت طرح های تشویقی برای ۵ دهک پایین جامعه است که جلسات آن از اسفند سال گذشته آغاز شده است و هم اکنون در دست بررسی است و دولت تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارد و موظف است این آیین نامه را تدوین کند ولی شاید تدوین آن زودتر انجام شود. احتمال دارد زمانی که دولت یارانه بعدی را بدهد این طرح تشویقی در آن اعمال شود./معاصر اندیشه

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار