بنزین ۳۰ هزار تومانی واقعیت دارد؟

فریدون ​عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اینکه بخواهیم بنزین به قیمت ۳۰ هزار تومان وارد کرده و به قیمت ۳ هزار تومان بفروشیم چیزی جز هدر دادن سرمایه ملی نیست.

بنزین ۳۰ هزار تومانی واقعیت دارد؟

به گزارش زنهار؛ ناترازی بنزین ایران را ناچار به واردات بنزین کرد. به گزارش رویترز، روسیه در ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۱ حدود ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل به ایران ارسال کرده است. این واردات در شرایطی صورت گرفته که تا همین چند سال پیش ایران یکی از صادرکنندگان بنزین در منطقه محسوب می شد.

آمارهای اعلامی از طرف شرکت پخش و پالایش نشان می دهد که مصرف بنزین تا ۲۰ فروردین، به‌طور میانگین ۱۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف شده است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (یکم تا نوزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱) با ثبت میانگین مصرف روزانه ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین، ۹ درصد افزایش مصرف را نشان می‌دهد. این میزان بنزین در شرایطی مصرف شده که تولید بنزین کشور حداکثر ۱۰۵ میلیون لیتر است.

 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ناترازی بین تولید و مصرف بنزین از محل واردات تامین می شود. اما فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس در اینباره به بازار می گوید: در ماه های گذشته استفاده از ذخایر استراتژیک برای جبران ناترازی شدت گرفته است.

او در ادامه سخنان خود افزود: البته نباید فراموش کرد که برای جبران این کسری ناچار به واردات هستیم چرا که نمی توان ذخایر استراتژیک به صفر رساند.

این عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه بر اساس تصمیم دولت و مجلس قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد، ادامه داد: واردات هر لیتر بنزین حدود ۳۰ هزار تومان برای کشور آب می خورد. این در حالی است که ناچار هستیم به قیمت ۳ هزار تومان بنزین را عرضه کنیم. واردات بنزین به قیمت ۳۰ هزار تومان و فروش آن به قیمت ۳ هزار تومان چیزی جز هدر دادن سرمایه ملی نیست. البته منظور من از این حرف صرفا به معنی افزایش قیمت بنزین نیست.

قیمت هر لیتر بنزین براساس فوب خلیج‌ فارس حدود ۵۵ سنت است. با این حساب ایران حدود ۲۲ میلیون و ۳۸۷ هزار دلار خرج واردات بنزین کرده است؛ بنزینی که هر لیتر آن با قیمت حدود ۲۸ هزار تومان وارد کشور می‌ شود، به قیمت لیتری ۳ هزار تومان به مصرف‌ کنندگان داخلی فروخته می‌ شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار