اعلام زمان تحویل خودروهای وارداتی

فاطمی امین در حاشیه مراسم آغاز به کار سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (سامانه دریافت نظرات مردم و کارشناسان درباره برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت صمت)، در پاسخ به این سوال، درباره زمان تحویل خودرو‌های وارداتی اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ شرکت درخواست دادند در فرآیند واردات خودرو مشارکت کنند که ۳۰ شرکت شرایط آن را داشتند و تاکنون ۱۳ شرکت ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش کردند.

اعلام زمان تحویل خودروهای وارداتی

به گزارش زنهار، سید رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم آغاز به کار سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (سامانه دریافت نظرات مردم و کارشناسان درباره برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت صمت)، در پاسخ به این سوال، درباره زمان تحویل خودرو‌های وارداتی اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ شرکت درخواست دادند در فرآیند واردات خودرو مشارکت کنند که ۳۰ شرکت شرایط آن را داشتند و تاکنون ۱۳ شرکت ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش کردند.

وی با اشاره به توقف واردات خودرو از سال ۱۳۹۷، گفت: بنابراین راه‌اندازی مجدد این فرآیند زمان‌بر بود. ابتدا قرار بود که خودرو‌های وارداتی در بورس کالا عرضه شود که در نهایت منتفی شد و همین موضوع هم باعث شد زمان را از دست بدهیم. همچنین مقررات پیچیده و خاصی درباره واردات خودرو وجود دارد که درباره سایر کالا‌ها این چنین نیست. برای مثال گمرک برای تعیین قیمت خودرو باید از شرکت سازنده کشور مبدا قیمت بگیرد که این موضوع برای هیچ کالای دیگری وجود ندارد و پیچیدگی زیادی ایجاد می‌کند.

فاطمی امین با بیان اینکه ۱۳ مرحله طی شده تا بستر واردات خودرو فراهم شود، تصریح کرد: آخرین موانع واردات خودرو مربوط به چند مورد استاندارد و محاسبه قیمت از سوی گمرک بود که هفته گذشته در این رابطه تصمیم‌گیری و مصوب شد و در حال حاضر در انتظار ابلاغ مصوبه هستیم.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر جریان واردات راه افتاده و تعدادی خودرو در گمرک وجود داشته که هنوز امکان ترخیص آن‌ها نیست، تعدادی از خودرو‌ها نیز در حال حمل هستند. واردکنندگان منتظرند خودرو‌هایی که در گمرک هستند ترخیص شوند تا آن‌ها کار را شروع کنند. به نظر می‌رسد در روز‌ها و هفته‌های آینده عرضه خودرو‌هایی که در گمرک موجود است، انجام و جریان این مسیر روان شود.

وی همچنین درباره فرایند تحویل خودرو از امروز به کسانی که در طرح یکپارچه شرکت کرده‌اند، توضیح داد: اواخر سال گذشته ثبت نام در سایت آغاز و بیش از ۹۰۰ هزار نفر در این طرح شرکت کردند، روز گذشته ۶ شرکت از جمله سایپا، مدیران و کرمان موتور فراخوان را اعلام کردند و از امروز نیز عملا فرایند تحویل خودرو‌ها آغاز شده است و متقاضیان طبق نوبت باید به شرکت‌های خودروساز مراجعه و با انعقاد قرارداد نسبت به تحویل خودرو خود اقدام کنند که امیدواریم حتی در هفته جاری تحویل صورت گیرد.

تلاش مافیای برای افزایش قیمت خودرو در بازار

فاطمی امین اظهار داشت: بازار خودرو یک بازار کاذب شده است، زیرا فضای تورمی در کشور باعث شده است که برخی از شهروندان برای حفظ ارزش پول به دنبال خرید خودرو باشند تا از تورم در امان بمانند از آن طرف هم شاهد هستیم که در هفته‌های گذشته یک عده که شاید بتوان نام آن‌ها را مافیا گذاشت، تلاش می‌کنند که به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند.

وی با اشاره به افزایش عرضه اظهار داشت: سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۳۹ درصد رشد تولید داشته‌ایم و این می‌تواند بازار را آرام کند علاوه بر تولید داخل که رشد بسیار خوبی داشته است واردات نیز عملیاتی شده است البته در حدود سه ماه چالش‌هایی داشته ایم که مسائل محیط زیست و گمرک نهایی شده است و سه شنبه هفته گذشته آخرین مصوبات در مورد وارد اخذ شد و در انتظار ابلاغ آن هستیم به عبارتی در مجموع مشکلات حقوقی مرتفع شده است. همچنین حدود ۱۰۰ هزار خودرو وارداتی ثبت سفارش شده است لذا امیدواریم که یک آرامش را در بازار خودرو شاهد باشیم.

 فروش قسطی خودرو در نیمه دوم امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در نیمه دوم سال برنامه فروش قسطی را خواهیم داشت و امیدواریم این مساله بتواند نیاز بخشی از متقاضیان را که توانایی پرداخت وجه خودرو را به طور کامل نداشته باشند مرتفع کند ضمن اینکه شرکت‌های خودروسازی مقدمات کار را آماده کرده اند و مذاکرات خود را با بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ هماهنگ می‌کنند تا در نیمه دوم سال فروش قسطی خودرو آغاز شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از سال ۹۷ شاهد توقف واردات خودرو بودیم لذا برای واردات آن اولین کار این بود که آیین نامه واردات در دولت مصوب شود که البته اقدامات زیادی در این زمینه صورت گرفت. اول قرار بود خودرو‌های وارداتی در بورس عرضه شود که البته این موضوع نیز منتفی شود لذا در کل در کل تاکنون ۱۳ شرکت برای واردات ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش کرده اند.

وی اظهار داشت: آخرین مانع‌ها در زمینه واردات خودرو همانطور که اشاره شد حل شده است ضمن اینکه یک تعداد خودرو در گمرک هست و در انتظار ترخیص از گمرک هستند و یک تعدادی هم در حال حمل به صمت کشور است، اما به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی عرضه خودرو‌هایی که الان در گمرک است انجام شود.

فاطمی امین درباره اینکه عرضه خودرو در بورس دوباره آغاز می‌شود یا خیر؟ گفت: در این خصوص هنوز جمع بندی وجود ندارد.

منبع: ایسنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار