راز کمیاب شدن مرغ چیست؟

طی روزهای اخیر کمبود یا به عبارتی نایاب شدن مرغ در برخی از مناطق کشور بخصوص استان‌های غربی به یکی از مشکلات بزرگ در این مناطق بدل شده است. این کمبود در حالی رقم خورده که دولت طی ماه‌های گذشته به دفعات اعلام کرده بود که کمبودی در این بازار وجود ندارد.

راز کمیاب شدن مرغ چیست؟

به گزارش زنهار؛ طی روزهای اخیر کمبود یا به عبارتی نایاب شدن مرغ در برخی از مناطق کشور بخصوص استان‌های غربی به یکی از مشکلات بزرگ در این مناطق بدل شده است. این کمبود در حالی رقم خورده که دولت طی ماه‌های گذشته به دفعات اعلام کرده بود که کمبودی در این بازار وجود ندارد.

فعالان بازار و دولتی‌ها در این خصوص دو سناریو مطرح می کنند. در سناریو اول معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه علت این کمبود را به عدم تحویل به موقع کنجاله سویا از سوی یکی از واردکنندگان به مرغداری‌ها نسبت می دهد و براین نکته تاکید می کند که این موضوع موجب شده تا شاهد کاهش جوجه ریزی در اسفندماه باشیم، کاهشی که اثر آن در حال حاضر در بازار نمایان شده است. به گفته سیروس نوروزی مشکل به وجود آمده در بازار از طریق توزیع مرغ منجمد طی روزهای آینده برطرف خواهد شد.

اما در این خصوص فعالان بخش خصوص نگاه دیگری دارند. فرزاد طلاکش، دبیرکل انجمن طیور ایران در گفتگو با اکوایران موضوع کمبود نهاده های دامی و اثر آن بر کمبود مرغ را تکذیب کرده و می گوید: این موضوع صحت ندارد. اما او بر این نکته تاکید می‌کند در بهمن و اسفند سال گذشته به دلیل بی برنامگی در جوجه ریزی از سوی انجمن جوجه یکروزه میزان جوجه ریزی 20 میلیون قطعه کاهش یافت که این امر در بازار اثرگذار بوده است. او افزود: سال گذشته باید 100 میلیون قطعه جوجه ریزی می‌شد، اما 80 میلیون قطعه جوجه ریزی کردیم. به همین دلیل دچار کمبود شدیم؛ اما این مشکل موقتی است و کمبود مرغ بلند مدت نخواهد بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار