وزیر اقتصاد استعفا داد؟

از زمان تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی تا به امروز، وزرای دولت رئیسی با حواشی و چالش‌های زیادی رو به رو شدند. چالش‌هایی که گاهی وزیری را به زیر تیغ استیضاح کشانده و گاهی دیگر مقدمه‌ای شده برای خروج آن‌ها از کابینه سیزدهم.

وزیر اقتصاد استعفا داد؟

به گزارش زنهار، از زمان تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی تا به امروز، وزرای دولت رئیسی با حواشی و چالش‌های زیادی رو به رو شدند. چالش‌هایی که گاهی وزیری را به زیر تیغ استیضاح کشانده و گاهی دیگر مقدمه‌ای شده برای خروج آن‌ها از کابینه سیزدهم.

حجت الله عبدالملکی، رستم قاسمی و یوسف نوری ۳ وزیر دولت رئیسی هستند که تا کنون از قطار کابینه خارج شده اند. هرچند هر سه وزیر با نامه استعفا از کابینه خارج شدند، اما خبر‌ها از گوشه و کنار حکایت از آن دارد که رئیسی به دنبال برکناری و عزل آن‌ها بوده و استعفا شاید مسیری برای حفظ شخصیت و جایگاه کاری آن‌ها بوده است نه تصمیمی خودخواسته برای خداحافظی با دولت.

نوری رفت، چه کسی جایگزین او شد؟

یوسف نوری در حالی دیروز از سکانداری وزارت آموزش و پرورش استعفا داد که طی چند روز گذشته شایعات زیادی درباره کنار گذاشتن او از دولت به گوش می رسید. شایعاتی که در پی پرداخت دیر هنگام حقوق معلمان در اسفندماه سال گذشته آن هم زمانی که نوری در کربلا بود، ایجاد شد اما، آنقدر مخالفان وزیر بر طبل کناره گیری او کوبیدند که نوری مجبور به استعفا شد. البته برخی روایت ها هم حکایت از تصمیم رئیس جمهور برای عزل او دارد. 

ابراهیم رئیسی هم در پی موافقت با استیضاح نوری، رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان را به‌ عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.

اما، این تنها حاشیه آقای وزیر نبود، مسمومیت های سریالی مدارس دخترانه و مشخص نبودن علت آن، تعطیلی های پی در پی مدارس و همچنین بازگشایی زودهنگام مدارس در اوج همه گیری کرونا از دیگر چالش های نوری طی مدت حضورش در یکی از حساس ترین وزارتخانه های دولت رئیسی بود که پازل های خداحافظی او با این وزارتخانه را شدند.

زندگی و مرگ پرحاشیه رستم قاسمی

رستم قاسمی از زمانی که ردای نظامی را از تن به درآورد تا وارد سیاست شود، با حواشی زیادی رو به رو بود چه آن زمان که در دولت احمدی نژاد وزیر شد چه در دوران وزارتش در دولت رئیسی. شایعه هایی که سال گذشته و در زمان سکانداری وزارت راه رنگ و بوی دیگری پیدا کرد.

انتشار تصاویر خصوصی او با همسر دومش، بازداشت مشاور ویژه آقای وزیر، عملی نشدن وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال اول دولت و ..در نهایت او را به سمت استعفا سوق داد تا مهرداد بذرپاش جایگزین او شد.

قاسمی چند روز پس از کناره گیری از دولت در بیمارستانی در چین درگذشت و شایعه هایی درباره ترور بیولوژیکی او به گوش رسید. 

عبدالملکی؛ اولین وزیر مستعفی دولت رئیسی

حجت الله عبدالملکی که این روزها به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مشغول به کار است، روزگاری  نه چندان دورتر سکاندار وزارت کار بود.

عبدالملکی نیز دوران وزارت، روزهای پرتنشی را سبب شد و آن قدر انتقادات به عملکرد او زیاد بود که پیش از استیضاح نمایندگان تصمیم به ترک دولت گرفت. انتصابات فامیلی در وزارت کار، میزان افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران، کمک 6 میلیاردی به برنامه میدان و ... از اقدامات پرحاشیه عبدالملکی بود. 

کدام وزرا زیر تیغ اسیتضاح هستند؟

اما، فارغ از حواشی و خروج 3 وزیر از کابینه رئیسی، وزرای دیگری چون سید احسان خاندوزی، سیدرضا فاطمی امین، سجادی، بهرام عین اللهی و عیسی زارع نیز به دلیل عملکرد انتقاد برانگیز زیر تیغ استیضاح قرار دارند.

هر چند که یکبار وزیر صمت از سوی نمایندگان استیضاح شد اما با گرفتن رای اعتماد دوباره در ساختمان سمیه ماندگار شد. 

منبع: اقتصاد نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار