صدور کارت هوشمند سوخت متوقف شد؟

رئیس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه درخواست‌های تولید کارت دو دسته است؛ گفت: دسته اول پس از تولید خودرو در کارخانه است که اصطلاحاً کارت‌های نوشماره نامیده می‌شود، اطلاعات وسائط نقلیه نوشماره از طریق پلیس راهور فراجا مستقیماً برای صدور کارت هوشمند سوخت ارسال می‌شود.

صدور کارت هوشمند سوخت متوقف شد؟

به گزارش زنهار، محمد شکیبازاد با اشاره به اینکه همواره صدور کارت سوخت خودروهای عمومی و نفت‌گازسوز در کمترین زمان و با اولویت صادر و تحویل می‌شود، درباره کارت سوخت خودروهای شخصی نیز گفت: با توجه به مشکلات موجود از تمامی امکانات استفاده شده و درخواست‌هایی که تا ابتدای بهمن ماه در دفاتر پلیس ثبت شده هم اکنون صادر و آماده تحویل است.

وی به مزایای کارت هوشمند سوخت نسبت به دیگر کارت‌ها از جمله کارت بانکی اشاره کرد و گفت: بر اساس معماری پیاده‌سازی شده، کارت هوشمند سوخت قابل کپی کردن نیست و در صورت قطعی بسترهای ارتباطی به صورت غیربرخط نیز برای سوختگیری قابل استفاده است که این یکی دیگر از مزیت‌های توزیع هوشمند و بدون وقفه سوخت است.

رئیس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه درخواست‌های تولید کارت دو دسته است؛ گفت: دسته اول پس از تولید خودرو در کارخانه است که اصطلاحاً کارت‌های نوشماره نامیده می‌شود، اطلاعات وسائط نقلیه نوشماره از طریق پلیس راهور فراجا مستقیماً برای صدور کارت هوشمند سوخت ارسال می‌شود.

شکیبازاد افزود: پس از تولید خودرو، پلاک‌گذاری و صدور برگ سبز، به صورت هفتگی اطلاعات و مشخصات خودروهای نوشماره به کارخانه صدور کارت هوشمند سوخت ارائه و تولید کارت سوخت انجام و سپس به سایت پاکت‌گذاری ارسال می‌شود. در مرحله پاکت‌گذاری آخرین آدرس مالک استخراج که این نکته حائز اهمیت و توجه مالکان خودرو است که آدرسی که روی پاکت چاپ می‌شود همان آدرس موجود در برگ سبز خودرو است که لازم است هموطنان عزیز آدرس خود را به روز کنند. به روز کردن آدرس برگ سبز هم در مراکز پلاک‌گذاری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرآیند تحویل به این شکل است که بعد از پاکت‌گذاری کارت‌ها، توزیع و تحویل کارت‌ها توسط شرکت پست انجام می‌شود. شایان توجه است در زمان تحویل باید در حضور مأمور پست در پاکت توسط مالک باز شود و تطابق مشخصات مندرج بر روی کارت با مشخصات مالک انجام شود؛ در صورت وجود مغایرت یا مشکل دیگر کارت به مأمور پست عودت داده می‌شود که این مورد خیلی کم و نادر است، گفت: ضمن اینکه به پست الزام شده که دریافت وجه در زمان تحویل، باید از طریق پوز بانکی انجام و به مالکان خودرو نیز توصیه شده که به مبلغ روی پاکت توجه داشته باشند و صرفاً همان مبلغ را از طریق پوز واریز کنند.

رئیس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت ادامه داد: دسته دوم، صدور کارت المثنی است، مالکین برای ثبت اطلاعات نیاز به مراجعه به سازمان یا مرکز خاصی ندارند و برای درخواست المثنی نیز باید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک و وسیله نقلیه به یکی از دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت (مراکز پلیس+۱۰)  مراجعه کنند و توصیه ما این است که با توجه به محدودیت‌ها در تأمین کارت، پس از مطمئن شدن از مفقود شدن درخواست المثنی ثبت شود.

شکیبازاد با بیان اینکه در مواردی ممکن است کارت سوخت شهروندان در جایگاه جامانده باشد که جهت بهبود فرآیند پس از شناسایی اطلاعات، این کارت‌ها توسط کارمندان جایگاه در سامانه جی‌تی‌اس (سامانه برخط اعلام خرابی تجهیزات جایگاه‌ها) ثبت و امکان جستجو در لیست کارت‌های جامانده از طریق آدرس www.scs.niopdc.ir (https://scs.niopdc.ir/) میسر و مدام اطلاعات کارت‌های جامانده توسط اپراتور در این سامانه به روز می‌شود، اظهار کرد: زمانی که مطمئن شدیم که کارت پیدا نمی‌شود مالک باید با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ که در کل کشور بیش از هزار دفتر پلیس وجود دارد، مدارک هویتی، مدارک ماشین و بیمه‌نامه را ارائه و در صورتی که مالک نیست باید با وکالت‌نامه اقدام کند. پس از استعلام و تائید، کارت قبلی ابطال و سهمیه کارت به کارت جدید منتقل خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به سیاست‌گذاری‌ها در هر جایگاهی تعدادی کارت‌ آزاد (اضطراری) قرار دارد تا در مواقع خاص استفاده شود که متاسفانه مصرف‌کنندگان پس از اتمام سهمیه یارانه‌ای از کارت‌ آزاد استفاده می‌کنند درصورتی که اعتبار نرخ دوم در کارت‌های هوشمند شخصی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه استفاده از کارت آزاد به مرور زمان مشکلاتی را به وجود آورده و به دلیل استفاده زیاد مستعمل و باعث خرابی ترمینال‌ها شده است، گفت: در صورتی که رویکرد شرکت برای استفاده از این کارت‌ها صرفاً برای شرایط خاص و مواقع اضطراری است. پس به دلایل فنی و عملیاتی استفاده از کارت آزاد فقط در شرایط اضطرار است مگر در مواقع خاص و برای اینکه مردم کشورمان برای سوختگیری با مشکل مواجه نشوند و به هر دلیلی کارت شخصی همراهشان نیست باید از این کارت‌ها استفاده کنند.

رئیس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت ادامه داد: با توجه به تفاوت قابل توجه قیمت بنزین در داخل کشور و کشورهای همسایه، استفاده از کارت شخصی روشی مؤثر برای مدیریت و مهار مصرف فرآورده است و از رواج قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت نیز جلوگیری می‌کند و اشخاصی که برداشت نامتعارف از اعتبار نرخ دوم دارند، شناسائی می‌شوند.

رئیس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه کارت‌های هوشمند سوخت چون دارای تراشه‌ هستند، ممکن است با نگهداری نامناسب از بین برود و تخریب شود پس لازم است با حساسیت خاصی نسبت به نگهداری آن اقدام شود، گفت: برای تولید آن محدودیت‌هائی وجود دارد و با توجه به زمان‌بر بودن تولید و هزینه‌ای که برای شرکت و مالک دارد مراقبت بیشتری را می طلبد.

طبق اعلام شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، شکیبازاد ادامه داد: درباره عدم در اختیار گذاشتن به شخص دیگر نیز باید بگویم که همانطور که در پشت کارت‌های سوخت درج شده است، سهمیه شارژ شده در کارت‌های سوخت صرفا برای استفاده دارنده خودرو در نظر گرفته شده که کسب سود از این سهمیه و فروش آزاد آن از لحاظ قانونی تخلف است.

وی با بیان اینکه ارائه کارت سوخت به افراد سودجو و سوءاستفاده از این کارت‌ها به معضلی تبدیل شده است، برخی افراد کارت سوخت شخصی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند که به لحاظ قانونی تخلف است و با توجه به سیستم‌های سامانه هوشمند سوخت و دوربین‌های مداربسته، امکان رهگیری این تخلف وجود دارد، گفت: وقتی از کارت سوخت شخصی سوءاستفاده شده و سهمیه آن به خودروهای دیگر فروخته می‌شود در واقع از دو حالت خارج نیست، یا اینکه کارت گم شده و به سرقت رفته است که در این‌صورت صاحب کارت می‌بایست بلافاصله برای ابطال کارت از طریق مراجعه به دفتر پلیس+۱۰ اقدام کند و اگر اینکار انجام نشده، در واقع احتمال همکاری با افراد سودجو است و یا اینکه دارنده کارت با اراده کارت خود را در اختیار شخص دیگر قرار داده است که عمل وی تخلف است و طبق قانون تعزیرات حکومتی و دستورعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی، با صاحب کارت و فرد سودجو توسط دستگاه‌های مسئول و قوه قضاییه برخورد می‌شود./ ایسنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار