شروع ساخت یک میلیون واحد مسکونی از 2 ماه دیگر

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در سال 1399 بیشتر تسهیلات بانکی به بخش بازرگانی و خدمات تعلق گرفته و بخش‌های تولیدی از جمله ساخت مسکن که مهم ترین رکن اقتصاد کشور محسوب می‌شود تسهیلات حداقلی دریافت کرده است.

شروع ساخت یک میلیون واحد مسکونی از 2 ماه دیگر

به گزارش زنهار؛ مطابق آخرین آمار،کشور با کمبود حدود 6 میلیون واحد مسکونی مواجه است. نیاز به ساخت و عرضه واحد‌های مسکونی تا 1405 بیش از 10 میلیون واحد ذکر شده است که ناشی از تقاضای انباشت مسکن، تقاضای جدید از محل ازدواج، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و ذخیره طبیعی بازار مسکن محاسبه می‌شود. این کمبود، موجب افزایش بی‌سابقه‌ی قیمت مسکن در سال‌های اخیر شده است. بازار اجاره ‌بها نیز تحت تاثیر بازار خرید و فروش، افزایش قیمت‌های بالا را تجربه کرده است و هزینه اجاره مسکن در شهر تهران در سه سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

یکی از اقدامات مهم جهت تامین مسکن مورد نیاز کشور تقویت بخش خصوصی برای تولید مسکن است. به عبارتی بهتر است دولت با اعطای تسهیلات بلند مدت خود مردم را به ایجاد مسکن تشویق کند و اینگونه بخش مهمی از نیاز کشور را پوشش دهد. مجلس شورای اسلامی در همین راستا در قانون بودجه سال 1400 اقدام به تصویب تسهیلاتی جهت بازسازی و ساخت مسکن کرد که متاسفانه پس از ابلاغ قانون بودجه به آن بی‌توجهی شد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات دولت برای بهبود روند ساخت مسکن گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال 1400 اولین اقدامی است که دولت مقدماتش را فراهم کرده است؛ شورای عالی مسکن در طی جلساتی که داشته است خطوط اصلی‌اش را مشخص کرده است و شروع به ساخت یک میلیون واحد مسکونی را در سال 1400 از یکی دو ماه آینده شاهد خواهیم بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از سخنانش نقش بانک مرکزی در رونق بازار مسکن و هدایت نقدینگی به سمت تولید را محوری دانست و ادامه داد: بانک مرکزی طبق این مصوبه مجلس در بودجه سال 1400 نقش اصلی در نظارت بر اعطای این تسهیلات را دارد. بانک مرکزی بر اساس این مصوبه حتما باید نظارت کند که سیستم بانکی 20 درصد تسهیلات خودش را که تقریبا 360 هزارمیلیارد تومان است به حوزه مسکن تخصیص بدهد و از سخت‌گیری‌های بی مورد جهت اعطای وام به درخواست کنندگان پرهیز کند.

او با اشاره به صرف مقدار قابل توجهی از تسهیلات بانکی به حوزه خدمات و بازرگانی و عدم اراده بانک‌ها برای رونق تولید در کشور افزود:« مطابق آمار بیشتر تسهیلات بانکی در سال 1399 به بخش بازرگانی و خدمات تعلق گرفته است و بخش تولیدی از جمله حوزه ساخت مسکن که مهم ترین رکن اقتصاد کشور است تسهیلات حداقلی دریافت کرده است. مطابق قانون، بانک مرکزی موظف است برای نظارت به اجرای درست این مصوبه ورود کند و در صورت کوتاهی وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی باید جوابگوی این قصور باشد. همچنین معاون اول رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی نیز در حال پیگیری اجرای صحیح این مصوبه برای رفاه حال مردم در بخش ساخت مسکن هستند.

شاکری بی‌توجهی مسئولین سابق بانک مرکزی را دلیل تاخیر در پرداخت تسهیلات مسکن دانست و گفت: بانک مرکزی در حال هدایت بانک‌ها برای شروع و انجام هر چه سریع‌تر این روند هستند و باید ظرف هفته آینده گزارشی به مجلس ارائه شود و پس از پایش مجلس در جلسه دوم شورای‌عالی مسکن انشاالله این موضوع مصوب می‌شود. در صورت اجرا نشدن این مصوبه، از طرف بانک مرکزی ترک فعل انجام شده که مطابق  قانون باید در این موارد اعمال قانون و برخورد بشود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به ادعای تورم زار بودن ساخت مسکن خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد در بین سال‌هایی که تعداد یک میلیون و دویست پنجاه هزار واحد مسکونی ساخته شده است، آثار تورمی مربوط به حوزه‌هایی غیر از حوزه مسکن بوده است و همچنین در سال های 88 تا 92 مسکن به عنوان لنگر تورمی عمل کرده و مانع افزایش تورم شده است. بازار مسکن خودش یک صنعت تولیدی است و در صورت گسترش این صنعت، رونق صدها صنعت دیگر را شاهد خواهیم بود.

منبع:فارس

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار