ورود خودرو به بورس شکست خورد؟

یکی از شعار‌های سیدابراهیم رئیسی پیش از موفقیت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، نظم دادن به صنعت و بازار خودرو بود، اما هرچه جلوتر می‌رویم، می‌بینیم که اوضاع بدتر و به تبع آن، نارضایتی مردم بیشتر می‌شود.

ورود خودرو به بورس شکست خورد؟

به گزارش زنهار، یکی از شعار‌های سیدابراهیم رئیسی پیش از موفقیت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، نظم دادن به صنعت و بازار خودرو بود، اما هرچه جلوتر می‌رویم، می‌بینیم که اوضاع بدتر و به تبع آن، نارضایتی مردم بیشتر می‌شود.

دولت سیزدهم تاکنون انواع و اقسام طرح‌ها را به منظور ساماندهی بازار خودرو پیاده‌سازی کرده اما هر کدام به دلایلی محکوم به شکست شدند، نمونه آخر آن نیز عرضه خودرو در بورس بود که فعلا ناکام مانده است. 

در این میان بسیاری معتقدند تا زمانی که مافیای خودرو در این صنعت حکمرانی کند اوضاع هر روز نابسامان‌تر از گذشته خواهد بود.

در همین رابطه، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: تا زمانی که در صنعت خودروسازی، انحصارطلبی باشد، ما نمی‌توانیم حقوق مردم را استیفا کنیم و شاهد این باشیم که این در روی پاشنه منفعت مردم بچرخد. علت این است که ما این خودرو را در بورس عرضه می‌کنیم و بعد می‌گوییم هر کسی پول بیشتری داد، خودرو به او فروخته می‌شود. این کار زمانی پذیرفته است که امکان رقابت بین عرضه‌کننندگان فراهم شود و اصلاً برای این کار، عرضه‌کنندگانی وجود داشته باشند؛ اکنون که انحصاری است مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه از همین عرضه‌کننده بخرند.

وی در واکنش به اینکه گفته می‌شود واردات خودرو را به خودروسازان دولتی دادند تا اگر ریسک و ضرری دارد، متوجه دولت شود، گفت: نیازی به چنین تحلیل‌هایی نیست، چون بخش خصوصی منفعت خود را از هر شخص دیگری، بهتر تشخیص می‌دهد؛ یعنی اگر خودروساز غیردولتی و یا سرمایه‌گذار بخش خصوصی حس کند که بازاری که به او سپرده شده، بازار ضرر است، حتماً در آن وارد نمی‌شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها افزود: برای موفقیت در عرصه صنعت و بازار خودرو، به جای زدن حرف‌های تکراری باید فضا باز شود تا تعداد زیادی از افراد و تشکل‌ها در آن ورود کنند. این‌طوری است که رقابت شکل می‌گیرد و جلوی اجحاف به مردم گرفته شود. اینکه در این دهه‌ها، صنعت خودرو انحصاری بوده و مردم خیلی قدرت انتخاب نداشتند، بسیار مضر واقع شده است.

علیرضابیگی تصریح کرد: تا زمانی که انحصار خودرو از بین نرود، ورود به بورس اصلاً ارزشی ندارد. باید صادرکنندگان و واردکنندگان متعدد، خودرو‌های خود را در بورس عرضه کنند تا رقابت بین خودروی داخلی و خارجی در آن بازار شکل گیرد. بدون تردید در این رقابت، هر کسی که قیمت پایین‌تری دارد مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه برخی مجلس را به خاطر منفعل عمل کردن در برخورد با وزارت صمت، در افزایش قیمت خودرو شریک می‌دانند، گفت: بله، مجلس منفعل عمل کرد و با رای به ابقای وزیر صمت در جلسه استیضاح، فرآیند حاکم بر صنعت و بازار خودرو را تایید کرد و این باعث تاسف است. حال مردم می‌توانند نمایندگان را در قبال کسری کارکرد‌های وزارت صمت و اجحاف در حق‌شان مقصر بدانند./ اقتصاد 24

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار