بازار مسکن خالی از مشتری شد؟

آنچه که مشخص است، این‌که طی ۱۱ ماه و نیم گذشته با تمام فراز و فرود‌هایی که سال ۱۴۰۱ داشت، به نظر می‌رسد کماکان تورم بازیگر اصلی بازار مسکن است.

بازار مسکن خالی از مشتری شد؟

به گزارش زنهار، آنچه که مشخص است، این‌که طی ۱۱ ماه و نیم گذشته با تمام فراز و فرود‌هایی که سال ۱۴۰۱ داشت، به نظر می‌رسد کماکان تورم بازیگر اصلی بازار مسکن است.

در این شرایط، به نظر می‌رسد که قیمت‌های بالا مسکن باعث شده که خریداران از بازار مسکن بروند و به نوعی فرار را بر قرار ترجیح دهند. فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن معتقد است: در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی برای رفع اثر از این شرایط حاکم بر بازار مسکن مشاهده نمی‌شود و به نوعی می‌توان گفت که فعالان بخش خصوصی دل‌نگران برای آینده بازار مسکن هستند.

به گفته او، در بازار مسکن دو مولفه عرضه و تقاضا اثرگذار است و آنچه که مشخص است، این‌که قدرت نقدینگی مردم طی ماه‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و دسترسی مردم به خرید مسکن سخت شده است.

در همین رابطه، کاربران خبرآنلاین در واکنش به شرایط بازار مسکن، عنوان کردند:

یکی از کاربران خبرآنلاین نوشته است: این دولت که برنامه‌ریزی ندارد؛ همه را به حال خود گذاشته و هیچ مدیریتی ندارد.

کاربر دیگری عنوان کرده است: هیچ تدبیری دولت نکرده. تنها تدبیرش برای اضافه کردن هزینه اوراق هستش که بخوای با وام مسکن صاحب‌خونه بشی. باید نزدیک ۵۰ میلیون تومان و بیشتر پرداخت کنی و این پول نه محاسبه می. شه نه بعدا برگشت داده می‌شه. از طرفی هم سود وام چند برابر محاسبه می‌شه. در کل نمی‌شه خونه خرید، چون دولت فقط به فکر منفعت خودش هست.

کاربری تصریح کرده است: پدر ما مستاجران با این قیمت مسکن در اومد؛ فقط خدا به دادمون برسه.

یکی از کاربران خبرآنلاین نوشته است: این افزایش قیمت مسکن و خودرو که هر ۲ دستشون توی دست هم هستش، مسبب اصلی‌اش خود دولت و مجلس هست که فقط شعار داد این سوغات از زمان آقای احمدی‌نژاد نژاد و روحانی و به‌وجود اومده که می‌تونید بررسی کنید و الان هم فعلا ۴۰ درصد هم استارت افزایش خورده.

حسین، کاربر خبرآنلاین عنوان کرده است: یک متولی برای مسکن در ایران نیست تا با بحران مسکن مردانه مقابله کند و کنترل رشد قیمت آن را در دست بگیرد؟

کاربری تصریح کرده است: در شرایطی که تمامی مصالح و اجناس و. با قیمت دلار و تورم بالا می‌رود، باید انتظار افزایشی سرسام‌آور در سال آتی در بازار مسکن را شاهد باشیم.

کاربری نوشته است: ساعت به ساعت نرخ کالا و مسکن بالا می‌رود و کسی پاسخگو نیست. من موندم توش چه کسی باید نظارت داشته باشد.

یکی از کاربران خبرآنلاین عنوان کرده است: من الان برای خودم خونه می‌سازم. از امتیازات انشعابات و پروانه شهرداری گرفته تا مصالح و کارگر، همه و همه هر روز یه قیمت تازه. دیگر متوقف کردم. دولت خودش مقصر گرانی خونه است.

کاربر دیگری عنوان کرده است: دولت فقط از التهاب بازار ارز و سرمایه، کمبود‌های ارزی ناشی از تحریم را مدیریت کاذب می‌کند.

کاربری تصریح کرده است: بنگاه‌ها خودشون بین خودشون خرید و فروش می‌کنند و هی قیمت‌ها را می‌برن بالا وگرنه مردم دیگه توان خرید مسکن ندارند. بیچاره جوان‌ها، مافیای مسکن خون مردم را کرده تو شیشه.

کاربر دیگری متذکر شده است: تا زمانی که مسکن به عنوان کالای مبادلاتی و قابل احتکار در اقتصاد رواج داشته باشد و منبع خوبی برای سود‌های قابل توجه بدون در نظر گرفتن ارزش ذاتی به عنوان یک مولفه مصرفی آن، کماکان وضعیت این شکلیه و نظارت و سیاست‌های دولت در بازار مسکن فاقد کارآیی است. دولت بایستی تمایل بازار را تغییر بده و پشت سرگردانی بازار سرمایه به این شکل، زیان هنگفت خوابیده.

منبع: خبر آنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار