روند افزایشی مصرف بنزین در کشور

سخنگوی صنف جایگاه داران کشور گفت: ایران به لحاظ مصرف روزانه بنزین در جمع ۱۰ کشور پرمصرف جهان قرار دارد.

روند افزایشی مصرف بنزین در کشور

به گزارش زنهار؛ نواز سخنگوی صنف جایگاه داران کشور با حضور در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد درباره کارت سوخت ونحوه مصرف بنزین گفتگوکرد.

در سوالاتی که مردم می‌فرستند، بسیاری دیدم که یک سوال تقریبا مشترک می‌پرسیدند و آن این که اساسا برای چه کارت سوخت به میان آمد و حالا با این همه فراز و فرود دوباره برگشتیم سر نقطه‌ای که باید از آن استفاده کنیم، در تلفن‌ها هم بود و این پرسش عامه مردم است که این موضوع چیست؟ بنزین نداریم؟ یا یک جایی دچار مشکل دیگری شدیم؟ می‌خواهیم منظمش کنیم؟ می‌خواهیم آمار بگیریم؟

نواز: ما معمولا، چون قسمت اجرا یا حلقه آخر بودیم، تصمیم سازان باید بهتر به این موضوع پاسخ بدهند و آن اطلاعاتی که بنده دارم سعی می‌کنم که مواردی را عرض کنم.

اساسا موضوع سهمیه بندی سوخت به دلیل افزایش خیلی زیاد مصرف بنزین، طی سالیان گذشته و عدم امکان این که به این مصرف با تولید بیشتر بتوانیم جوابگو باشیم رخ داده است. مستحضرید که ما الان بین ده کشور جهان به لحاظ مصرف روزانه بنزین هستیم، در بین کشور‌هایی که جلوتر از ما هستند کشور‌هایی مثل چین، روسیه و هند و جا‌هایی که پرجمعیت هستند دیده می‌شوند و در آن سالی که سهمیه بندی اجرا شد، مسئله تحریم بنزین، مسئله افزایش مصرف و تولید کمتر که وجود داشت، این اتفاق را رقم زد؛ خصوصا این که در دولت‌های مختلف گفتند که ما قیمت واقعی سوخت را ارائه نمی‌کنیم و این با یارانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، پس نیازمند این است که آن‌هایی که نیاز واقعی به سوخت دارند از آن استفاده کنند و در حوزه مصرف انحراف پیدا نشود.

الان آنچه که ما شاهد هستیم تغییرایت است که از آن صحبت می‌شود از چه زمانی مردم الزاما فقط باید از کارت سوخت خودشان استفاده کنند و کارت سوخت جایگاه‌ها برچیده خواهد شد؟

نواز: نمی‌شود گفت که مردم الزاما باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنند.

ولی در خبر‌ها ...

نواز: آن خبری هم که منتشر شده، آن را عزیزان ما در مجلس گفتند بر اساس مواردی که در قانون بودجه است، زیاد ارتباطی قانون بودجه به نحوه استفاده از کارت سوخت ندارد، حالا من نمی‌دانم روی چه برداشتی از متن بودجه این حرف زده شده، ولی این را می‌دانم که بجز این که باید‌هایی که ما اصلا نمی‌توانیم برای مردم در این زمینه باید داشته باشیم.

الان مشخص است که چقدر از کارت سوخت جایگاه داران دارد مصرف می‌شود؟ به لیتر می‌خواهم بگویم روزانه معین است؟

نواز: ما مصرف بنزین آزاد و سهمیه‌ای را در کشور داریم، که این عدد حدود ۴۰ درصد مصرف بنزین آزاد است ۶۰ درصد بنزین سهمیه‌ای است، برای بعضی روز‌ها جای این عدد عوض می‌شود، یعنی ۶۰ درصد آزاد است و ۴۰ درصد بنزین سهمیه‌ای، آن‌هایی که بنزین آزاد دریافت می‌کنند، بیش از ۷۰ درصدشان از کارت جایگاه برای بنزین آزاد استفاده می‌کنند و کارت سوخت شخصی خودشان را استفاده نمی‌کنند، ولی توصیه خودمان این است من کاری ندارم که چه الزامات و باید‌هایی برای مردم تعیین می‌شود، ما اصولا این طوری نیستیم یعنی وقتی با مردم صحبت می‌کنیم، چون از جنس مردم هم هستیم سعی می‌کنیم اقنا کنیم شما وقتی به جایگاه سوخت مراجعه می‌کنید اگر با کارت سوخت شخصی خودتان سوخت گیری کنید این قابلیت رهگیری، رسیدگی به شکایاتش و خیلی موارد دیگر به راحتی میسر است.

شکایت چه؟

نواز: مثلا در سوخت گیری یا وجهی که پرداخت کردید و هر مشکلی که در پمپ بنزین‌ها اگر برای کسی بوجود بیاید.

 مشکل که در این باره زیاد است بخاطر این که ما از استاندارد متعادلی بهره‌مند نیستیم، تفاوت جایگاه دار‌ها را دارید می‌بینید تفاوت کارکنان، حتی گاهی اوقات دستگاهها، من در پاره‌ای ...

نواز: دستگاه‌ها که مستهلک هستند و از رده خارج.

گاهی نگاه می‌کنیم در شهرستان‌ها یک جایی بنده خدایی سرمایه گذاری کرده، فوق العاده محترم، ولی خیلی رونق ندارد، در تهران که پرکار است که نگاه می‌کنید که واقعا درست انگار شما مطب فوق تخصص آمدید و می‌خواهید بنشینید ۴۰ لیتر بنزین بزنید نمی‌توانید بگویید چرا این طور است؟ داستانی داریم، به نظر می‌رسد ما کوتاه آمدیم ...

نواز: ما تلاش مان را می‌کنیم و کردیم، از این به بعد هم خواهیم کرد که کیفیت ارائه خدمات به مردم افزایش پیدا کند و در درصد بالایی ما موفق هم بودیم، ایراداتی وجود دارد، مشکلاتی وجود دارد که ما از مردم همیشه کمک خواستیم و گفتیم به ما بگویید کجا‌ها مشکل دیدید و خواهش می‌کنم خسته نشوید و به مردم می‌گوییم که هر کجا که مشکل خوردید به ما بگویید و ما تلاش مان را می‌کنیم که وضعیت بهبود پیدا کند و در کنار آن شما بدانید که پرسنل خود جایگاه‌های سوخت هم مشکلاتی دارند و بعضا این شرایط را سخت می‌کند یعنی شما فقط یک طرفه قضیه را بعضی مواقع نمی‌شود نگاه کرد.

یکی از شنونده‌ها نوشتند کارت سوختم جا مانده در جایگاه وقتی برگشتم به من تحویل ندادند، فکر می‌کنید داستان چه بوده است؟

نواز: اکثر کارت‌های سوخت یعنی تقریبا ۵۰-۶۰ درصد کارت‌های سوختی که مردم در جایگاه‌ها جا می‌گذارند سراغش می‌آیند و حدود ۴۰-۵۰ درصد را سراغش نمی‌آیند و کارت‌ها می‌ماند و ما تحویل می‌دهیم به شرکت‌های تابعه وزارت نفت، یک مدتی هم آنجا می‌ماند اگر مردم باز مراجعه نکنند که آن‌ها ابطال می‌شود و باید دوباره بروند کارت سوخت المثنی بگیرند؛ امکان ندارد که کارت سوخت، خیلی کم، این که می‌فرمایید من نمی‌دانم باید با ما تماس بگیرند، ما پیگیری می‌کنیم، چون کارت‌های سوخت رمز هم دارد و به درد کسی نمی‌خورد که استفاده کند.

پرسیدند که من ماشینم را تحویل گرفتم هنوز کارت سوخت نیامده چه کار کنم؟

نواز: این باعث شرمندگی است و این را باید از مسئولین وزارت نفت که کارت سوخت را صادر می‌کنند سوال بکنید، من خودم یک درددلی در این زمینه بکنم، وقتی می‌آییم به مردم می‌گوییم مردم از کارت سوخت شخصی خودتان استفاده کنید، ولی هنوز نتوانستیم کارت سوخت به آن‌ها بدهیم اینجا مخصوصا اقشار آسیب پذیرند که اذیت می‌شوند یعنی آن افرادی که داراترند اصلا نیازی به کارت سوخت ندارند، ولی مردمی که آسیب پذیرترند از روی سهمیه می‌خواهند استفاده کنند و اگر کارت سوخت آن‌ها دیر بیاید، به آن‌ها فشار مالی می‌آید.

این باور که می‌گویند که اگر باک پر باشد از تبخیر بنزین داخل باک جلوگیری می‌کند درست است؟

نواز: ما هیچکدام از این موارد را تایید نمی‌کنیم، شما به اندازه نیازتان می‌توانید سوخت گیری کنید این مواردی که تلقی عام است و یا بعضی مواقع بعضی اقشار به صورت غیررسمی به هم می‌گویند ما هیچکدام را تایید نمی‌کنیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار