خبر هولناک وزیر نیرو؛ کدام سدها خشک می‌شوند؟

وزیر نیرو در جلسه صبح امروز پنجم اسفندماه در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: اگر بارشها به خوبی در منطقه انجام نشود باچالش جدی روبرو خواهیم شد متوسط بارشها در منطقه شمال‌غرب نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کمتر است.

خبر هولناک وزیر نیرو؛ کدام سدها خشک می‌شوند؟

به گزارش زنهار، محرابیان وزیر نیرو در جلسه صبح امروز پنجم اسفندماه در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: اگر بارشها به خوبی در منطقه انجام نشود باچالش جدی روبرو خواهیم شد متوسط بارشها در منطقه شمال‌غرب نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کمتر است.

متوسط بارشهای کشور در بهمن و دی ماه بخش قابل توجهی از کسری بارش فصل پاییز جبران شد اما ۳ سال خشک را پشت سر گذاشتیم که این میزان بارش دو فصل جوابگوی این سالهای خشک نخواهد بود.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست و توجه به آن از وظایف ملی ما است، گفت:  توجه به حفظ محیط زیست می طلبد پروژه ها و دستورالعملهایی را برای احیا بکار بگیریم.

دریاچه ارومیه طی دهه های اخیر دچار چالش جدی شد و تقلیل آب آن طی ۵۰ سال گذشته از چالش‌های جدی محسوب می شد که در این راستا کارگروهی برای احیا تشکیل و تصمیمات جدی گرفته شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه مهمترین تصمیمات احیای دریاچه ارومیه، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه بود که شامل سد، تونل، کانال و لایروبی مسیر برای اتصال آب مازاد منطقه به دریاچه ارومیه بود،گفت: در کنار آن نیز انتقال پساب بهداشتی شهرهای منطقه از جمله ارومیه و تبریز پس از تصفیه بهداشتی وارد دریاچه ارومیه می شود.

یکی از چالش های بزرگ در مسیر اجرای طرح سامانه انتقال آب، دوکیلومتر منطقه آبرفتی بود که ۸۰۰ متر آن از تونل در حال ریزش بود که پس از استفاده از مشاورین مختلف و تجربیات مشاورین خارجی، اصلاح این ایراد تصویب و طی سه شیفت کاری به صورت شبانه ریزی این پروژه اصلاح  پیش رفت، و توانستیم آب دریاچه را از طریق تونل در بهمن ماه به صورت آزمایشی منتقل کنیم.

در خصوص طرح انتقال پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه برنامه ریزی شده تا خرداد ماه سال آینده به اهداف کامل خود برسد و بخش قابل توجهی از پساب بهداشتی برای احیای دریاچه ارومیه منتقل شود./ ایسنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار