اعلام جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و سربازان در بودجه 1402

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی گفت: در بررسی‌های خود روی بودجه، توجه ویژه‌ای به اقشار آسیب پذیر جامعه داشتیم. منابع مربوط به سازمان بهزیستی و کمیته امداد از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافت و به حقوق بازنشستگان و سربازان هم توجه ویژه شد.

اعلام جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و سربازان در بودجه 1402

به گزارش زنهار، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی گفت: در بررسی‌های خود روی بودجه، توجه ویژه‌ای به اقشار آسیب پذیر جامعه داشتیم. منابع مربوط به سازمان بهزیستی و کمیته امداد از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافت و به حقوق بازنشستگان و سربازان هم توجه ویژه شد.

 

سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نشست خبری، گفت: متأسفانه در رسانه‌ای شدن خبر اختصاص ۱۵ لیتر بنزین به خانوارهای فاقد خودرو یک ناهماهنگی پیش آمد. بنده در آن جلسه تاکید کردم که این موضوع نیاز به دو سوم آرای اعضای کمیسیون تلفیق را دارد؛ بررسی کردیم و مشخص شد این مصوبه دوسوم آرا را نیاورده است‌.

حسینی با بیان اینکه در بررسی‌های خود روی بودجه توجه ویژه به اقشار آسیب پذیر جامعه داشتیم، گفت: منابع مربوط به سازمان بهزیستی و کمیته امداد از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد رشد یافته و به حقوق بازنشستگان و سربازان هم توجه ویژه شد. همه ما در کمیسیون تلفیق اذعان داریم که باید رفع کاهش قدرت خرید مردم مدنظر قرار گیرد اما بر اساس امکانات مالی دولت توانستیم تا حدی ترمیم‌ها را انجام دهیم و قائل به این مساله هستیم که فشار تورم بیشتر از جبران‌هایی است که در لایحه بودجه سال آینده آمده است.

او تاکید کرد: در بررسی خود به انضباط مالی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی توجه کردیم به گونه‌ای که شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت باید حساب‌های خود را در حساب‌های خزانه نزد بانک مرکزی تمرکز دهند. در سال‌های گذشته می‌دیدیم که یک ردیف بودجه ۱۲۰ درصد تخصیص داشت و ردیف دیگری صفر درصد تخصیص می‌یافت. اگر قرار باشد قانون تصویب شود اما یک موضوعی صفر درصد تخصیص پیدا کند مسکوت گذاشتن قانون است و بهتر است موضوعی که قرار نیست تخصیص یابد در لایحه بودجه نیاید.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده بیان کرد: میزان وام ازدواج نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و زوجین در مجموع حداقل ۳۶۰ میلیون و حداکثر ۴۴۰ میلیون تومان وام ازدواج در سال آینده می‌توانند دریافت کنند.

حسینی اظهار داشت: کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده هیچ مصوبه‌ای درباره تعیین تکلیف مشمولان غایب سربازی نداشته و به بحث خرید سربازی هم ورود نکردیم. موضوع مشمولان غایب سربازی در قانون دائمی آمده است و در حیطه اختیارات ستاد کل نیروهای مسلح است. در لایحه بودجه سال آینده هم هیچ بحثی درباره خرید سربازی نیامده است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده درباره جلسات کمیسیون تلفیق بودجه گفت: با وجود آنکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با حداقل ۳۶ روز تأخیر در صحن مجلس اعلام وصول شد، اما کمیسیون تلفیق از روز اول جلسات خود را در سه شیفت و به صورت فشرده برگزار کرد تا ما ناگزیر به تصویب لایحه چند دوازدهم نشویم.

او ادامه داد: کمیسیون تلفیق بودجه ۵۰ جلسه برگزار کرد و ما در ۱۳ جلسه کلیات بودجه و در ۳۷ جلسه هم تبصره‌ها و احکام بودجه را بررسی کردیم. با وجود آنکه زمان زیادی نداشتیم، اما تعداد جلسات و ساعات رسیدگی به بودجه در کمیسیون تلفیق نسبت به سال‌های گذشته کاهش نیافت.رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده اظهار داشت: نکته مهم دیگر آن است که اعضای کمیسیون تلفیق قبل از رسیدگی و بررسی پیشنهادات در کمیسیون، در قالب یک کارگروهی موضوعات مهم را به صورت کارشناسی بررسی می‌کردند و ما قبل از جلسه تلفیق یک فرآیند تحقیقی کامل را درباره مصوبات طی می‌کردیم و انسجام بین تبصره‌های مهم بودجه هم کاملاً تقویت شده است.

حسینی بیان کرد: در تبصره ۱۶ لایحه بودجه نیز تسهیلات مربوط به فرزندآوری و ازدواج و ودیعه مسکن آمده است. تغییرات سقف بودجه در کمیسیون تلفیق به مراتب کمتر از سال‌های قبل بوده و حدود ۳۰ همت تغییر داشته است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه درباره افزایش قیمت حقوق کارکنان دولت گفت: دولت آورده بود که به طور متوسط حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و از طرف دیگر در لایحه بودجه حداقل حقوق ۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. ما کلمه متوسط را از بودجه برداشتیم و مقرر شد همه حقوق‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند اما حقوق شاغلان فعلی قطعاً از ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان در سال آینده کمتر نخواهد شد. عوارض خروج از کشور در سال آینده ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

منبع: مهر

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار