پیاز از میادین تره و بار حذف شد؟

در بازدید میدانی خبرنگار اکوایران از برخی از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نشان می‌دهد پیاز در برخی بازارهای تره‌بار شهرداری بسیار کم عرضه می‌شود به طوری که از ساعت 12 ظهر به بعد پیازی در این میادین برای عرضه نیست. در میادین بزرگ هم که پیاز عرضه می‌شود، کیفیت پیاز عرضه شده نامناسب است.

پیاز از میادین تره و بار حذف شد؟

به گزارش زنهار از اکوایران، در بازدید میدانی خبرنگار اکوایران از برخی از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نشان می‌دهد پیاز در برخی بازارهای تره‌بار شهرداری بسیار کم عرضه می‌شود به طوری که از ساعت 12 ظهر به بعد پیازی در این میادین برای عرضه نیست. در میادین بزرگ هم که پیاز عرضه می‌شود، کیفیت پیاز عرضه شده نامناسب است.

این درحالی که سید جوادساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی در ماه‌های پیش مدعی شده بود که تولید داخل بیش از نیاز بازار داخلی است و ایران حتی قادر به صادرات پیاز است. بر همین اساس نیز این وزارتخانه مجوز صادرات پیاز را صادر کرد و عوارض آن را در برای مناطق اصلی تولید پیاز به 50 درصد رساند، اما پس از مدتی در مغازه‌های مناطق مختلف از جمله سطح شهر تهران قیمت پیاز از 12 هزار تومان در آبان به سمت 40 هزار تومان در دی‌ماه حرکت کرد.

پس از این اتفاق عوارض صادرات به 100 درصد رسید و در هفته اول بهمن این عوارض تا سطح 180 درصد رشد کرد. در کنار قفل صادرات پیاز، این کالا مجوز واردات هم گرفت و مقرر شد 50 هزار تن پیاز وارد شود. اولین محموله هم هفته گذشته وارد کشور شد.

اما این سیاست‌ها کمکی به بازار نکرد. اگرچه در این روزها قیمت پیاز به 17 هزار الی 18 هزار تومان در میوه‌فروشی‌های شهر رسیده است و در میادین شهرداری تهران به قیمت 15 هزار تومان عرضه می‌شود، اما دیگر پیازی به اندازه کافی در میادین شهرداری نیست.

در میادین کوچک همچون میادین سازمان برنامه جنوبی، پیاز پیش از ظهر به پایان می‌رسد و متقاضی باید آن را در مغازه‌های منطقه جست‌وجو کند.

روز پنجشنبه ساعت 11:35 دقیقه است؛ از یکی از غرفه‌داران سوال می‌کنم پیاز امروز می‌آورید؟ می‌گوید اگر داشتیم که اینجا بود. پیاز تمام شد؛ نداریم. از او می‌پرسم هر روز در این زمان تمام می‌شود؟ می‌گوید: مدتی است پیاز کم می‌آید.

به یکی از میادین بزرگ میوه و تره‌بار شهرداری تهران می‌روم. در این این میدان اگرچه پیاز موجود است، اما کیفیت آن از نگاه مشتری‌ها خوب نیست. مرد میانسالی که در حال انتخاب کردن پیاز‌هاست می‌گوید همه پیازها دارند سبز می‌شوند، ولی غرفه‌داران می‌گویند پیاز تازه است. او به اکوایران می‌گوید اغلب از میادین شهرداری خریداری می‌کند، اما پیاز یا گران است یا پیاز بی‌کیفیت می‌دهند.

سال‌های متمادی مسئولین وزارت جهادکشاورزی عرضه نامناسب کالاهای کشاورزی در بازار را به گردن مدیریت ضعیف وزارت صمت می‌انداختند. در راستای طرح «انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت» این امور به وزارت جهادکشاورزی واگذار شد. به تعبیر دیگر در کنار امور تولید، امور بازرگانی محصولات کشاروزی هم به وزیر جهادکشاورزی و مجموعه تحت اختیارش واگذار شد. وزارت جهادکشاورزی نیز ستاد تنظیم بازار کشاورزی و قرارگاه امنیت غذایی و ... برپا کرد؛ اما به‌رغم وجود این تشکیلات مشخص نیست چرا هنوز این وزارتخانه قادر به مدیریت بازار کالاها مورد نیاز مردم از جمله پیاز نیست. یکی از  فروشندگان غرفه‌های تره‌بار شهرداری به اکوایران می‌گوید: دولت وعده زیاد می‌دهد، نباید به آن بها داد./ اقتصاد نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار