قیمت سکه و طلا سه‌شنبه 11 بهمن 1401/ جدول

روند قیمت طلا و سکه در نخستین ساعت معاملاتی امروز، با روند افزایشی آغاز شد اما در میانه روز روند قیمت سکه از بازار دلار تبعیت کرد و قیمت طلا نیز متاثر از مصوبه روز گذشته بانک مرکزی روند کاهشی به خود گرفت.

قیمت سکه و طلا سه‌شنبه 11 بهمن 1401/ جدول

به گزارش زنهار، روند قیمت طلا و سکه در نخستین ساعت معاملاتی امروز، با روند افزایشی آغاز شد اما در میانه روز روند قیمت سکه از بازار دلار تبعیت کرد و قیمت طلا نیز متاثر از مصوبه روز گذشته بانک مرکزی روند کاهشی به خود گرفت.

 بر اساس این مصوبه که از امروز قابلیت اجرا دارد تسهیلات متعددی برای واردات طلا به کشور فراهم شده است.

از امروز شرط الزام به گشایش اعتبار اسنادی برای واردات طلا حذف شد و از این به بعد، واردکنندگان می‌توانند با استفاده از همه روش‌ها و ابزارهای پرداخت، طلا وارد کنند.

در این مصوبه محدودیت استفاده از منابع ارزی شخصِ واردکننده، برای واردات طلا برداشته شده و استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات خود، صادرات دیگران و ارز دیگران نیز برای واردات طلا فراهم شده است.

علاوه بر این تسهیلاتی در رابطه با ثبت اطلاعات وارده در سامانه تامین ارز در نظر گرفته شده است که جزئیات آن در بخشنامه ارزی بانک مرکزی به همه موسسات بانکی ذکر شده است.

هدف بانک مرکزی رفع موانع ورود طلا به کشور، افزایش واردات این فلز گرانبها و تعدیل قیمت در بازار معاملات آزاد است.

هر چند به نظر می‌رسد مصوبه فوق برای مدیریت قیمت طلا و سکه موثر باشد اما باید در نظر داشت اگر تاثیری بر قیمت، در بازار داشته باشد در طولانی مدت در بازار نمود پیدا می‌کند و از سویی رانت این مصوبه نباید شامل افرادی خاص شود تا حداقل اثر را در بازار داشته باشد.

قیمت اونس طلا در بازار دیروز در محدوده 1926 دلار معامله شد که نسبت به روز شنبه تغییر چندانی نداشت.

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی روند پرنوسانی داشت. روز خود را با روند افزایشی آغاز کرد، در میانه روز به کف محدوده ۲۴ میلیونی رسید و در لحظاتی نیز در کانال ۲۳ میلیونی معامله شد.

اما در لحظه نگارش این گزارش با افزایش بیش از ۵۰ هزار تومانی با قیمت ۲۴ میلیون و ۴۹ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که نوسان قیمت این قطعه از سکه همچنان ادامه دارد.

سکه بهار آزادی در لحظه نگارش این گزارش ۳۰۰ هزار تومان گران شد. این قطعه از سکه امروز ۲۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان شد و نوسان زیادی داشت.

نیم سکه امروز ۵۰ هزار تومان گران شد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. در مقابل ربع سکه کاهش ۵۰ هزار تومانی داشت و به قیمت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.‌‌ سکه گرمی امروز با همان نرخ ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ۲روز گذشته معامله شد.

دیروز حباب سکه به غیر از ربع سکه روند افزایشی داشت و بیشترین افزایش حباب مانند دیروز مربوط به سکه بهار با ۴۰۰ هزار تومان افزایش بود.

روز گذشته قیمت طلا روند افزایشی داشت و امروز ارزان شد. هر مثقال طلا امروز بیش از ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۴ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۲ میلیون و ۱۲۷ هزار تومان در حال معامله است.

طلای دست دوم امروز به قیمت ۲ میلیون و ۸۴ هزار تومان معامله شد و بیش از ۲۴ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به حساسیت بازار طلا به تجارت‌نیوز گفت: «هر اقدام دولت می‌تواند بر قیمت طلا و سکه اثرگذار باشد. اتفاقات اقتصادی، سیاسی و مالی، خبرهای برجام،‌ ارتباطات میان کشورها، موضوع اوکراین و روسیه همه روی قیمت طلا تاثیر دارد. به همین دلیل بعضی مواقع کاهشی و بیشتر مواقع قیمت طلا افزایشی است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد وضعیت خرید و فروش‌ها نیز خاطرنشان کرد: افرادی هستند که با سرمایه‌گذاری کلان روی طلا و سکه از این بازار سود زیادی کسب کرده‌اند. این افراد در حال حاضر در بازار حضور ندارند زیرا فعلاً وضعیت بازار کاملاً روشن نیست و به ثبات واقعی نرسیده است و ممکن است در صورتی که ثبات حاکم شود سرمایه خود را از بازار طلا خارج و به بازار دیگری ببرند.

او روند افزایشی قیمت در بازار فلز زرد را ناشی از رفتارهای اقتصادی دانست و ابراز عقیده کرد: عرضه و تقاضا بر موضوع سکه می‌تواند اثرگذار باشد. اما نمی‌تواند آینده قیمتی مشخصی برای این بازار متصور شد./ تجارت نیوز

قیمت سکه

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار