این دهک‌ها شامل عیدی ۵ میلیونی می‌شوند

چه کسانی شامل یارانه نقدی کمک معیشتی و عیدی ۵ میلیونی دولت میشوند؟ در ادامه بخوانید.

این دهک‌ها شامل عیدی ۵ میلیونی می‌شوند

 

به گزارش زنهار؛ بیت‌الله برقراری؛ مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر امروز در حاشیه بازدید عیسی‌زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از این صندوق و جلسه با مدیران کل ستادی و استانی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار کرد: این صندوق براساس سیاست‌های کلی نظام و حمایت از اقشار ضعیف و محروم در سال 1384 شکل گرفت.

وی با اشاره به اصل 29 قانون اساسی و پوشش بیمه همگانی برای اقشار مختلف جامعه، گفت: سن ورود به این صندوق از 18 سالگی تا 50 سالگی است و روستاییان و عشایر و جمعیت شهرهای زیر 20 هزار نفر می‌توانند در این صندوق عضو شوند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر ادامه داد: خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همانند سازمان تامین اجتماعی است و پرداخت مستمری کارافتادگی و همچنین پرداخت مستمری به بازماندگان از خدماتی است که در این صندوق انجام می‌شود و به جز خدمات درمانی تمامی خدمات این صندوق همانند سازمان تامین اجتماعی است.

برقراری اضافه کرد: خدمات درمانی به بیمه شدگان این صندوق نیز توسط سازمان بیمه سلامت انجام می‌پذیرد و شاید یکی از دلایلی که موجب استقبال کمتر بیمه‌شدگان در این صندوق می‌شود، بحث نبود خدمات درمانی است که همانطور که گفته شد این خدمات نیز توسط سازمان بیمه سلامت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست صندوق در دوره جدید حرکت به سمت ارائه خدمات بیشتر است، گفت: رویکرد ما در این صندوق برنامه محور است ضمن اینکه می‌توانیم بر اساس یک برنامه راهبردی 5 ساله تعداد بیمه‌شدگان در این صندوق را افزایش بدهیم و این صندوق می تواند در یک بازه 5 ساله به برترین صندوق اجتماعی در بین سایر صندوق‌ها تبدیل شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم یک میلیون و 400 هزار نفر تحت پوشش این صندوق قرار داشتند که این رقم هم اکنون به یک میلیون و 800 هزار نفر رسیده و در واقع در بازه زمانی فعالیت دولت سیزدهم تاکنون 400 هزار نفر به پوشش جمعیت این صندوق اضافه شده است.

برقراری بیان کرد: در طول 14 سال از تشکیل این صندوق از سال 1384 هر ساله بین 80 تا 100 هزار نفر به جمعیت این صندوق افزوده می‌شد و اگر قرار بود با این روند به جمعیت صندوق اضافه شود 70 الی 80 سال زمان می برد تا پوشش جمعیتی صندوق به حداکثری برسد. اما در یک برنامه 5 ساله می‌توانیم به این پوشش حداکثری برسیم.

وی با اشاره به آغاز به کار نخستین قرارگاه کرامت، گفت: این قرارگاه همزمان بار ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و با رمز نام مبارک ایشان آغاز به کار کرد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر با اشاره به اینکه بالاترین سطوح درآمدی در صندوق پرداخت مستمری دو میلیون و 660 هزار تومان است، گفت: امسال شاهد افزایش سطح درآمدی 60 درصدی در صندوق بودیم که این مسئله در صندوق بی‌نظیر بوده است.

برقراری با اشاره به باید دولت توجه ویژه ای را به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر داشته باشد، گفت: تقویت این صندوق می‌تواند حمایت‌های لازم را از روستاییان و عشایر داشته باشد و این امر می تواند از مراجعات این افراد به نهادهای حمایتی جلوگیری کند.

وی همچنین با اشاره به بدهی انباشته شده دولت‌ها به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر، گفت: از سال 84 تا به امروز بدهی 10 هزار میلیارد تومانی به صندوق طرح شده که از این رقم 9 هزار و 500 میلیارد تومان آن کاملا مشخص است. انتظار ما این است که دولت سهام یکی از شرکت‌های خوب را در اختیار صندوق قرار بدهد تا بتوانیم شرایط خوبی را به لحاظ پایداری در صندوق داشته باشیم و این امر می‌تواند موجب پایداری 50 ساله صندوق شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همچنین گفت: برای نخستین بار  22 هزار فقره وام به مستمری بگیران صندوق بار اعتبار 960 میلیارد ریال پرداخت شد که وام پرداختی برای هر فرد 5 میلیون توان در نظر گرفته شده است.

برقراری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای نخستین بار از سوی کمیته امداد عملیاتی شد موضوع پوشش بیمه تکمیلی بود که این مسئله به تدریج گسترش پیدا خواهد کرد.

معیار جدید حذف یارانه نقدی اعلام شد

اگرچه حدود سه میلیون نفر به لیست یارانه‌بگیران اضافه شده است اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها از معیار جدیدی برای حذف یارانه نقدی رونمایی کرده است و آن هم دریافت سهمیه دو هزار دلاری سالانه است.

از دو هفته قبل با افزایش قیمت دلار بازار آزاد و اختلاف قیمت آن با دلار توافقی، بسیاری از افراد کارت ملی خود را در ازای ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به دلالان اجاره می‌دادند تا از طریق آن دلار سهمیه‌ای بخرند.

اما بعد از آن بود که خبر رسید احتمالا اطلاعات این خانوارها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود. به‌عبارت دیگر اگر فردی این سهمیه را دریافت کند، اطلاعات مربوط به آن تحت عنوان فعالیت اقتصادی فرد در سامانه رفاه ایرانیان ثبت خواهد شد و ممکن است دهک‌بندی افراد را دستخوش تغییر کند.

پیش از این هم بارها عنوان شده بود که دهک‌بندی خانوارها یک امر متغیر است و ممکن است دهک‌بندی‌ها تغییر کند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا ماه آینده یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای قطع می‌شود یا نه.

گفتنی است، محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ۱۱ مهرماه امسال گفته بود که یارانه نقدی جایگزین ارز ترجیحی است و ارائه کالابرگ منتفی شده، چون زیرساخت آن وجود ندارد و دیگر تاثیر هم ندارد. اما معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نشست خبری اخیر خود این موضوع را رد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

مبلغ یارانه در سال جدید تغییر می کند؟

«مسعود میرکاظمی» رییس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصمیم گیری برای ادامه دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: هنوز به این مرحله نرسیده ایم. فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است. باید درآمد‌ها و منابع و حقوق‌ها و ... مشخص شود. بحث یارانه‌ها در تبصره ۱۴ مورد بررسی قرار میگیرد و هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

وی در ادامه گفت: ولی احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که احتمال دارد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کالابرگ منتفی شود و یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد شود گفت: بر روی سامانه باید کار شود و سامانه آمادگی پیدا کند و به شکل نمونه در یک استان و یا شهری اجرایی شود، اگر موفقیت آمیز باشد و مردم استقبال کنند حتما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ خواهد شد.

برنامه فعلی دولت استفاده از روش‌های شبه‌نقد اکنون مطرح نیست، اما بر اساس برنامه اجرایی سال آینده، مسوولیت پیاده‌سازی این طرح بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

 با وجود الزام دولت به اجرای طرح کالابرگ، اما همچنان اجرای این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و زمان مشخصی برای اجرای آن از سوی مقامات اعلام نمی‌شود.

آن‌طور که دیروز وزیر اقتصاد در نشست خبری درباره حذف ارز ترجیحی و موضوع کالابرگ الکترونیک و پرداخت شبه‌نقد اعلام کرده، در برنامه فعلی دولت استفاده از روش‌های شبه‌نقد اکنون مطرح نیست، اما بر اساس برنامه اجرایی سال آینده، مسوولیت پیاده‌سازی این طرح بر عهده همکاران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است

به گفته او، مقرر بود در شهریورماه تصمیم‌ نهایی برای فراگیری این طرح انجام شود اما بخشی از این تاخیر به دلیل تردیدی بود که دو تا سه ماه در این وزارتخانه برای انتخاب وزیر رفاه وجود داشت که موجب کاهش سرعت پیشرفت این پروژه شد. اما امیدواریم با همت جدیدی که همکاران در وزارت تعاون دارند، این طرح زودتر به نتیجه برسد.

خاندوزی عنوان کرده، زیرساخت‌ها فراهم شده است و مساله این بود که زیرساخت‌ها در چند درصد شهرها و روستاهای کشور برای مردم قابل‌دسترس است که وزارت تعاون در حال تکمیل کردن آن است که مردم در شروع طرح بتوانند کامل از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد پدیده صف نباشیم.

بنا به این گزارش، اجرای طرح کالابرگ و زمان دقیق آن در حالی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که هم‌اکنون حدود ۶ ماه از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جراحی اقتصادی دولت می‌گذرد و قرار بود دو ماه یارانه نقدی به حساب‌ها واریز و پس از آن، طرح کالابرگ اجرایی شود. این در شرایطی است که تاکنون دولت ۶ واریزی بابت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب خانوار داشته است.

در این میان، در این مدت یک‌بار اعلام شد که طرح کالابرگ الکترونیکی در شهریورماه اجرایی می‌شود، اما سپس اجرای طرح به مهرماه موکول شد. با این وجود، حالا هم زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که دولت پولی برای اجرای طرح کالابرگ ندارد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در اظهارنظری عنوان کرده که علت وقفه در انجام این طرح، نبود منابع مالی است، نه زیرساخت.

وی با اشاره به این‌که نمی‌توان خیلی از انتظارات را برآورده کرد، گفته، هزینه جاری دولت اعم از حقوق و یارانه‌ها افزایش پیدا کرده است. هم‌اکنون درآمد دولت پاسخگوی هزینه‌ها نیست. مگر اینکه منابع دیگری برای افزایش درآمد مد نظر دولت باشد.

منبع: بازار بورس

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار